www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.marcommit.nl
Datum: (4 jaar en 182 dagen geleden)
PR: LEWIS

Internationale Internet Dag: zeven ‘onzichtbare’ mijlpalen voor internet in Nederland

Reggefiber schetst de belangrijkste ontwikkelingen in de internetinfrastructuur van Nederland

Het is vandaag Internationale Internet Dag en wereldwijd wordt stilgestaan bij één van de meest invloedrijke uitvindingen in de geschiedenis: het internet. Natuurlijk zijn er veel technologische innovaties die bijdragen aan het succes, zoals de smartphones en social media, maar dat is lang niet allesbepalend. Waar veel minder vaak bij wordt stilgestaan, is dat het succes van internet begint bij beschikbaarheid van netwerken. "Laten we deze dag daarom aangrijpen om trots te zijn op wat er in Nederland is gerealiseerd. We zijn niet voor niets koploper in Europa geworden", zegt Richard Dusink, directeur netwerkcommunicatie bij Reggefiber.

De netwerken onder de grond, die ervoor zorgen dat Nederlandse huishoudens kunnen beschikken over snel internet, zijn namelijk essentieel voor het succes van het internet. Ze krijgen minder aandacht dan de hippe innovaties en dat is eigenlijk onterecht. Reggefiber schetst daarom de zes opvallendste mijlpalen voor het netwerk dat internet in Nederland mogelijk maakt:

1984: Ontstaan van het internet
Rond 1984 is het internet ontstaan. ARPANET, het onderzoeksnetwerk dat in 1969 is ontwikkeld door het Amerikaanse Ministerie van Defensie, wordt omgedoopt tot ‘internet’ nadat ruim 1000 universiteiten en bedrijfslabs met elkaar zijn verbonden. Op dat moment beschikt de wereld over een open netwerk waar iedereen gebruik van kan maken.

1988: Eerste Nederlander krijgt toegang tot het internet
Het duurde nog een aantal jaren totdat internettoegang gemeengoed was. In Nederland liet het SURFnet hogescholen, universiteiten, academische ziekenhuizen en onderzoeksinstituten met elkaar communiceren. In 1988 was Piet Beertema de allereerste Nederlander die toegang kreeg tot internet.

1996: ISDN werd algemeen beschikbaar – internet en bellen
PTT Telecom (nu KPN) introduceerde ISDN in Nederland. Steeds meer consumenten kregen begin jaren negentig de beschikking over internet. De verbinding verliep tot de komst van ISDN via een modem en het analoge telefoonnetwerk, met als gevolg dat de telefoonlijn bezet was wanneer internet werd gebruikt. De introductie van ISDN bood hierbij uitkomst. Met deze vorm van digitale telefonie werd het mogelijk om gelijktijdig te bellen en internetten. Ook nam hiermee de kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van de verbinding toe.

2000: Introductie ADSL, snel internet en bellen over één lijn
In Nederland introduceerde KPN ADSL in samenwerking met internetproviders als XS4ALL, Planet Internet en World Online. Met de komst van ADSL doet breedbandinternet zijn officiële intrede in Nederland. Naast een snellere verbinding, was een groot voordeel van ASDL ten opzichte van ISDN dat onbeperkt internetten voor een vast bedrag per maand mogelijk werd. Bij ISDN werden de kosten doorgaans berekend op basis van telefoontikken waardoor consumenten weinig inzicht hadden in de kosten voor internetgebruik. Onbeperkt internetten in combinatie met meer bandbreedte heeft ook bijgedragen aan de groeiende populariteit van multimedia, video on demand en videoconferencing. Voorbeelden hiervan zijn internettelefonie, maar ook de opkomst van het chatten via softwareprogramma’s zoals ICQ en het downloaden en delen van muziek en video.

2005: eerste Nederlandse gemeente voorzien van glasvezel
In 2005 was het Brabantse Nuenen de eerste gemeente van Nederland die werd aangesloten op het glasvezelnetwerk (FttH). Hiermee kregen de inwoners toegang tot supersnel internet. Al snel werden er meer Nederlandse gemeenten aangesloten op het glasvezelnetwerk. In Nuenen heeft de aanleg van glasvezelnet de afgelopen 11 jaar voor veel nieuwe innovatieve initiatieven geleid. Zo wordt er bij een van de basisscholen gebruik gemaakt van een onderwijsrobot waarmee de kinderen kunnen leren programmeren en omgaan met robotica. Een uniek project dat is mogelijk gemaakt door het Coöperatie OnsNet Nuenen (CONN).

2014: twee miljoenste glasvezelaansluiting in Nederland
In november 2014 werd in Hengelo de twee miljoenste woning aangesloten op het glasvezelnetwerk van Reggefiber. Nederland is sinds de introductie van snel internet in Europa koploper met zijn ICT-infrastructuur.

2016: snel internet voor ieder huishouden
Op dit moment ligt er in Nederland onder de grond ruim 235.000 km glasvezel. Dit staat gelijk aan 5,8 keer de omtrek van de aarde. Glasvezel is een essentieel onderdeel geworden van de ICT-infrastructuur van Nederland en steeds meer huishoudens worden aangesloten op een snelle en stabiele internetverbinding. Het gebruik van internet blijft stijgen en exploitanten blijven investeren in het verbeteren en uitbreiden van het netwerk.

“Internet heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt en de Internationale Internet Dag is een mooie aanleiding om hier even bij stil te staan”, vervolgt Dusink. “We zijn inmiddels enigszins gewend geraakt aan onbeperkt en snel internet, maar er is de afgelopen jaren veel werk verricht om dit mogelijk te maken. Technologische innovatie, aanleg van netwerken en inspanningen van bewoners, bestuurders en bedrijven die overtuigd zijn van de noodzaak van snel internet.”

Over Reggefiber
Reggefiber heeft de ambitie zoveel mogelijk huishoudens in Nederland aan te sluiten op glasvezel. Sinds de oprichting in 2005 richt Reggefiber zich op de aanleg en het beheer van een open glasvezelnetwerk. Reggefiber is in meer dan 220 gemeenten actief en op dit moment zijn meer dan 2 miljoen huishoudens in Nederland aangesloten op het glasvezelnetwerk.

Voor meer informatie of een interview kunt u contact opnemen met:

Reggefiber

Jacomine Rozemuller
Tel: 0548 – 800 800
E-mail: j.rozemuller@reggefiber.nl

LEWIS

Elke van der Putten, Rogier Heemskerk, Wietske van Vugt
Tel: 040 – 235 4600
E-mail: reggefiber@teamlewis.com
Laatste van Reggefiber

Nederlander vindt snelheid belangrijkste aspect aan internetverbinding

Internetaansluiting topprioriteit voor bewoner nieuwbouwwoning
Verstreken tijd: 4 jaar en 182 dagen
Reggefiber contact

Logo Reggefiber

Reggefiber sociaal

Reggefiber tweets

Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo We Love Communities
Logo Red Hat
Logo Thales