www.LVTPR.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2471 volgers blijven op de hoogte!

Boekhoudsoftware Keuzemonitor: Boekhouding app populair onder zzp’ers

Groningen - Een boekhoudprogramma met een mobiele app is opvallend populairder onder zzp’ers dan onder mkb’ers. Dat blijkt uit de Boekhoudsoftware Keuzemonitor. Een periodiek onderzoek naar hoe Nederlandse zzp’ers en mkb’ers boekhoudsoftware kiezen, uitgevoerd door bedrijfssoftware vergelijkingsplatform SoftwareVergelijken.nu.

Arjan Nieuwbeerta, CMO van SoftwareVergelijken.nu: “In het snel veranderende ondernemerslandschap komen alleen ondernemers mee die zichzelf en hun bedrijf ontwikkelen. De juiste boekhoudsoftware voor je bedrijf is onmisbaar in die ontwikkeling. Wij helpen daarom ondernemers met onderzoeken, kennisdeling en onze vergelijkingen de beste keuze voor hun bedrijf te maken.”

Basisfunctionaliteiten belangrijk voor zzp’ers

Uit het onderzoek blijkt dat er een aantal opvallende verschillen zijn in het keuzegedrag van zzp’ers ten opzichte van mkb’ers. Zzp’ers blijken vooral te kiezen voor de basisfunctionaliteiten van boekhoudsoftware. Omdat ze alleen werken en het hiermee al druk genoeg hebben, willen ze voornamelijk worden ondersteund bij basale verplichtingen zoals de winst en-verliesrekening opstellen, de balans opmaken en het doen van de BTW aangifte.

Daarnaast is de beschikbaarheid van een mobiele app voor zzp'ers opvallend belangrijker (15 procent) bij de keuze voor een boekhoudprogramma. Het ondernemen met de smartphone is een trend die zzp’ers slimmer, efficiënter en flexibeler laat werken. Steeds meer zzp’ers lijken dan ook de voordelen van mobiel boekhouden in te zien.

Breder scala functies voor het MKB

Het midden- en kleinbedrijf daarentegen, is op zoek naar een breder scala aan functionaliteiten. Vooral bankgerelateerde zaken worden belangrijker geacht naarmate een bedrijf groeit. Dit is terug te zien in welke functies mkb’ers aangeven belangrijk te vinden: een bankboek (17 procent), bankafschriften importeren (12 procent) en bankkoppeling (11 procent). Verkoopondersteunende functies vinden mkb’ers ook belangrijker ten opzichte van zzp’ers. Zo beïnvloeden functies als betalingsherinneringen opstellen (27 procent), debiteurenbeheer (15 procent) en online facturen versturen (10 procent) de keuze voor boekhoudsoftware sterker dan bij zzp’ers.

Ook de behoefte aan meer mogelijkheden om het administratieve proces rondom inkoopfacturen te organiseren neemt toe wanneer een bedrijf groeit. Zo kiest het MKB 51 procent vaker voor het werken met vreemde valuta en is er meer vraag naar tijdbesparende functies zoals Scan & herken dan bij zzp’ers. Kortom, hoe groter het bedrijf is, des te groter de behoefte is naar een uitgebreid pakket.

Over het onderzoek

Het onderzoek is gebaseerd op ruim 25.000 interacties op de website www.boekhoudsoftware-vergelijken.nl. Doel van het onderzoek is om het keuzegedrag van zzp’ers en mkb’ers op het gebied van boekhoudsoftware in kaart te brengen.