Herken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
Datum: (4 jaar en 169 dagen geleden)

Adobe onderzoek: Black Friday breekt met 3,34 miljard dollar het online verkooprecord

$1,2 miljard besteed via mobiele devices; best verkochte producten zijn onder andere Apple iPads, Samsung 4K TV’s en Lego Creator Sets

Amsterdam, 29 november 2016 Adobe heeft de resultaten bekendgemaakt van het onderzoek naar online aankopen voor Black Friday en Thanksgiving Day in de VS. Online werd er ruim vijf miljard dollar ($5.27 miljard) uitgegeven tot aan het einde van Black Friday, een stijging van 17,7 procent vergeleken met vorig jaar. Black Friday heeft een nieuw record gevestigd door voor het eerst de grens van drie miljard dollar te doorbreken. Er werd voor 3,34 miljard dollar online besteed aan Black Friday (21,6 procent meer dan vorig jaar), de overige 1,93 miljard dollar werd uitgegeven aan Thanksgiving. Black Friday is de eerste dag in de retail-geschiedenis dat er via mobiele devices meer dan één miljard dollar werd besteed, een groei van 33 procent vergeleken met vorig jaar.

De vijf best verkochte speelgoedproducten zijn Lego Creator Sets, elektrische scooters van Razor, Nerf Guns, DJI Phantom Drones en Barbie Dreamhouse. De vijf best verkochte elektronicaproducten op Black Friday zijn: Apple iPads, Samsung 4K TV’s, Apple MacBook Air, LG TV’s en Microsoft Xbox. Mobiel is, met 55 procent, goed voor de meerderheid van de bezoeken aan retail websites tijdens Black Friday (45 procent smartphones / 10 procent tablets) en 36 procent van de verkoop (25 procent smartphone en 11 procent tablet). Grote retailers* hebben sinds het begin van het jaar de online verkoop twee keer zo hard zien groeien in vergelijking met kleine retailers. Retailers die geïnvesteerd hebben in mobiel, e-mail en social, hebben gemiddeld 30 procent verkoopstijging en 25 procent meer orders gerealiseerd.

Adobe’s Black Friday onderzoek is gebaseerd op geaggregeerde en geanonimiseerde data van ruim 22,6 miljard bezoeken aan retail websites. Adobe meet 80 procent van alle online transacties van de top 100 Amerikaanse retailers en gebruikt een predictive model op basis van Adobe Sensei om de online verkoop en trends te voorspellen. Van iedere 10 dollar die online werd uitgegeven bij de top 500 Amerikaanse retailers, verliep 7,50 dollar via Adobe Marketing Cloud**. Deze enorme hoeveelheid data stelt Adobe in staat om zeer nauwkeurig de trends op het gebied van online verkoop, de beschikbaarheid van producten en prijsontwikkeling in kaart te brengen.

“Consumenten doen ongelooflijk veel online aankopen en de conversie rates waren zelfs bijna één procent voor alle mobiele devices tijdens de avonduren op Black Friday”, stelt Tamara Gaffney, principal analyst en director bij Adobe Digital Insights. “Met een totale dagomzet van 3,34 miljard dollar heeft Black Friday wellicht Cyber Monday onttroond als grootste online verkoopdag van het jaar.”

Aanvullende resultaten voor Black Friday:
  • Prestaties mobiel: De conversies zijn verbeterd ten opzichte van de vakantiegemiddelden; smartphone 2,4 procent, tablet 4,6 procent en desktop met 5,5 procent (in vergelijking met vakantiegemiddelden van respectievelijk 1,3 procent, 2,9 procent en 3,2 procent). De gemiddelde waarde van de bestelling van iOS smartphones ($142) was hoger dan Android smartphones ($130).
  • Uitverkochte producten: De producten die het meest waarschijnlijk uitverkocht raken, zijn onder andere Nintendo NES Classic, PlayStation VR-bundel, PlayStation 4 Call of Duty Black Ops bundel, Beats Solo, Nintendo 3DS XL Solgaleo Lunala Black Edition en Xbox One S Madden NFL 17 console-bundel, naast Hatchimals, Razor Hovertrack 2.0, Kurio Smartwatches, Lego Star Wars Advent kalender, Lego Star Wars, Paw Patrol Jungle Tracker’s Cruiser Vehicle en Little Tikes Princess paard & wagen. 10,5 procent van de producten was uitverkocht, 1,5 procent minder dan vorig jaar en 1,9 procent meer dan tijdens Thanksgiving Day (8,6 procent uitverkocht). Bij producten goedkoper dan 300 dollar is de kans 20 procent groter dat een product uitverkocht is.
  • Populairste producten van het seizoen: Voor het hele seizoen tot nu toe is PlayStation 4 de bestverkochte videogame console, gevolgd door Microsoft Xbox One. Pokémon Sun and Moon is de koploper in videogames, gevolgd door Call of Duty. Samsung 4K is de meest verkochte televisie en Vizio 4K TV komt op de tweede plaats.
  • Korting: De grootste prijsdalingen waren zichtbaar bij tablets (gemiddeld 25,4 procent), televisies (23,2 procent), speelgoed (15%) en computers (11,6 procent). Video game consoles werden voor hogere prijzen verkocht (3,2 procent) vergeleken met Thanksgiving.
  • Belangrijkste promotionele aanjagers: Retailers hebben de verkoop zien stijgen door hulpsites voor shoppers, zoals RetailMeNot en CNET (16,5 procent van de verkoop), email (17,8 procent), display (1,2 procent) en social (0,9 procent). Traffic van zoekmachine-advertenties (38,3 procent) nam af met 4,3 af in vergelijking met het vakantiegemiddelde, terwijl directe traffic (25,3 procent) afnam met 9,6 procent. Toch blijven beide vormen van traffic het meeste bijdragen aan de totale verkoop.
  • Thanksgiving Day: Consumenten besteden 1,93 miljard dollar, 11,5 procent meer dan in 2015. De gemiddelde waarde van bestellingen was 160 dollar, in vergelijking met 162 dollar in 2015. Mobile was goed voor 57 procent van de bezoeken en 40 procent van de verkoop ($771 miljoen ). Smartphones zorgde voor twee keer zoveel verkoop dan tablets (respectievelijk 27 en 13 procent).
*'Grote retailers' is gedefinieerd als de retailers in de Internet Retailers Top 100
** Bron: Internet Retailer’s 2016 Top 500 eGuide

Nuttige links BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Adobe

Adobe verandert de wereld door digitale ervaringen. Voor meer informatie bezoek: http://www.adobe.nl.

Kijk ook op de Adobe-Twitter: https://twitter.com/AdobeNederland
en op de Facebook-pagina: https://www.facebook.com/AdobeBenelux

Perscontact:
Nienke Schipper-Pauw
Adobe Benelux
nschipper@adobe.com

LEWIS
adobenl@teamlewis.com

© 2016 Adobe Systems Incorporated. All rights reserved. Adobe and the Adobe logo are either registered trademarks or trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.
Laatste van Adobe Systems Benelux BV
Adobe voorspelt de visuele trends voor 2020

Onderzoek Adobe: impact van online formulieren op klantreis onderschat

Adobe presenteert de nieuwste technologieën tijdens ‘Summit Sneaks’
Verstreken tijd: 4 jaar en 169 dagen
Adobe Systems .. contact

Logo Adobe Systems Benelux BV

+ 31 20 65 11 200
  www.adobe.com/nl
Adobe Systems .. sociaal

Adobe Systems .. tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Alleeninkt.nl
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo BarTrack