www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (5 jaar en 154 dagen geleden)

Steeds meer Nederlanders kopen cadeaus voor Sinterklaas en Kerst

Online cadeaus kopen wint verder aan populariteit

64% van de Nederlanders koopt cadeaus voor Sint of Kerst. Ten opzichte van voorgaande jaren is dat een lichte stijging. In 2014 was dit percentage slechts 58%, vorig jaar 61%. De Sint is iets populairder dan de Kerstman; 71% geeft aan cadeaus voor Sinterklaas te kopen, 67% van de cadeaukopers geeft aan cadeaus voor onder de kerstboom te kopen. 84% geeft aan minimaal hetzelfde of meer te gaan uitgeven dan voorgaande jaren. Het aantal mensen dat cadeaus online gaat kopen stijgt naar verwachting van 68% naar 72%. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door GfK onder 28.000 Nederlanders.

Vooral onder de groep 30-39 jarigen is het kopen van cadeaus tijdens de feestdagen populair. 79% van deze groep gaat cadeaus shoppen voor Sint of Kerst. De mensen met lagere inkomens ( < € 27.000,- bruto) zijn een stuk terughoudender. Binnen deze groep koopt 52,5% cadeaus.

Sint versus Kerstman
Sinterklaas is nog steeds het populairst onder de mensen die cadeaus gaan kopen maar deze populariteit neemt iets af. In 2012 gaf nog 74% aan cadeaus voor Sinterklaas te kopen versus 71% nu. Dit is wellicht ook het gevolg dat er steeds minder kinderen zijn. Het kopen van cadeaus voor Kerst blijft stabiel met 67%. Het kopen van Kerstcadeaus is vooral populair onder 50-plussers en mensen met een lager inkomen. Vrouwen kopen vaker cadeaus dan mannen.

Cadeaukopers geven steeds meer uit
De verwachting is dat mensen ook meer geld uit gaan geven aan cadeaus dan voorgaande jaren. In 2013 gaf 73% van de mensen aan evenveel of meer uit te gaan geven dan het voorgaande jaar. Nu zegt 84% van de ondervraagden dat ze minimaal hetzelfde of meer gaan uitgeven dan vorig jaar. De mensen die aangeven meer te gaan uitgeven aan cadeaus, doen dit vooral omdat ze voor meer mensen cadeaus moeten kopen, maar ook omdat ze meer te besteden hebben dan voorgaande jaren.
11% van de ondervraagden geeft aan minder te gaan uitgeven dan vorig jaar, waar dit in 2012 nog 33% was. Dit is wellicht een direct voortvloeisel van het stijgende consumentenvertrouwen. De mensen die aangeven minder te gaan uitgeven doen dit vooral omdat ze minder te besteden hebben dan vorig jaar, maar ook omdat er een lager budget voor cadeaus wordt afgesproken.

Online kopen wint aan populariteit
Het online kopen van cadeaus voor de feestdagen wint ook nog verder aan populariteit. Vorig jaar gaf 68,3% van de mensen die cadeaus kopen aan dit online te doen en dit jaar is dit percentage gestegen naar 72,2%.

Populaire cadeaus
In de eerste weken van november is een stijgende verkoop te zien voor sporthorloges en fitness trackers. Ook smart audio, (espresso) koffiezetapparaten, toasters en gaming producten zoals monitors en controllers laten een stijging zien. De ervaring leert dat de verkopen in de maand november een goede indicatie vormen voor de cadeaus die op de verlanglijstjes tijdens de feestdagen komen te staan (bron GfK retailpanel excl. speelgoed).

Laatste van GfK
Steeds meer Nederlanders kopen cadeaus voor Sinterklaas en Kerst

De markt voor Technische consumentengoederen groeit in Q3 2016

GfK: zzp'ers zien de toekomst met vertrouwen tegemoet