www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com
Datum: (4 jaar en 124 dagen geleden)

Nederlandse markt vaste telefonie krimpt licht in derde kwartaal

Houten, The Netherlands, 08 December 2016 - Het aantal vaste telefoonaansluitingen in Nederland daalde met 0,2 procent in het derde kwartaal van 2016 om uit te komen op 6,28 miljoen. De kwartaalgroei van 0,3 procent voor digitale telefonielijnen was onvoldoende om de daling van traditionele telefonie via PSTN/ISDN te compenseren. De omzet in vaste telefonie daalt harder dan het aantal lijnen. Dat blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van Telecompaper.

Het aantal digitale telefonielijnen kwam uit op meer dan 5,6 miljoen eind september 2016. De sterkste kwartaalgroei kwam voor rekening van glasvezel VoIP, dat met 2,8 procent steeg naar bijna 900.000 lijnen. Tegelijkertijd groeide DSL VoIP met 0,1 procent naar 2,08 miljoen. Een daling was er voor VoIP-telefonie via kabel: met 0,3 procent naar 2,65 miljoen lijnen.

“Voor de komende jaren verwachten we een soortgelijke patroon,” aldus Kamiel Albrecht, Telecompaper-analist en schrijver van het rapport: “Een lichte daling in vaste telefonielijnen waarbij de groei van VoIP-telefonie via glasvezel en DSL niet voldoende is om de daling bij traditionele telefonie en een langzamere daling van kabel VoIP te compenseren. “Omdat KPN’s prijsniveau voor VoIP via DSL/Glasvezel op nul euro ligt, vergeleken met 12-21 euro voor traditionele telefonie, zal de omzet ook blijven dalen.”

De Nederlandse vaste telefonieomzet* zakte in het derde kwartaal van 2016 ook verder, om uit te komen op 271 miljoen euro. De daling van 3 procent was hoger dan in Q2 2016, maar minder erg dan de 4,6 procent daling in het eerste kwartaal van 2016. De omzetdaling is al in 2013 ingezet en wordt veroorzaakt door minder gebruik en lagere prijzen.

Telecompaper voorziet dat de trends van omzet- en volumedaling zich doorzetten in de komende jaren, waarbij de omzet procentueel sneller daalt. Dat betekent een gemiddelde daling per jaar voor de periode 2016 tot en met 2020 van 0,8 procent voor lijnen en 6 procent voor de omzet.

Voor de redactie
*Dit is omzet verkregen uit lijnhuur voor vaste telefonie en gebruik via PSTN/ISDN/CPS/WLR of managed VoIP via kabel-, DSL- en/of glasvezelnetwerken. Over the top VoIP-diensten zoals Skype en omzet uit installatie- en verzendkosten, alsmede verkoop van toestellen of randapparatuur worden niet meegenomen.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse vaste telefoniemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen.

Het ‘Dutch Fixed Telephony 2016 Q3’ rapport biedt een gedetailleerde voorspelling van de omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2020, naast informatie over Q3 2016. Het rapport kost 495 euro voor 1 gebruiker of 795 euro voor 1-10 gebruikers.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Kamiel Albrecht
Research Analist
Telefoon: 00316349661
E-mail: kamiel@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1

Sterke groei T-Mobile beperkt omzetdaling mobiele markt tot 1,4% in Q1

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal, daling van ruim 1% in 2020 verwacht
Verstreken tijd: 4 jaar en 124 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo SKEPP B.V.
Logo Giarte
Logo Pegamento
Logo BitcoinKoers.com
Logo Make Media Great Again (MMGA)
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Data Matters BV
Logo Claim24
Logo Inserve
Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo QuandaGo
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo PayIBAN BV
Logo PlanMen
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo Ivanti
Logo Greenhouse Datacenters
Logo Youfone
Logo BPSolutions BV