www.marcommit.nlwww.LVTPR.comContentbureauwww.lubbersdejong.nl

De markt voor Technische consumentengoederen groeit in Q3 2016

GfK TEMAX resultaten voor Q3 in Nederland

De markt voor Technische consumentengoederen in Nederland groeit in Q3 2016 met 2,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De Telecomsector liet het beste resultaat zien en groeide met 21%, terwijl Foto en Office Equipment en Consumables met dubbele cijfers daalden.

Consumenten Electronica
In het derde kwartaal van 2016 bedroeg de totale omzet van de Consumenten Electronica producten € 324,1 miljoen. Dit is een totale daling van 8% ten opzichte van Q3 2015.
Het grootste segment binnen deze sector - panel TV’s - liet een daling zien van 5,3% in het derde kwartaal.

Foto
De omzet van de Foto markt daalde in het derde kwartaal van 2016 met 11,1% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Deze daling werd voornamelijk beïnvloed door een verminderde vraag naar digitale camera’s, die met 11,6% is gedaald. De verkoop van losse verwisselbare lenzen daalde met 9,6%.

Groot Huishoudelijke apparatuur
Voor het derde achtereenvolgende kwartaal groeide de omzet van Groot Huishoudelijk apparatuur. De groei bedroeg in Q3 2016 6,3% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2015.
Keukenapparatuur liet een sterke stijging van de omzet zien.  Inbouwkookplaten steeg met 10,4%, bij afzuigkappen werd een stijging van 10,6% genoteerd en bij afwasmachines een stijging van 11,3%.
Een van de grootste productgroepen, de wasmachines, bleef stabiel met een bescheiden groei van 0,5%.

Klein Huishoudelijke apparatuur
De omzet binnen Klein Huishoudelijke apparatuur steeg in het derde kwartaal van 2016 met 5% ten opzichte van Q3 2015 en resulteerde in € 202,8 miljoen. Stofzuigers, koffiezetters en mondverzorging droegen voornamelijk bij aan deze groei.
Na een lange periode van groei stabiliseert de verkoop van apparatuur voor voedselbereiding en friteuses.

IT
De IT-sector is het grootst binnen de Nederlandse markt voor Technische Consumentengoederen, met een omzet van € 791,8 miljoen in het derde kwartaal van 2016. In vergelijk met hetzelfde kwartaal van 2015 is er een daling gesignaleerd van 3,9%.
Productgroepen die het meeste invloed op deze daling hadden, waren desktop PC’s (-15,5%), laptop’s (-6,4%) en mediatablets (-10,5%).
IT randapparatuur, zoals toetsenborden en routers, bleef groeien. Deze apparatuur beslaat echter slechts een klein gedeelte van de IT markt.

Telecom
De totale Telecom-sector steeg in Q3 2016 met 21% tot een omzet van € 695,6 miljoen in vergelijk met hetzelfde kwartaal van 2015.
Deze groei werd voornamelijk gerealiseerd door de aantallen verkopen van smart- en mobiele telefoons die met 23,5% groeide tot een omzet van € 598 miljoen.
Alleen de segmenten phablets (smartphones tussen 5,5 en 6,99 inch) en vaste telefonie, lieten een daling zien ten opzichte van het derde kwartaal van 2015 met respectievelijk 61,8% en 17,3%.

Office Equipment en Consumables
Office Equipment en Consumables liet het derde kwartaal van 2016 een daling zien van 15,9% in vergelijk met dezelfde periode van vorig jaar. De omzet van de deze sector kwam uit op € 147,9 miljoen.
Alle categorieën in deze sector lieten een daling zien in vergelijking met dezelfde periode van 2015. De grootste daling werd genoteerd bij laser cartridges (-15,9%) en inkjet cartridges (-12,1%). Samen zijn deze productgroepen verantwoordelijk voor 61% van de verkopen in waarde binnen de OE-sector.

Bekijk hier de GfK TEMAX® rapporten over alle 41 deelnemende landen.

Laatste van GfK
Steeds meer Nederlanders kopen cadeaus voor Sinterklaas en Kerst

De markt voor Technische consumentengoederen groeit in Q3 2016

GfK: zzp'ers zien de toekomst met vertrouwen tegemoet
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
GfK contact

Logo GfK

+31(0)35-6258411
  www.gfk.com/nl
GfK sociaal

GfK tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage