www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl
Datum: (5 jaar en 182 dagen geleden)

Donald Trump: het gelijk van online media

Media aandacht in VS over kandidaten voorspelt winst Trump

Woensdagmorgen werd Donald Trump verkozen tot de 45e president van Amerika. Een verrassend einde van een media circus wat maanden duurde. Hadden we de uitkomst kunnen weten, kijkend naar de media aandacht van de kandidaten? Clipit analyseerde miljoenen berichten uit Nederland en Amerika. In Nederland werd Hillary Clinton het meest besproken, hoewel Trump vaker op TV te zien was. Amerika sprak echter meer over Trump; hij werd maar liefst 8,3 miljoen keer genoemd in online media.

Nederland steunt Clinton
Al meer dan een jaar zien we ze op TV, lezen we over ze in de krant en zijn ze trending topic op social media: Donald Trump en Hillary Clinton. Uiteraard hebben wij de berichtgeving in Nederland gevolgd. Sinds 1 juli verschenen binnen online, social, print en RTV media meer dan een half miljoen vermeldingen over Donald Trump en Hillary Clinton. In Nederland kreeg Clinton meer media aandacht en was het sentiment rondom haar ook positiever dan dat van Trump.

Trump populair op TV
De impact van beeld wordt steeds groter. Daarom hebben we ook gekeken naar de screentime van beide kandidaten met behulp van een geavanceerde techniek van onze partner MediaDistillery. Daaruit blijkt dat Trump de laatste maanden op Nederlandse TV-zenders drie keer zo veel screentime kreeg als Clinton. Trump is dus vaker op TV, maar als we kijken naar het aantal vernoemingen in de media wint Clinton. Hoe is de stand van zaken in de Amerikaanse online media?

Grab ‘em by the numbers
Op Amerikaanse online en social media verschenen ruim 16 miljoen berichten over Clinton en Trump. De meerderheid van de berichten gaat over Trump. Van 1 juli tot het moment dat de stembussen sloten op 8 november werd hij ruim 8,3 miljoen keer genoemd. Hillary Clinton haalde de 8 miljoen net niet. Clinton begon de campagne met een voorsprong; begin juli haalt ze nog meer berichten binnen dan Trump. Na zijn officiële nominatie begint Trump aan een inhaalslag en tijdens de tv-debatten in september en oktober zet hij Clinton definitief op achterstand. Trump is Clinton vooral de baas op social media als Twitter, Facebook en Reddit.

No such thing as bad publicity?
Naast het aantal berichten speelt het sentiment een belangrijke rol. Daarom hebben we ook gekeken naar de tone of voice van berichten rondom beide kandidaten. Het zal je niet verbazen dat over Trump overwegend negatief wordt gesproken: 84% van de berichten over hem zijn negatief. Hillary Clinton doet het met 83% negatieve berichtgeving echter net zo slecht. Amerika is dus nauwelijks negatiever over Trump dan over Clinton.

De aandachthouder wint
Vorig jaar zomer maakte Trump zijn kandidatuur voor het presidentschap officieel bekend. Amerika reageerde geschokt, de rest van de wereld was vol ongeloof. Lange tijd gaven de traditionele media geen cent voor de kansen van Trump, zelfs niet toen hij de republikeinse nominatie pakte. Tot op de dag van de verkiezingen voorspelden peilers een comfortabele overwinning voor Hillary Clinton. Maar die kwam er niet. Donald Trump wist zijn voorsprong in media aandacht om te zetten in winst bij de verkiezingen. En dat hadden we al weken kunnen zien aankomen, als we in plaats van de traditionele media wat meer hadden geluisterd naar Twitter, Facebook en Reddit.

Over Clipit
Clipit brengt in kaart wat er over organisaties, campagnes en producten wordt geschreven binnen print, RTV, online- en social media. De tool geeft eenvoudig inzicht in volumes, trends, sentiment en PR-waarde met grafieken en statistieken. Op die manier heeft elk bedrijf snel inzicht in de online reputatie van zijn merk. Dankzij 15 jaar ervaring in monitoring en een professionele redactie waarborgt Clipit de kwaliteit van de data.
Laatste van Clipit
Deze series moet je gezien hebben volgens social media

Donald Trump: het gelijk van online media

Er staat niets boven Groningen
Qexpertise lanceert volledig nieuwe website

Zoom gaat meerjarig partnerschap met de European Tour aan

€150,00 claimen van HP?

NTT Global Threat Intelligence Report: stijging van 300 procent in aanvallen van opportunistic targeting

Maak een succes van elke meeting, met de nieuwe generatie van Poly’s populairste draadloze headset voor top-‘Focus’

Banking Circle sluit zich bij P27 aan om betalingsecosysteem Nordics te ondersteunen

Lightspeed en Google helpen retailers bij het verhogen van hun lokale winkelomzet

Verhoek Europe kiest voor Thinkwise low-code platform om Transport Management Systeem te vervangen

Uitzendorganisatie Abiant gaat datagedreven werken: ilionx implementeert Microsoft Azure en Power BI

IT-organisaties verruilen hun VPN voor Zero Trust

Geschillencommissie bepaalt dat klanten van VodafoneZiggo eigen modem mogen gebruiken

Beyond Identity breidt activiteiten uit naar Benelux

Quantum Delta NL lanceert LightSpeed om13,6 miljard euro investeringspotentieel aan te boren

Onderzoek Financial Times: Wat scheidt de automatisering “Koplopers” van “Achterblijvers” in de financiële dienstverlening?

Toucan Toco lanceert native integratie met data cloud platform Snowflake

Razer introduceert vernieuwde Razer Blade 15 Advanced Model met nieuwe Intel-processor

Veeam rapporteert 25% groei in Q1 2021

Acer kondigt gaminglaptops Predator Triton 300, Predator Helios 300 en Nitro 5 aan met nieuwe 11e generatie mobiele processoren uit Intel Core H-serie

Webfleet Solutions breidt uit in Centraal- en Oost-Europa met aanwezigheid in Hongarije

Appian onthult nieuwste versie van het Appian Low-code Automation Platform
Verstreken tijd: 5 jaar en 182 dagen
Clipit contact

Logo Clipit

info@clipit.nl
  www.clipit.nl
Clipit sociaal

Clipit tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo Techniekopleiding.nl
Logo GNX
Logo Visma | Raet