www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlContentbureau
Datum: (5 jaar en 119 dagen geleden)

Bits of Freedom lanceert campagne tegen hackvoorstel

Vandaag lanceert Bits of Freedom de campagne stophethackvoorstel.nl. Daarmee kan iedereen Tweede Kamerleden en staatssecretaris Dijkhoff oproepen het internet veilig te houden. Dat is nodig omdat als de politie mag inbreken op laptops, tablets en smartphones, die apparaten onnodig kwetsbaar blijven.Het voorstel om de politie die bevoegdheid te geven wordt volgende week in de Tweede Kamer behandeld.

Politie laat achterdeuren open staan
Om via het internet in te kunnen breken op de computer van een verdachte, heeft de politie een kwetsbaarheid op die computer nodig. Op een veilige computer kun je immers niet inbreken. Dat is dan een kwetsbaarheid die niet alleen op de computer van de verdachte te vinden is, maar bij iedereen die diezelfde computer gebruikt. Dit geeft de politie een perverse prikkel: in plaats van een kwetsbaarheid zo snel mogelijk voor iedereen op te lossen, heeft de politie er opeens belang bij om een kwetsbaarheid nog even achter de hand te houden om zo bij verdachten in te kunnen breken. Daarmee wordt de maatschappij onnodig onveilig gehouden.

Dat het kabinet het maatschappelijk belang niet voorop zet werd ook duidelijk uit de notitie die zij twee weken geleden aan de Tweede Kamer stuurde: de overheid wil onbekende kwetsbaarheden voor eigen gebruik achter de hand kunnen houden. Bits of Freedom vindt dat het de taak van de politie is om ons veiliger te maken en vindt dat het huidige voorstel daarom van tafel moet.

Onduidelijke noodzaak, heldere risico’s
Hoewel staatssecretaris Dijkhoff van Veiligheid en Justitie zegt deze bevoegdheid nodig te hebben, zijn er nu al tal van opsporingsmethoden die de politie in kan zetten om criminelen op te sporen. “Het is volstrekt onduidelijk waarom dit vergaande middel nodig is, zeker als alle internetters daardoor juist onveiliger worden,” aldus Ton Siedsma, onderzoeker bij Bits of Freedom.

Tot slot raakt het voorstel ook onze economische belangen: Nederland is voorloper als internetland. Onze technologiebedrijven zijn een belangrijke motor van de economie. “De schade voor die bedrijven kan groot zijn als door de inzet van het hackvoorstel gegevens kwijtraken, systemen stuk gaan en consumenten hun vertrouwen verliezen. Schade is er ook als die bedrijven ervoor kiezen hun activiteiten naar een ander en veiliger land te verplaatsen,” aldus Ton Siedsma.

Achtergrond Noot voor redactie, niet voor publicatie
Voor vragen kunt u contact opnemen met Ton Siedsma via +31 6 1338 0036 of Rejo Zenger via +31 6 3964 2738.
Laatste van Bits of Freedom

Logo People First Group
Logo Arrow Electronics
Logo Schneider Electric