www.LVTPR.comwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
Datum: (5 jaar en 119 dagen geleden)
PR: Marcommit

Bijna helft Nederlandse consument slachtoffer geweest van cybercriminaliteit

27 procent van de slachtoffers verliest hiermee meer dan €1000

Amsterdam, 2 december 2016 – Uit onderzoek van MarkMonitor®, marktleider op het gebied van online merkbescherming, blijkt dat 45 procent van de Nederlandse consumenten slachtoffer van (een vorm van) cybercriminaliteit is geweest. Hiervan heeft 60 procent het incident niet gemeld aan de autoriteiten. Ook is gebleken dat een op de zes van deze consumenten hierdoor geld heeft verloren, waarvan 27 procent meer dan €1000.

De meest voorkomende cybercriminaliteit schuilt in valse verzoeken voor het betalen van rekeningen door gehackte bedrijfsaccounts. 17 procent van de slachtoffers heeft dit ervaren. Op de tweede plek staan valse verzoeken voor het resetten van je wachtwoord op social media (16%). Het onderzoek wijst ook uit dat de slachtoffers van cybercrime bang zijn voor het gebruik van online diensten in de toekomst.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het vertrouwen van de Nederlandse consument in het online afhandelen van transacties het hoogst is wanneer het gaat om gevestigde kanalen, zoals mobiel bankieren. 55 procent van de Nederlanders heeft vertrouwen in apps voor mobiel bankieren. Social mediakanalen en social media advertising scoorden het laagst, waarbij de respondenten van mening zijn dat deze kanalen falen als het gaat om het beschermen van persoonlijke informatie.

Hoog bewustzijn
Slechts 2 procent van de respondenten is zich niet bewust van de gevaren van lookalike websites en de tactiek die cybercriminelen hierbij inzetten. Hierdoor neemt men een aantal voorzorgsmaatregelen, zoals het alleen afstaan van persoonlijke informatie aan bekende merken (52%) en het controleren van https of het hangslotsymbool in de adresbalk (53%).

"Cybercrime schaadt de consument en stijgt evenredig met de groei in internetgebruik. Bedrijven hebben een professioneel uitgewerkt plan van online merkbescherming nodig om ervoor te zorgen dat de klant het vertrouwen behoudt, vertelt Kevin Day, Regional Manager Nordics en Nederland van MarkMonitor. "Dit onderzoek toont aan dat consumenten zich bewust zijn van de ernst van cybercrime en de tactiek, maar desondanks is dit hoge niveau van bewustzijn niet genoeg om het te voorkomen.”

Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Opinium, een toonaangevend bedrijf voor marktonderzoek. Er werden 3.457 consumenten ondervraagd uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Italië, Denemarken, Spanje, Zweden en Nederland. De vragen gingen over percepties, attitudes en ervaringen met betrekking tot online fraude, veiligheid en cybercriminaliteit.

Het onderzoek werd online uitgevoerd in augustus en september 2016. Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Over MarkMonitor
MarkMonitor, wereldwijd marktleider in enterprise merkbescherming, biedt uitgebreide oplossingen en diensten die de reputatie en omzet van merken beschermen tegen online risico’s. Met end-to-end oplossingen die de groeiende dreiging van online fraude, merk misbruik en niet-geautoriseerde kanalen aan pakken, creëert MarkMonitor een veilig internet voor bedrijven en hun klanten. MarkMonitors exclusieve toegang tot data in combinatie met de gepatenteerde real-time preventie, detectie en reactie mogelijkheden, bieden uitgebreide bescherming tegen de steeds veranderende online risico's van merken. Voor meer informatie, bezoek www.markmonitor.com.

© 2016 MarkMonitor Inc. Alle rechten voorbehouden. MarkMonitor® is een geregistreerd handelsmerk van MarkMonitor Inc., onderdeel van Clarivate Analytics. Alle andere handelsmerken die hierin zijn opgenomen zijn het eigendom van hun respectieve eigenaars.

Marcommit
Sanne Bekkema
markmonitor@marcommit.nl
Laatste van MarkMonitor
MarkMonitor vereenvoudigt merknaambescherming na invoering GDPR

Merken verwachten moeilijkere bestrijding namaakproducten door IT-ontwikkelingen

Bijna de helft van de merken verliest omzet door namaakproducten
Verstreken tijd: 5 jaar en 119 dagen

Logo Marcommit
MarkMonitor contact

Logo MarkMonitor

MarkMonitor sociaal

MarkMonitor tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Lightspeed
Logo Citrix
Logo Extreme Networks
Logo Essentra Components
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.