Edelman Earned Brand onderzoek 2016 introduceert nieuwe index

Brand Relationship Index onthult onbenutte mogelijkheden voor marketeers

Amsterdam, 28 oktober 2016 – Volgens de Edelman Brand Relationship Index behaalt de gemiddelde Nederlandse relatie tussen merk en consument slechts een score van 30 van de mogelijke 100. Dit is 8 procent lager dan het wereldwijde gemiddelde en is daarmee het laagste in de wereld. Deze nieuwe index, de eerste in zijn soort, is onderdeel van het Edelman Earned Brand onderzoek 2016 onder 13.000 consumenten uit 13 landen. Het onderzoek werpt licht op nog ongerealiseerde mogelijkheden van merken om aan sterkere consumentrelaties te bouwen die weer kunnen leiden tot een toename in sales en helpen bij het beschermen van het merk.

Om de consument-merkrelatie volledig te benutten, moeten merken het relatieniveau met consumenten veranderen van “betrokken” zijn bij het merk tot volledig “toegewijd”, het sterkste relatieniveau. De resultaten laten zien dat consumenten die “toegewijd” zijn aan hun favoriete merk, dit zullen versterken en helpen beschermen door het als eerste te kopen (76 procent), trouw te blijven (86 procent), het aan te bevelen (81 procent), en het merk te verdedigen (85 procent).

Om meer “toegewijde” consumenten te creëren, moet de marketingmix, die van origine sterk leunt op paid media, fundamenteel veranderen zodat deze voor een groter deel uit peer en owned media bestaat. Uit het onderzoek blijkt dat er om “geïnteresseerde” en “betrokken” consumenten (het beginstadia van de relatie) te bereiken paid strategieën nodig zijn om aandacht en overweging tot kopen te stimuleren, maar consumenten in de diepere “geïnvesteerde” en “toegewijde” stadia, verkiezen consistente peer conversaties en owned media boven paid. Van de middelste fase van “betrokkenheid” tot het diepste “toegewijde” stadium groeit het gebruik van owned media en peer gesprekken twee keer zo snel als reclame: de peer conversaties namen toe met 18 procent en het gebruik van owned media met 11 procent, terwijl reclame slechts met 2 procent toeneemt.

De grootste kans voor merken om diepere relaties met consumenten op te bouwen, ligt in het adresseren van de twee merkgedragingen die het laagste scoorden op de Edelman Brand Relationship Index: handelen met een doel (22%) en verhalen vertellen (27%). Terwijl meer dan de helft van de consumenten (54%) zegt dat ze niet een merk willen kopen dat niet voldoet aan haar maatschappelijke veranderingen, is het geloof van consumenten dat merken kunnen bijdragen aan sociale verandering sterk (45%).

“Consumenten willen dat merken gaan optreden, consistent actie ondernemen en aan hun groeiende verwachtingen voldoen als het gaat om onderwerpen die de consument zelf belangrijk vindt,” aldus Arent Jan Hesselink, General Manager Edelman Amsterdam. “Het gaat niet langer om wat merken kunnen doen voor jou, maar het gaat om wat zij samen met jou doen. Het verschil zit hem in consumenten een campagne voor te leggen of ze in staat stellen zich bij een beweging aan te sluiten. Dit is de manier waarop de merken van vandaag een betekenisvolle aanwezigheid worden in het leven van de consument en in de wereld.”

Meer informatie over het Edelman Earned Brand onderzoek 2016 is hier te vinden.

– Einde bericht –

Over Edelman
Edelman is ‘s werelds grootste onafhankelijke communicatiebureau. Edelman helpt bedrijven en organisaties bij het ontwikkelen, promoten en beschermen van hun merken en reputaties. Vanuit het meest duurzame kantoorgebouw ter wereld, The Edge, op de Zuidas ontwikkelt Edelman creatieve marketingcommunicatieprogramma’s voor klanten uit binnen- en buitenland. Via het geïntegreerde Edelman Digital heeft Edelman lokaal en internationaal veel expertise in huis op het gebied van online communicatie en de inzet van social media.

Edelman heeft wereldwijd meer dan 65 vestigingen. Edelman won 15 Cannes Lions inclusief de ‘Titanium Grand Prix’ tijdens de Cannes Lions International Festival of Creativity 2016. Edelman is in 2016 door Holmes Report uitgeroepen tot Global Agency of the Year en in 2014 tot Benelux Consultancy of the Year.

Voor vragen en/of meer informatie kunt u contact opnemen met:
Anne Belle Voorbach
Telefoon: 020 – 3010 980