www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl
2477 volgers blijven op de hoogte!
PR: CheckTwice

Cisco Global Cloud Index: cloudverkeer verviervoudigt tot 2020

Hyperscale datacenters in 2020 goed voor meer dan de helft van het mondiale dataverkeer

Amsterdam, 10november 2016 -Uit de zesde editie van Cisco's jaarlijkse Global Cloud Index, die deze keer betrekking heeft op de periode 2015-2020, komt naar voren dat het totale cloudverkeer naar verwachting 3,7-voudig zal toenemen, van 3,9 zettabyte (ZB) per jaar in 2015 tot 14,1 ZB per jaar in 2020 (een ZB is een miljard terabyte). Deze snelle groei van het cloudverkeer wordt veroorzaakt door de toenemende migratie naar cloud-architecturen in hyperscale datacenters, die sneller zijn te schalen en eenvoudiger meer workloads kunnen ondersteunen dan traditionele datacenters.

Naarmate datacenters verder worden gevirtualiseerd, kunnen cloud-operators efficiënter werken doordat ze steeds meer diensten aan bedrijven en consumenten kunnen bieden met optimale prestaties. Om de groei van datacenters beter te kunnen begrijpen, is dit jaar een nieuwe analyse van applicatie-workloads toegevoegd. Uit het rapport komen de volgende punten naar voren.
  • Zakelijke workloads domineren datacenters en groeien nog steeds
    Zakelijke workloads zullen tussen 2015 en 2020 groeien met een factor 2,4 maar hun gewicht in de totale workloads van datacenters neemt af van 79 tot 72 procent.
  • Consumenten-workloads, hoewel geringer in aantal, groeien sneller
    Over dezelfde periode zullen de workloads van consumententoepassingen met een factor 3,5 toenemen. In 2020 maken deze 28 procent uit van de totale datacenter-belasting, vergeleken met 21 procent in 2015.
  • Zakelijke workloads: IoT/analytics/database-workloads groeien het hardst; collaboration- en compute-workloads stabiel
    In 2020 zullen de workloads gerelateerd aan databases, analytics en het Internet of Things (IoT) 22 procent van de totale zakelijke workloads uitmaken, vergeleken met 20 procent in 2015.
  • Video en social networking zijn de aandrijvers van de consumenten-workloads
    In 2020 zullen streaming video-workloads 34 procent uitmaken van de totale consumenten-workloads, tegenover 29 procent in 2015. De workloads gerelateerd aan social networking zijn in 2020 goed voor 24 procent van de totale consumenten-workloads (was 20 procent in 2015). Zoekgerelateerde workloads maken in 2020 15 procent uit van de totale consumenten-workloads, iets minder dan de 17 procent in 2015.
"In de zes jaar dat we deze studie uitvoeren heeft cloud-computing zich ontwikkeld van een opkomendetechnologie tot een schaalbare en flexibele basisarchitectuur voor serviceproviders over de hele wereld", zegt Marc Samsom, Manager Datacenter en Cloud, Cisco Nederland. "Door het toenemend gebruik van video, het IoT en andere toepassingen zullen we deze migratie naar de cloud steeds verder zien versnellen".

Hyperscale datacenters
Voor de eerste keer heeft Cisco ook het aantal hyperscale datacenters en hun invloed in kaart gebracht. Om in aanmerking te komen voor het predicaat hyperscale cloud-operator, moet een serviceaanbieder aan de volgende omzeteisen voldoen. Voor Infrastructure-as-a-Service (IaaS) en Platform-as-a-Service (PaaS): meer dan 1 miljard dollar. Voor Software-As-A-Service (SaaS): meer dan 2 miljard dollar. Internet/Zoeken/Social networking: meer dan 4 milard dollar omzet, en e-commerce/betalingsverwerking meer dan 8 miljard dollar.

In 2015 waren er 259 hyperscale datacenters; in 2020 zal dit aantal gegroeid zijn tot 485. Het dataverkeer dat door deze centers wordt gegenereerd zal de komende jaren naar verwachting vervijfvoudigen. Deze infrastructuren nemen in 2020 47 procent van alle geïnstalleerde servers voor hun rekening en zijn dan goed voor 53 procent van al het dataverkeer in de wereld.

Een belangrijke infrastructurele trend transformeert hyperscale (en andere) datacenters nog verder. Software-Defined Networking (SDN) en Network Functions Virtualization (NFV) zorgen ervoor dat datacenterarchitecturen 'platter' worden en de verkeersstromen gestroomlijnd. Naar verwachting zal in 2020 bijna 60 procent van de hyperscale datacenters in de wereld gebruik maken van SDN/NFV-oplossingen. In datzelfde jaar zal 44 procent van het verkeer binnen datacenters ondersteund worden door SDN/NFV-platforms (versus 23 procent in 2015), omdat operators onveranderd blijven streven naar meer efficiency.

Over Cisco
Cisco (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd leider in IT en helpt organisaties optimaal gebruik te maken van de kansen van morgen, door te laten zien wat er mogelijk is door zaken te verbinden die voorheen niet verbonden waren. Kijk voor het laatste nieuws op http://thenetwork.cisco.com. Meer informatie over Cisco is beschikbaar via www.cisco.com, www.cisco.nl en voor mobiele gebruikers via http://m.cisco.nl. Nieuws, achtergronden en foto’s vindt u op de EMEAR Network: http://ciscoemearnetwork.com of in de Cisco Newsroom: http://newsroom.cisco.com.

Voor meer informatie:
Check Twice