www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl
#Herken zakelijke websitebezoekersINFLUX PR

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (5 jaar en 40 dagen geleden)

Digitale data proeftuin van SmartPort en Portbase helpt bij haveninnovaties

SmartPort, het kennisinstituut van de Rotterdamse haven, heeft Portbase benaderd om mee te werken aan de ontwikkeling van The Data SandBoXX. Het systeem moet data gaan ontsluiten voor research ter verbetering van logistieke processen. Universiteiten en onderzoeksinstituten als TNO kunnen met de beschikbare data werken aan het effectiever en betrouwbaarder maken van de logistieke keten. The Data SandBoXX ontlast data eigenaren doordat er een centrale plek ontstaat waar onderzoeksvragen aan de markt op een gestructureerde wijze samenkomen. Dit hebben de partijen gisteren op de SmartPort Summit bekend gemaakt.

Faciliteren van innovatie

Echte en actuele logistieke data is van grote waarde voor onderzoek naar het verbeteren van logistieke processen. Deze data is echter niet zo maar beschikbaar, vaak vertrouwelijk en wordt per partij verzameld en opgeslagen. Portbase heeft een enorme hoeveelheid logistieke data in haar Port Community System beschikbaar. Portbase CIO Peter de Graaf vindt The Data SandBoXX een uiterst relevante ontwikkeling, vooral om de vele initiatieven en onderzoeksvragen vanuit de community meer gestructureerd en eenduidig te faciliteren. Hij benadrukt echter dat de Portbase community bepaalt of en in welke mate hun data erin terecht mag komen. “Prachtig als er nieuwe initiatieven in de haven komen, waar Portbase in de exploitatiefase met haar 24/7 platform dienstverlening aan kan bieden. We werken graag samen met partijen om deze logistieke innovaties te faciliteren. Maar wij zijn geen eigenaar van deze data. Voor ons is het van groot belang dat dit in goed overleg gaat met onze klanten, de daadwerkelijke data-eigenaren. Zij moeten goedkeuring geven, medebepalen wat de onderzoeksvragen zijn en inzicht krijgen in de resultaten.”
Het Neutraal Logistiek Informatie Platform (NLIP) ondersteunt dit initiatief. Programmamanager Michiel Haarman: “Dit experiment brengt het delen van data tussen logistieke stakeholders naar een hoger plan en biedt het kader voor generieke afspraken voor de toekomst.”

Experimenteren onder voorwaarden
Om de mogelijkheden van The Data SandBoXX te verkennen zal er met een beperkt aantal deelnemers en een beperkte hoeveelheid data gestart worden. De Graaf: “We willen starten met kleine sets data puur voor researchdoeleinden. Door klein, gecontroleerd en gefaseerd te beginnen kunnen we goed bijsturen en samen de route bepalen. Portbase en dus haar community is in the lead welke data er beschikbaar wordt gesteld.” TNO zal vanuit haar Smart Data Factory aanpak werken aan use cases die de meerwaarde van data delen inzichtelijk maakt voor de logistieke partijen.

Onderzoek
The Data SandBoXX start met haven logistieke data, maar zal op termijn data uit de hele logistieke keten moeten gaan herbergen, op minimaal nationale schaal. Het ontwikkelde systeem zal in eerste instantie alleen voor onderzoekers beschikbaar zijn. SmartPort zal de kennisinstellingen mobiliseren en samen met de Topsector Logistiek (TKI Dinalog), het Neutraal Logistiek Informatie Platform (NLIP), Portbase en TNO The Data SandBoXX ontwikkelen. Michiel Jak, Managing Director van SmartPort: “Onverwachte en waardevolle resultaten, zogenaamde serendipiteit, zijn mogelijk doordat onderzoekers oneindig veel combinaties van data kunnen maken en daar allerlei modellen op los kunnen laten. In The Data SandBoXX wordt in een gecontroleerde experimenteeromgeving geleerd wat de voordelen van het uitwisselen van data zijn. En hoe een dergelijk systeem veilig kan worden ontwikkeld zonder dat data wordt gebruikt waar de eigenaar het niet mee eens is. De logistieke sector profiteert van The Data SandBoXX omdat er sneller tot innovatie kan worden gekomen en de kwaliteit van de data kan worden verbeterd. Daarnaast ontstaat er één centrale plek voor onderzoeksvragen en verzoeken om data. Voor de sector betekent dit geen losse verzoeken meer van verschillende partijen, maar een meer gestructureerd proces.”
Laatste van Portbase
Kort uitstel Brexit verandert niets aan urgentie

Marty van Pelt ontvangt erecertificaat Wereld Douane Organisatie

Nederlandse havengemeenschap bundelt krachten voor aanpak Brexit
Check Point Research schetst landschap cyberaanvallen en meldt 86 procent toename in Nederland

Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden

Vier SAP-partners fuseren en gaan samen verder onder bedrijfsnaam Aiden

CTS organiseert tweedaagse Google Innovation Bootcamp
ValidSign Official eSigning Partner PSV

Fullstaq geselecteerd als partner Belastingdienst voor Cloud Native & Container expertise

Boomi voor achtste jaar op rij leider in Gartner Magic Quadrant

Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien

Friends for Brands onderdeel van Powered by Meaning Groep

Schneider Electric tekent de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES)

Shippeo bereikt 103% jaarlijkse groei als ’s werelds meest aanbevolen RTTV-leverancier

Acht keer goud voor Hogeschool Tio in EW Beste Studies 2021

Van Ameyde lanceert IT-platform voor snellere schade-afhandeling

Bijna de helft van de Nederlandse horeca kampt met personeelstekort

Red Hat OpenStack Platform 16.2 verbetert ondersteuning hybrid cloud- en edge-omgevingen

True stelt Marjolein Rietveld aan als COO

Dell Technologies telecom-software en -solutions versnellen 5G- en Open RAN-innovatie

Dell Technologies brengt IT met vernieuwde Edge-oplossingen tot ver buiten het datacenter

Nutanix voor het eerst genoemd als visionair in het 2021 Gartner Magic Quadrant voor Distributed Files and Objects Storage

Zscaler sluit zich aan bij de CrowdStrike CrowdXDR Alliance en kondigt nieuwe integraties aan die Zero Trust Protection uitbreiden naar interne en externe applicaties
Verstreken tijd: 5 jaar en 40 dagen
Portbase contact

Logo Portbase

Portbase sociaal

Portbase tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo Open Line
Logo Techni Team
Logo mnemonic cybersecurity
Logo Stichting ITdonations
Logo BarTrack
Logo Escrow4all B.V.
Logo Bryte Blue
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Transfer Solutions
Logo NPRM NV
Logo HubStar
Logo Bergler Flex Solutions
Logo Techone B.V.
Logo Kannegieter
Logo BarTrack
Logo Facilitor
Logo iQibt B.V.
Logo E-mergo
Logo Trueson
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo DNA Services B.V.
Logo Boomi
Logo Citrix