www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl
Datum: (4 jaar en 116 dagen geleden)

Jongeren verwijderen Twitter steeds vaker van smartphone

Houten, The Netherlands, 06 November 2016 - Jongeren verwijderen Twitter van hun smartphone Steeds minder Nederlanders hebben Twitter op hun mobiele telefoon staan. Had in oktober 2015 nog ruim een kwart (26%) van de Nederlanders met een smartphone de Twitter-app geïnstalleerd, in oktober van dit jaar is dat nog maar net iets meer dan één op de vijf Nederlanders (22%). In absolute aantallen heeft Twitter in een jaar tijd in Nederland ruim 250.000 mobiele gebruikers verloren. De penetratie van het aantal smartphones stijgt ondertussen nog steeds, wat het verlies in gebruikers des te opvallender maakt. Dit is één van de conclusies uit het maandelijkse Dutch Apps Market rapport van Telecompaper.

Net als uit voorgaande versies van het rapport over de Nederlands markt voor mobiele apps, blijkt opnieuw dat het voornamelijk jongeren zijn die massaal Twitter van hun mobiele toestel verwijderen. In oktober vorig jaar had nog ruim een op de drie (35%) Nederlanders tussen de 12 en 19 jaar Twitter op zijn telefoon staan. Momenteel is dat nog slechts één op de vijf, een forse daling in een jaar tijd. Twintigers, dertigers en veertigers hebben daardoor inmiddels vaker Twitter op hun telefoon staan dan tieners. Terwijl de populariteit van Twitter daalt onder tieners, stijgt die van Instagram en Snapchat. In een jaar tijd steeg het aantal 12-19 jarigen met Instagram met 8 procentpunten naar 78 procent, terwijl Snapchat met 7 procentpunten steeg naar 75 procent.

Behalve tieners zijn het vooral mannen die Twitter niet (meer) installeren op hun telefoon of de app er af gooien. Het percentage mannen met Twitter op zijn mobiele toestel daalde in een jaar tijd van 32 procent naar 28 procent. Onder vrouwen was de app altijd al minder populair, momenteel heeft 19 procent van de vrouwen de app geïnstalleerd.

Uit het rapport blijkt verder nog dat mensen die Twitter nog wel op hun telefoon hebben staan, de app nog even vaak gebruiken: gemiddeld 13 dagen per maand. Ter vergelijking: andere sociale netwerkdiensten zoals Facebook en Instagram worden gemiddeld respectievelijk 25 dagen en 17 dagen per maand gebruikt. Beide apps staan ook vaker op Nederlandse smartphones geïnstalleerd. Facebook staat op 73 procent van de telefoons, Instagram op 35 procent.

Voor de redactie
Het Dutch Apps Market-rapport is een maandelijks rapport en geeft inzicht in het app-downloadgedrag van consumenten. Het biedt ook informatie over het gebruik van de apps en de waardering ervan. Apps die worden meegenomen, zijn 15 communicatie-apps (waaronder WhatsApp, Facebook en Snapchat), acht apps voor mobiel bankieren (waaronder ING Mobiel Bankieren en Rabobankieren), acht muziek apps (waaronder Spotify, iTunes en Apple Music), 13 video-apps (waaronder FOX Sports GO, Netflix en RTL XL) en 21 gaming-apps (waaronder Candy Crush Soda, Hayday en Wordfeud). De data is afkomstig van het Telecompaper Consumer Panel, waarin maandelijks 1.750 Nederlandse consumenten worden ondervraagd. Prijs van het rapport is EUR 3.950.

Het is ook mogelijk om een specifiek onderdeel van het rapport te kopen, bijvoorbeeld alleen het onderdeel met de video apps. Stuur bij interesse in een los onderdeel een mail naar research@telecompaper.com.
Laatste van Telecompaper
Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1

Sterke groei T-Mobile beperkt omzetdaling mobiele markt tot 1,4% in Q1

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal, daling van ruim 1% in 2020 verwacht
Verstreken tijd: 4 jaar en 116 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Qualys
Logo myBrand
Logo Arlington Research