www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (5 jaar en 68 dagen geleden)

Ron van Kemenade (ING) CIO of the Year 2016

Amsterdam, 30 november 2016 – Ron van Kemenade, CIO van ING, is winnaar van de CIO of the Year Award 2016. Hij dankte de prijs aan zijn cruciale rol in de baanbrekende digitale ontwikkeling van zijn bedrijf. “Met zijn focus op technologie legt hij de basis voor een geheel nieuwe organisatie, waarvan de contouren zich inmiddels beginnen af te tekenen”, motiveerde juryvoorzitter Bernhard van Oranje de keuze. “Het is mooi om te zien hoe hij zich daarbij laat inspireren door grote digitale wereldspelers.”

Ron van Kemenade kwam op nagenoeg alle onderdelen van het selectieproces als beste uit de bus: de totaalscore van het kwalitatieve en kwantitatieve onderzoek door The Boston Consulting Group (BCG), het intensieve leiderschapsassessment van Linqhu, en het afsluitende jurygesprek. Hoewel hij binnen de Nederlandse CIO-gemeenschap wat minder op de voorgrond treedt dan de andere genomineerden, wordt hij door collega-IT-verantwoordelijken hoog gewaardeerd. “We hebben voor een leider gekozen die IT en technologie binnen de organisatie op een fundamenteel andere wijze positioneert”, aldus Van Oranje.

De CIO of the Year Award werd op dinsdag 29 november uitgereikt tijdens de  CIODAY in de Amsterdamse Beurs van Berlage. Naast de uiteindelijke winnaar waren Michel van Hout (Transavia), René van Sandijk (Vanderlande), Hendrik-Jan Smaal (Heijmans), Gerard Spans (Arcadis) en Teun van der Vorm (ANWB) genomineerd voor de titel.

Schaalbaar
Waar veel collega-CIO’s nog vol vragen zitten over de koers in de digitale wereld, is de visionaire Ron van Kemenade al ruimschoots onderweg. ING beweegt met hem naar een wereldwijd schaalbaar digitaal businessmodel. Een ongekende transformatie, waarbij Netflix, Facebook, Google en Spotify de grote inspirators zijn. “We trekken ons op aan partijen die verder zijn dan wijzelf”, aldus Van Kemenade. “Zo maken we de bank veel competitiever. Niet alleen ten opzichte van onze traditionele concurrenten, ook tegenover de digitaal geboren fintechs.” Binnen de nieuwe ING wordt engineering gezien als een kerncompetentie.

Onderscheidende visie
Rob Beijleveld, CEO van ICT Media en initiatiefnemer van de CIO of the Year Award, vindt Van Kemenade een van de beste CIO’s ter wereld. “Hij heeft met zijn focus op engineering een echt onderscheidende visie en aanpak.” Ook de andere juryleden waren zeer te spreken over de uiteindelijke winnaar. Tjibbe van der Zeeuw (Linqhu): “Ron van Kemenade is geen doorsnee hiërarchische leider, maar wel iemand met grote ambities. Hij weet ING van binnenuit te veranderen. Als CIO maakt hij deel uit van een zwerm vogels en geeft hij richting vanuit het midden.” Marc Schuuring (Boston Consulting Group): “Hij onderscheidt zich van de anderen door zijn focus op technologie en engineering. In die zin geeft hij een nieuwe impuls aan de IT-industrie. Hij haalt en brengt in een open ecosysteem.” Marcel Krom (voorzitter CIO Platform Nederland en CIO PostNL): “Door deze ontwikkeling biedt hij tegenwicht aan de oprukkende fintechbedrijven, waarmee hij bovendien samenwerkt. Hij neemt zo voor zijn organisatie de juiste stappen.”

Juryproces
Bij de CIO of the Year Award is ook dit jaar weer een strikt en objectief proces gevolgd, waarbij de prijs is toegekend aan degene die het hoogst scoort op geleverde prestaties en de manier waarop hij of zij in zijn/haar rol en functie staat. Dat er uiteindelijk één winnaar is gekozen, betekent geenszins een negatieve beoordeling van de andere genomineerden. Hoewel de aard en complexiteit van hun organisaties en ook hun impact en invloed duidelijk verschillen, waren het allemaal podiumwaardige kandidaten.

In de beoordeling door BCG en Linqhu telden zaken mee als performance, perceptie door de business, alsmede persoonlijke competenties. De afsluitende jurybijeenkomst in de Pinnacle Tower in Amsterdam, waar alle nominaties present waren, gold als een laatste validatie van het doorlopen selectieproces.

De kernjury werd dit jaar wederom gevormd door Marcel Krom (CIO Platform Nederland en PostNL), Marc Schuuring (Boston Consulting Group), Tjibbe van der Zeeuw (Linqhu), Rob Beijleveld (ICT Media) en Hotze Zijlstra (CIO Magazine). Bernhard van Oranje (Levi9 Global Sourcing) was weer juryvoorzitter. Nieuw in het gezelschap was Louis Luijten (ASML), die voor de verkiezing van 2017 plaats zal maken voor de winnaar van de CIO of the Year Award van 2015: Arnoud Klerkx (Sanoma Learning). Het gezelschap werd ook dit jaar in het kader van de persoonlijke assessments weer bijgestaan door Bianca van der Zeeuw van Plan-B.

-------

Voor meer informatie: Rob Beijleveld, CEO ICT Media, uitgever CIO Magazine en organisator CIO Day, +31 651531551.

Zie ook: www.cioday.nl, voor meer informatie over CIODAY2016 en de CIO of the Year Award.
Laatste van ICT Media
Marcel van de Lustgraaf, Yoanette den Boer, KPN en gemeente Eindhoven winnen Strategic Sourcing Awards

Hylke Sprangers (Talpa Network) CIO of the Year 2018

IT-leiders doen beroep op onderwijsminister
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie

Demissionair kabinet doet mooie beloften, maar juiste randvoorwaarden ontbreken

Europa’s grootste Apple Premium Reseller Amac boekt recordjaar

Snakeware nieuwe hoofdsponsor Berneiepenloftspul

Rockwell Automation en Ansys gaan samenwerken om industriële processen te optimaliseren

‘s Werelds eerste Wi-Fi 6 USB-adapter nu ook in Europa verkrijgbaar

Qualys introduceert zero-touch patching voor proactief herstel van kwetsbaarheden

Fortinet en Linksys lanceren gezamenlijk ontwikkelde oplossing voor veilig thuiswerken en hybride werken

Digitale dienstverlener Incentro is verkozen tot één van de Best Medium Workplaces van Europa 2021

Daily Logistics Group (DLG) selecteert Oracle Fusion Cloud Applications om services op te schalen en bedrijfsgroei te ondersteunen
Online een huis zoeken en kopen: van 6 weken naar een paar minuten

Rapportageportaal BInqcs en meer inzicht in uw bedrijf
Verstreken tijd: 5 jaar en 68 dagen

Logo E-mergo
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Schneider Electric
Logo PA Consulting