www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com
PR: LEWIS

Nederlanders shoppen deze feestdagen voor 301 miljoen euro bij buitenlandse webshops

• Nederland is Europees kampioen online kerstinkopen doen over de grens
  • Een zesde van de online kerstinkopen van Nederlanders wordt bij buitenlandse webshops gedaan, het Europees gemiddelde is slechts 6%
  • Meer keuze, lagere prijs en snellere levering dan voorheen belangrijke factoren voor buitenlandse aankopen
Luxe parfums, de nieuwste elektronica en handgemaakte kleding; Nederlanders zijn er niet vies van om hun kerstcadeaus dit jaar bij buitenlandse webwinkels te kopen. We shoppen dit jaar voor 301 miljoen euro over de grens; dit is maar liefst 57 miljoen euro meer dan vorig jaar (+ 23,2%). In geen enkel ander land wordt er zoveel in het buitenland gekocht tijdens de feestdagen: een zesde (17,4%) van de online aankopen voor Kerst wordt in het buitenland aangeschaft. Ten opzichte van ons buurtland Duitsland is dit aandeel meer dan twee keer zoveel (8,6%), het Europees gemiddelde is slechts 6%. Dit blijkt uit onderzoek* van Centre for Retail Research Limited in opdracht van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot’s werelds grootste online marktplaats voor slimmer winkelen.

Ook in ons andere buurland shopt men graag over de grens; België staat op de tweede plek. Onze zuiderburen schaffen dit jaar namelijk voor 118 miljoen euro kerstinkopen aan via buitenlandse webwinkels en dit is 9,8% van alle online kerstinkopen in dat land. De reden waarom over de grens shoppen erg populair is bij Nederlanders en Belgen, is waarschijnlijk de gunstige geografische ligging en de grootte van beide landen binnen Europa.

Nederland scoort hoger dan Europees gemiddelde
Europeanen spenderen dit jaar in totaal meer dan 3,6 miljard euro aan online kerstinkopen over de grens, een stijging van 28,4% ten opzichte van 2015. Hoewel Nederlanders procentueel gezien online kerstaankopen het vaakst van alle Europese landen over de grens aanschaffen, spenderen Duitsers het hoogste bedrag bij buitenlandse webwinkels. In totaal besteden Duitse consumenten gezamenlijk bijna 1,4 miljard euro aan buitenlandse kerstinkopen.

Meer keuze, lagere prijs en snellere levering
De keuze om bij een buitenlandse webwinkel je kerstinkopen te doen heeft te maken met verschillende factoren. Meer keuze, een lagere prijs of snellere levering dan voorheen bij buitenlandse webshops zijn overwegingen van de Nederlandse consument om over de grens te shoppen. En soms zijn producten simpelweg alleen in het buitenland verkrijgbaar.

Als consument kopen we het liefst bij buitenlandse webwinkels waarbij geen taal- of cultuurbarrière is. Daarnaast betalen we graag via de vertrouwde betaalmethodes en speelt ook een gunstige wisselkoers een rol bij de online aankoop over de grens. Door de Brexit en de daling van de waarde van de pond verwachten Britse webwinkels meer te verkopen aan buitenlandse consumenten.

Net zoals bij online aankopen in eigen land wordt er door de consument ook goed gelet op gunstige leveringsvoorwaarden, of je gratis kunt retourneren en of de bezorgkosten niet te hoog zijn.

* Shopping for Christmas 2016: Retail Prospects, Centre for Retail Research Limited. Onderzoek in België, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, UK en VS. Het onderzoek omvat omvangrijke analyses en evaluaties van statistieken en handelsprognoses, telefonische interviews met vijftig grote detailhandelaren per markt en een representatieve steekproef onder consumenten (opgezet volgens OEZD-methodologie). Als onderdeel van dit rapport omvat 'retail' de verkoop van commerciële goederen aan consumenten via winkels en het internet met uitzondering van voedsel, auto’s, benzine en andere brandstoffen, tickets, reizen, verzekeringen en bank- en kredietproducten. ’Kerstverkopen’ verwijst in deze studie naar de totale detailhandel in de laatste zes weken van het jaar.

Voor meer achtergrondinformatie over het rapport, bezoek: http://www.actiepagina.nl/onderzoeken/internationaal-onderzoek-feestdagenomzet-2016
Laatste van Actiepagina.nl

Nederlands huishouden spendeert 468 euro aan feestdagen dit jaar

Financiële zekerheid speelt belangrijke rol bij keuze partner
Actiepagina.nl contact

Logo Actiepagina.nl

info@actiepagina.nl
  www.actiepagina.nl
Actiepagina.nl sociaal

Actiepagina.nl tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Snowflake
Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Citrix
Logo Solvinity
Logo Zyxel