Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl
PR: Marcommit

Descartes helpt bedrijven bij transitie naar WCO Harmonized System 2017

Amersfoort, 13 december 2016 – Per 1 januari 2017 introduceert de World Customs Organization (WCO) het vernieuwde ‘Harmonized System (HS)’: de basis van internationaal handeldrijven. Om aan de nieuwe eisen te voldoen en verstoring van de supply chain te voorkomen, wordt alle importeurs, exporteurs, producenten en logistiek dienstverleners dringend aangeraden hun tariefclassificatie te herzien. Descartes ondersteunt zijn klanten en relaties hierbij met softwareoplossing en advies.

Het ‘Harmonized System (HS)’ – de internationale standaard om goederen eenduidig te identificeren – wordt elke vijf jaar aangepast op basis van veranderingen in de markt. Veel van de wijzigingen worden gedreven door milieu- en sociale aspecten, zoals het opvolgen en beschermen van vis- en houtsoorten, en richtlijnen voor specifieke chemische stoffen. Het systeem heeft ingrijpende gevolgen voor internationaal zakendoen. HS 2017 omvat bijvoorbeeld ruim tweehonderd veranderingen op het gebied van onder andere landbouw, chemie, hout, textiel, metaal, machines en transport. Alle landen moeten inspelen op de hervorming door hun lijst met tarieven en hieraan gekoppelde overheidsvoorschriften bij te werken.

Impact van HS 2017 op bedrijfsvoering
Elk bedrijf moet zelf zijn artikelcodes, belastingtarieven en douanegegevens herzien – zeker de bedrijven die deze gegevens in een ERP-systeem bijhouden. Hun database moet up-to-date zijn zodra de verschillende douane-instanties de aanpassingen invoeren. Onjuiste tariefclassificaties en douanedocumentatie kunnen namelijk leiden tot vertragingen aan de grens of het betalen van de verkeerde invoerrechten en taksen. HS 2017 heeft dan ook een grote impact op bedrijfsdata en zet bestaande processen en compliance-oplossingen onder druk. De douanegegevens moeten meerdere keren worden herzien, afhankelijk van het land en de handelsverdragen. De wijzigingen beïnvloeden tevens veel andere, nationale handelsovereenkomsten, wat bijkomende updates van bedrijfssystemen met zich brengt.

Voorbereiden op HS 2017
Door middel van een systematische voorbereiding zijn bedrijven ook in staat om de langetermijnefficiëntie te verbeteren met deze noodzakelijke aanpassingen. Toonaangevende bedrijven implementeren daarom systemen die de transitie naar HS 2017 optimaal afhandelen. Welke handelsgoederen, tarieven, ERP-systemen en databases worden door HS 2017 beïnvloed? Hoeveel handelsovereenkomsten worden herzien en welke handelspartners – zoals leveranciers, transporteurs en tussenpersonen – hebben correcte douanedocumenten nodig? Zij kunnen zo inschatten hoeveel tijd, geld en mankracht de implementatie gaat kosten.

Als kennispartner ondersteunt Descartes zijn klanten en relaties bij de transitie naar HS 2017. Eric Geerts, Director Product Management, EU Customs, Ports & Ocean Shipment Services bij Descartes: “Bedrijven zijn op zoek naar systemen of oplossingen die eenvoudig de update van de goederencodes kunnen doorvoeren. Voor sommigen is een web-based systeem voldoende, andere bedrijven hebben voor hun bedrijfssystemen juist een geïntegreerde oplossing nodig. Gezien de impact en complexiteit van de HS-wijzigingen, is de methode die een bedrijf gebruikt voor de overgang, van cruciaal belang voor een onverstoorde doorloop van de bedrijfsvoering.”

Over Descartes
Descartes (TSX: DSG) (Nasdaq: DSGX) is de wereldwijde leider op het gebied van on-demand, SaaS-oplossingen (Software-as-a-Service) die bijdragen aan de verbetering van de productiviteit, en van de prestaties en zekerheid voor ondernemingen, waarbij logistiek een belangrijke rol speelt. Klanten gebruiken de modulaire, cloud-based oplossingen om leveringen te plannen, te sturen, te volgen en te meten. Ook kunnen zij vrachten plannen, toewijzen en uitvoeren, transportfacturen opstellen, controleren en betalen, wereldwijde handelsdata bekijken, douane- en beveiligingsdocumenten voor import en export archiveren, en verschillende andere logistieke processen uitvoeren. Dit alles door deelname aan ’s werelds grootste, multimodale samenwerkingscommunity voor logistiek. Het hoofdkantoor van Descartes is gevestigd in Waterloo, Canada, en de organisatie heeft kantoren en partners wereldwijd. Meer informatie: www.descartes.com.

Progress Communications
Allard Rustenhoven / Corinna Peekel
Tel.: +31 (0)20 363 11 52
E-mail: descartes@progresscommunications.nl
Laatste van Descartes
Meer inzicht in logistieke en supply chain data met Descartes Analytics

Descartes sluit 2019 succesvol af met omzetstijging van 18 procent

Descartes breidt e-commerce dienstverlening uit door overname Peoplevox
Luminis al 10 jaar lang IT-partner van The Learning Network

Snowflake kondigt nieuwe fase van samenwerking met Salesforce aan om zakelijke transformaties van klanten met data te versterken

Snowflake onthult de Data Cloud, zodat organisaties kunnen verbinden, samenwerken en waarde kunnen toevoegen met data

NetApp Reports Fourth Quarter and Fiscal Year 2020 Results

Databricks verwelkomt Paul Leventis als nieuwe Senior Director Software Engineering & Site Lead

Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan

Razer zet de gaming-community aan het werk in de strijd tegen COVID-19

Accon avm vervangt 1100 mobiele telefoons voor Nokia smartphones omwille van veiligere bedrijfscommunicatie

Bereidheid tot volgen van opleiding binnen de zorgsector groot

Derde werknemers vermoedt dat collega’s bewust sjoemelen met declaraties

Onderzoek Proofpoint: 72% van de Nederlandse bedrijven kampte afgelopen jaar met minstens één cyberaanval
Staples introduceert 'Plan C' en helpt organisaties bij de veilige terugkeer naar de werkplek en met aanpassingen aan ´het nieuwe normaal´

Panasonic produceert prototype beademingsapparatuur voor COVID-19 patiënten

Bynder neemt video-creatie en distributie platform We Adapt over

Poly introduceert Room Solutions voor Microsoft Teams Rooms voor slimme, eenvoudige en consistente samenwerking

Nutanix autoriseert Arrow Electronics als officieel opleider

Netwerkbeheerders spelen sleutelrol in creatie omzet uit nieuwe diensten voor edge-computing

Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s

Pega introduceert Pega Process Fabric - het 'platform voor platforms' dat taken tussen enterprise systemen stroomlijnt

Dataiku en Snowflake sluiten partnership voor cloud enterprise AI-oplossingen

Capgemini en Audi starten nieuwe joint venture XL2

Lineas stapt over op endpoint-bescherming van SentinelOne

VMware introduceert elastische infrastructuur voor AI/ML-applicaties met VMware vSphere 7

Dedrone en BlackBerry werken samen tegen ongeautoriseerde droneactiviteiten

Trendship wil lef en ondernemerschap tonen

Thierry Delaporte nieuwe CEO & Managing Director Wipro

Dell Technologies versnelt inzet van AI in public en private clouds

LANCOM LW-600: nieuw Wi-Fi 6 access point met rookmelder-design

Nieuws! Serie interviews met de beste ‘Digital Transformers’ in de markt

Plus500 gaat partnerschap aan met BSC Young Boys, kampioen van de Zwitserse Super League

Hybride voordeel met de nieuwe Razer Ornata V2

Matrix42 helpt zorgpersoneel op COVID-19-afdelingen door licenties te schenken voor video call devices

Logo Marcommit
Descartes contact

Logo Descartes

info@descartes.com
  www.descartes.com
Descartes sociaal

Descartes tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Snowflake
Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Citrix
Logo Solvinity
Logo Zyxel