www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (5 jaar en 55 dagen geleden)
PR: LEWIS

Lessen die retailers kunnen halen uit Sinterklaas en Kerstmis

Nieuwegein, 21 november 2016 – Nu de Sint officieel weer in ons land is, gaat het winkelseizoen ook weer van start. De decembermaand is voor de meeste retailers de beste maand van het jaar qua verkopen, maar toch kan het altijd beter. Ieder jaar zijn er berichten over te laat bezorgde cadeaus en uitverkochte producten. Welke lessen kunnen retailers leren van de fouten die gemaakt zijn in voorgaande jaren? Manhattan Associates zocht het uit en zet de vijf belangrijkste tips voor retailers om succesvol de decembermaand door te komen op een rij:

Zorg voor een onderscheidende ervaring in de fysieke winkel
Een aantal grote retailers kondigde afgelopen Kerst aan dat ze niet langer aan hun betalingsverplichtingen konden voldoen. Eén van de redenen die werd gegeven was dat de verkoopresultaten in november en december tegenvielen. Er zijn echter volop kansen voor de fysieke winkel, maar retailers dienen deze wel te benutten. De voornaamste redenen voor Nederlandse consumenten om toch liever de decemberaankopen in fysieke winkels te doen, zijn de mogelijkheid om een product eerst te zien en uit te proberen en het gekochte product direct mee naar huis te kunnen nemen. Om zich echter te kunnen onderscheiden van de (online) concurrent, dienen retailers een winkelervaring te bieden die de consument de winkel in trekt. Dit kan enerzijds door een uniek concept neer te zetten, zoals bijvoorbeeld de pepernotenwinkels van Van Delft. Een andere manier is door de aandacht te vestigen op de beleving van de individuele consument. Zo speelt de Bijenkorf hierop in met hun gepersonaliseerde cadeaus in december. Personalisatie is ook mogelijk door de winkelmedeweker aanbevelingen te laten doen op basis van de aankoophistorie van de klant of zelfs tips te geven die passen bij eerdere aankopen. Op deze manier biedt de fysieke winkel de meerwaarde van een gepersonaliseerde ervaring.

Voorkom te late bezorging van online bestelde cadeaus
Dit klinkt logisch, maar toch werden vorig jaar zo’n 460.000 online bestelde cadeaus te laat bezorgd, meldde de NOS. Tijdens Kerst kwam zes procent van de pakketten te laat door schuld van de webwinkel of bezorgdienst. Door te laat bezorgde cadeaus lopen retailers echter ook op de lange termijn omzet mis. Uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Manhattan Associates blijkt namelijk dat één op de drie consumenten retailers slechts één kans geven. Als zij de cadeaus niet op tijd in huis hebben, zijn deze consumenten niet van plan om ooit nog naar deze retailer terug te gaan. Om dit te voorkomen, is het, naast slimmer inkopen, belangrijk dat er realtime inzicht is in de exacte voorraad. Dit betekent dat de infrastructuur en de ondersteunende systemen van het distributiecentrum hierop ingericht moet zijn. Om teleurstelling bij de consument te voorkomen, is het essentieel dat retailers bovendien transparant zijn over de leveringsmogelijkheden en eventuele kosten. Daarnaast is het handig om tijdelijk de leveringstijden en fulfilmentmogelijkheden te verruimen om aan pieken in de vraag te voldoen.

Houd rekening met de toenemende populariteit van Kerst
Uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt dat Kerst steeds belangrijker wordt qua online bestedingen in vergelijking met de verkopen in de periode voorafgaand aan Sinterklaas. De online kerstaankopen bereikten zelfs een recordhoogte, zowel non-food als food producten werden goed verkocht. Bol.com beleefde afgelopen jaar zelfs voor het eerst de drukste dag van het jaar net voor Kerst, terwijl dit voorgaande jaren altijd net voor Sinterklaas was. Dit is een uitgelezen kans voor retailers om hierop in te spelen door bijvoorbeeld Kerstaanbiedingen extra onder de aandacht te brengen.

Ga uit van mobile first
Shoppen en oriënteren vanaf een mobiel device wordt steeds populairder en m-commerce neemt ten opzichte van vorig jaar alsmaar toe blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2016. Het wordt daarom tijd voor een mobile first benadering, ook als het gaat om de Kerst- en Sinterklaasaankopen. Mobiel speelt een steeds belangrijkere rol bij het opzoeken, kopen en betalen van cadeaus. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop hierop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site, maar mobiel kan ook in de fysieke winkel een belangrijke rol vervullen. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen om de consument via een tablet of smartphone een betere winkelervaring te bieden. De winkelmedewerker kan hiermee de klant van adviezen voorzien op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie. Op deze manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van de klantinteractie.

Vergeet de piek aan retouren na Kerst en Sinterklaas niet
De piekperiodes zorgen ook voor meer dynamiek wat retourzendingen betreft. Naast snelle leveringen willen consumenten steeds meer flexibiliteit in het retourbeleid. Zo moet het bijvoorbeeld mogelijk zijn om online bestelde producten gratis in de fysieke winkel te retourneren. Naast dat een flexibel retourbeleid steeds meer een middel wordt voor retailers om zich te onderscheiden van de concurrent, is het ook cruciaal dat de retouren zo gauw mogelijk weer aan de voorraad worden toegevoegd. Op deze manier worden de retouren weer verkoopbaar. Het is daarom belangrijk dat de back-end systemen hierop zijn ingericht, zodat een product direct in de winkel weer kan worden verkocht, ook al is het een retour van een online besteld product.

“Veel retailers verdienen een groot deel van hun jaaromzet in aanloop naar Kerst en Sinterklaas, maar de concurrentie is erg groot”, stelt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland Manhattan Associates. “Om succesvol te zijn, doen retailers er goed aan om kritisch te blijven kijken naar wat er beter kan en hun lering te trekken uit de fouten die gemaakt zijn in de voorgaande jaren. Door de nodige voorbereidingen te treffen, kunnen retailers de kans op succes vergroten.”

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Manhattan Associates
Manhattan Associates maakt supply chains ‘commerce ready’, zodat alle verkooppunten samen worden gebracht. Hierdoor zijn onze klanten ‘ready to sell’ en ‘ready to execute’. Of dit nu via de winkel, het partnernetwerk of het fulfilment center is, wij ontwerpen, bouwen en leveren toonaangevende oplossingen die groei en winstgevendheid realiseren. Door sales aan de voorkant naadloos te verbinden met supply chain efficiëntie aan de achterkant, zorgen onze software, platformtechnologie en gedegen ervaring ervoor dat onze klanten ‘commerce ready’ zijn – zodat zij klaar zijn om de vruchten te plukken van de omnichannelmarkt. Meer informatie vindt u op: www.manh.nl en op www.manh.com/en-nl.
Laatste van Manhattan Associates
Drie goede voornemens van retailers voor 2017

Lessen die retailers kunnen halen uit Sinterklaas en Kerstmis

ID Logistics zet in op groei marktaandeel in nieuwe sectoren met Manhattan WMS
De UvA/HvA heeft Bergler Flex Solutions (wederom) de recente Europese aanbesteding Inhuur Tijdelijk ICT Personeel gegund

KnowBe4 presenteert winnaars 2021 EMEA Partner Programme Awards

Het Rode Kruis biedt veilig vervoer met WEBFLEET
Soliton en NewChannel bieden veilige network en remote access oplossingen

Website Fides Solutions in geheel nieuw jasje

Schneider Electric wint 'Sustainable Infrastructure Vendor of the Year' tijdens de CRN UK Tech Impact Awards

Zyxel breidt activiteiten uit in België en Luxemburg

Wereldwijd onderzoek: 9 op de 10 werknemers bereid salaris in te leveren in ruil voor keuze in hun werkdevice

Transitieprofs haalt new kid on the block in IT Service Management naar de Benelux

Barracuda introduceert tool om malware te vinden in Microsoft 365 en datalekken te voorkomen

Coronacrisis geeft inzicht: persoonlijk contact uitermate belangrijk bij goed onderwijs

Telindus behaalt Microsoft Azure Gold Partnership

Dijk Natural Collections reduceert deelleveringen met 20% en verhoogt klanttevredenheid en omzet dankzij op low-code gebaseerde order planning tool

Urban Arrow stroomlijnt samenwerking met dealers dankzij portal van Appronto

ROC Mondriaan schakelt SentinelOne in voor schoonmaak na ransomware-aanval

Dataiku door Gartner erkend als Peer Insights Customers’ Choice voor Data Science en Machine Learning Platforms

Nederlands bedrijf Kepler Vision lanceert nieuwe software met dé oplossing voor de zorg van dementiepatiënten in zorginstellingen

Onderzoek Check Point Research: Formbook is populairste malware in Nederland

Mijlpaal: meer dan de helft van online shoppers koopt met smartphone
Verstreken tijd: 5 jaar en 55 dagen

Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo DNA Services B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Zyxel
Logo Jamf
Logo Transitieprofs
Logo Barracuda Networks