Contentbureauwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2472 volgers blijven op de hoogte!
PR: Marcommit

Bijna een kwart online shoppers is de dupe van namaakproducten

85 procent vindt dat merken meer moeten doen om hun klanten te beschermen tegen onbedoelde namaak aankopen

Amsterdam, 15 december 2016 – Uit nieuw onderzoek van MarkMonitor®, marktleider op het gebied van online merkbescherming, blijkt dat 23 procent van de consumenten online onbedoeld een namaakproduct heeft gekocht. De meerderheid van de slachtoffers valt in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar.

Van de gedupeerden zegt 71 procent dat deze ervaring een negatieve invloed heeft op hun perceptie van het echte merk. 59 procent is voortaan voorzichtiger met het aankopen van producten van het betreffende merk en 12 procent zegt er in de toekomst helemaal geen producten meer te kopen. Van de opgelichte consumenten heeft 32 procent geen actie ondernomen na het ontdekken van de oplichting en 29 procent heeft een klacht ingediend bij het betreffende merk.

De aanschaf van namaakproducten is een belangrijke bron van zorg voor de consument. Vooral nu het online winkelen voor de feestdagen toeneemt. De helft van de consumenten (51%) maakt zich zorgen over de onbedoelde aanschaf van namaakproducten. Ook de zorgen over online veiligheid blijft bij de consument ‘top of mind’. In 2015 maakte 64 procent zich hier zorgen over. Dit jaar is dit gestegen naar maar liefst 78 procent. Deze stijging komt onder andere door de groei in bezorgdheid over online winkelen. Er wordt vooral getwijfeld aan de veiligheid van persoonlijke- en bankgegevens (42%).

Het onderzoek toont ook dat 85 procent van de consumenten wereldwijd vindt dat merken meer moeten doen om hen te beschermen tegen het kopen van namaakproducten. 10 procent van de klanten die de dupe was van namaakproducten heeft advies gezocht bij het 'echte merk' toen zij erachter kwamen opgelicht te zijn.

Mark Frost, CEO van MarkMonitor: "De online beschikbaarheid van namaakproducten is een bedreiging voor zowel merken als de consument. Omdat cybercriminelen steeds geavanceerder worden in hun benadering, moet de consument meer waakzaam zijn bij het online winkelen. Daarnaast moeten merken hun beschermingsstrategieën aanscherpen om de risico's te verminderen en de klant hier beter over te informeren.”

Bijna driekwart van de consumenten geeft aan in de toekomst niet vrijwillig een namaakproduct te kopen. De belangrijkste reden hiervoor is dat de consument een voorkeur heeft voor het werkelijke artikel (47%). 12 procent zegt wel met opzet namaakproducten te blijven kopen. De respondenten geven aan ook weleens namaakproducten te hebben ontvangen als cadeau. In 9 procent van de gevallen was dit met kerst.

Het onderzoek is in november 2016 uitgevoerd in opdracht van MarkMonitor door het marktonderzoeksbureau Opinium. In totaal deden er 3432 respondenten mee uit negen landen: het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en Nederland.

Het volledige rapport is te lezen via deze link: https://info.markmonitor.com/rp-holiday-barometer

-----

Noot voor de redactie: In de bijlage treft u een infographic van het onderzoeksrapport en een sfeerbeeld van cybercrime tijdens de feestdagen.

Over MarkMonitor
MarkMonitor, wereldwijd marktleider in enterprise merkbescherming, biedt uitgebreide oplossingen en diensten die de reputatie en omzet van merken beschermen tegen online risico’s. Met end-to-end oplossingen die de groeiende dreiging van online fraude, merk misbruik en niet-geautoriseerde kanalen aan pakken, creëert MarkMonitor een veilig internet voor bedrijven en hun klanten. MarkMonitors exclusieve toegang tot data in combinatie met de gepatenteerde real-time preventie, detectie en reactie mogelijkheden, bieden uitgebreide bescherming tegen de steeds veranderende online risico's van merken. Voor meer informatie, bezoek www.markmonitor.com.

© 2016 MarkMonitor Inc. Alle rechten voorbehouden. MarkMonitor® is een geregistreerd handelsmerk van MarkMonitor Inc., onderdeel van Clarivate Analytics. Alle andere handelsmerken die hierin zijn opgenomen zijn het eigendom van hun respectieve eigenaars.

Marcommit
Sanne Bekkema