www.LVTPR.comwww.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nl
2475 volgers blijven op de hoogte!
PR: Presscom

Brief van de Kerstman: problemen met de douane

De Kerstman heeft zijn supply chain geoptimaliseerd, maar worstelt nu met de complexe douaneprocessen en hoge invoerrechten.

geeft antwoord op zijn vragen.

De Kerstman kijkt nerveus rond in zijn moderne kantoor in de Rotterdamse haven. Zijn elfjes worstelen met de groeiende stapels papier op hun bureaus. Nog een paar weken tot Kerst en hij staat op het randje van een burn-out. Hij vervloekt de dag dat hij adviesbureau McChristmas in de arm heeft genomen. Het is allemaal hun schuld.

“Verplaats het logistieke centrum van de Noordpool naar gebieden dichter bij klanten”, luidde hun advies. “En bespaar op productiekosten door outsourcing aan de goedkoopste producenten in de wereld.” Het klonk als een goed advies, omdat een tekort aan mankracht op de Noordpool problemen dreigde op te leveren.

Geen oog voor details
Maar invoerrechten, exportcontroles, ingewikkelde douaneprocedures en onaangekondigde inspecties – al dat gedoe had het adviesbureau niet voorzien. In ieder geval niet in de managementsamenvatting die hij had gelezen. Had hij toch het hele rapport moeten doornemen? Hoe dan ook, de schade was al geschied.

Voorgaande jaren had hij zich nooit om dit soort zaken hoeven te bekommeren. Hij kon elke ochtend uitslapen en hoefde alleen zijn elfjes aan te sporen. Een paar dagen hard werken eind december was eigenlijk het enige dat hij hoefde te doen. Douaneproblematiek speelde nooit een rol, want de Noordpool lag toch in internationale wateren? Maar sinds de optimalisatie van de supply chain afgelopen zomer zit hij alleen nog maar op kantoor in een poging alle administratieve ellende op te lossen.

Zelfs de Kerstman zoekt online hulp
Zo kan het niet langer doorgaan, denkt de Kerstman terwijl een zachte ‘ping’ verraadt dat hij een nieuw bericht heeft ontvangen. Antwoord van AEB. Eindelijk. Toen hij online naar hulp zocht voor zijn problemen, was hij op deze softwareleverancier gestuit. Het leidde tot een kort mailtje met vragen over digitalisering en automatisering van douaneprocessen.

Zouden ze al zijn vragen hebben beantwoord? De Kerstman bekijkt de mail en doorzoekt de vele bijlagen. Hij ontdekt een document met antwoorden op elke vraag die hij had gesteld. Hij begint meteen met lezen.

Beste Kerstman,

Allereerst dank voor uw interesse. We geven normaal gesproken geen advies over douanezaken, maar hebben natuurlijk wel alle kennis in huis en maken voor u graag een uitzondering. Hieronder vindt u onze antwoorden op uw vragen.
  1. Ik heb mijn productie uitbesteed aan producenten uit de hele wereld. Omdat het allemaal om cadeaus gaat, hoef ik toch geen invoerrechten te betalen?

Helaas zien de Nederlandse en Europese douaneautoriteiten dat anders, zoals u al heeft gemerkt. Al die producenten zijn nu toeleveranciers en waarschijnlijk beschouwen de autoriteiten u – mede gezien de omvang van uw activiteiten – als zakenman. Natuurlijk kunt u hen uitleggen dat u de Kerstman bent en een speciale behandeling verdient, maar daarvoor bestaat geen juridische basis.

2. Ik ontvang alle zendingen vanuit de hele wereld hier in Rotterdam en mijn team moet alles inklaren. Op Kerstavond gaat vervolgens het merendeel weer terug de grens over naar kinderen over de hele wereld. Wat omslachtig. Kan dat niet simpeler?

Natuurlijk kan dat simpeler. Probeer een entrepotvergunning te krijgen voor het logistieke centrum in Rotterdam. Alle cadeaus die daar liggen, hoeven alleen te worden ingeklaard als ze het entrepot verlaten. Als ze echter meteen weer de EU verlaten, is dat dus niet nodig. Helaas is de tijd om nu nog een entrepotvergunning te regelen wel wat kort.

3. Als ik mijn logistiek centrum verplaats naar een land buiten de EU en de cadeaus daarvandaan rechtstreeks lever aan de kinderen in de EU – dan hoef ik toch geen invoerrechten te betalen?

Helaas. Wij vermoeden dat de douaneautoriteiten u zullen behandelen als een e-commerce bedrijf. Dat betekent dat u gewoon invoerrechten moet betalen. Maar goederen met een waarde minder dan € 22 zijn tot 2021 vrij van invoerrechten en omzetbelasting. Maar de vraag is of uw cadeaus – gezien de verlanglijsten van vandaag de dag – zo goedkoop zijn. Bovendien geldt deze uitzondering  niet voor alcohol en tabak. Als de producten een waarde hebben tussen € 22 en € 150 hoeft u geen invoerrechten, maar wel omzetbelasting te betalen.

4. Deze douanerechten vormen een flinke aanslag op mijn portemonnee. Kunnen we de lasten wat verlichten?

U kunt gebruik maken van handelsverdragen. De EU heeft meer dan veertig handelsverdragen gesloten met honderd landen over de hele wereld. Als u goederen uit deze landen importeert, kunt u daarvan profiteren. U moet dan wel een certificaat van oorsprong kunnen laten zien, maar dat is gezien de omvang van uw stromen het proberen waard. Overigens geldt het omgekeerde ook; als u goederen in de EU produceert, levert dat voordeel op bij export naar landen waarmee de EU bilaterale overeenkomsten heeft gesloten.

5. Als ik voor mijn kerstleveringen van land naar land reis, moet ik dan voor mijn rendieren en slee ookoveral invoerrechten betalen?

Nee, niet als u tenminste al uw middelen weer compleet mee terug naar Rotterdam neemt. U kunt een Carnet ATA gebruiken voor het transport van professionele hulpmiddelen over de grenzen van de deelnemende landen. Voor uw rendieren moet u echter ook rekening houden met de veterinaire regelgeving in de verschillende landen. Wij zijn geen experts op dit vlak, maar als u uw rendieren maandenlang in quarantaine moet stoppen, kunt u overwegen lokale dieren te gebruiken.

6. En hoe zit het met exportcontrole? Ga me niet vertellen dat ik daadwerkelijk alle kinderen moet screenen tegen sanctielijsten.

Zo ver wij weten, screent u alle kinderen toch al op ondeugendheid? Maar inderdaad, er  bestaan veel lijsten voor exportcontrole. Dat hoeft niet tot vertraging te leiden. Er zijn IT-oplossingen die op de achtergrond draaien en alle adressen automatisch screenen.

7. En mag ik cadeaus geven aan kinderen uit landen die onder embargo staan?

Jazeker. De meeste beperkingen bestaan alleen voor wapens en voor goederen voor tweeërlei gebruik. Ze gelden niet voor humanitaire goederen of voor goederen die de dagelijkse behoefte vervullen. Maar u moet wel scherp blijven. Als een kind uit Noord-Korea vraagt om een raketwerper, moeten bij u de alarmbellen rinkelen. Daarnaast is het goed om scheikundedozen en computeraccessoires te controleren op verboden artikelen. Ook voor het versturen van lekkernijen van de EU naar Rusland gelden beperkingen. Houd de recepten van uw kerstkransjes en banketstaven dus bij de hand en pas ze aan als dat nodig is.

Tot slot: veel succes tijdens deze Kerst. We helpen u graag om uw import- en exportprocessen te optimaliseren, maar we begrijpen het als u zich eerst wilt concentreren op de aankomende leveringen.

Fijne Kerstdagen van uw AEB-team

Tags bij dit bericht
Eerder van AEB
25 jul 2019 AEB  biedt oplossingen voor aanpassingen van AGS naar DMS

26 mrt 2019 Slimme samenwerking biedt Nederlandse exporteurs zorgeloze Brexit

27 feb 2019 Bereidt u voor op elk scenario en ga aan de slag met digitalisering
Persberichten van dinsdag 19 november 2019
Nederlandse professionals zijn het meest bekend met 3D-printtechnologie

Cumulus Networks introduceert vierde generatie geavanceerde software voor Open Networking

Anoma van Eeden gestart als SVP of Global Marketing bij Foleon

Orange Business Services breidt SD-WAN-portfolio uit met Fortinet Secure SD-WAN

PERSONALIA: Bob Bomer nieuwe CFO van Amac

Thuiswinkel.org stuurt brandbrief over online identificatie naar minister
NetApp Reports Second Quarter of Fiscal Year 2020 Results

Riverbed zet nieuwe standaard voor SD-WAN voor meer schaalbaarheid en betere prestaties

Workiva winnaar op het gebied van klanttevredenheid in onderzoek van Chartis

Zyxel’s nieuwe geavanceerde firewall geeft kleine bedrijven controle over hun cybersecurity

NTT Ltd. deelt cybersecuritytrends die in 2020 bepalend zijn voor businesstechnologielandschap

NTT Ltd. ‘Future Disrupted’ voorspellingen voor 2020

Zie ginds komt de Sintbot

Toucan Toco zoekt partners in Benelux om groei te versnellen

Volledig waterdichte RVS-panels van essentieel belang in chemische en voedingsmiddelenindustrie

McCoy gaat samen met Flow en lanceert beheer- en transformatiediensten 2.0

Global Client Programma van Nedap wint GIT Security Award

Kaspersky gaat nu ook klantgegevens uit VS en Canada verwerken en opslaan in Zwitserland

5G in de logistiek: voorbereiden op de toekomst

Onderzoek Fortinet: Cybercriminelen maken vaker gebruik van Ransomware-as-a-Service (RaaS)-oplossing
Logo Presscom

Za-Zo:  Alleen aanleveren

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl