www.EVENTIVE.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2481 volgers blijven op de hoogte!
PR: Lubbers De Jong

ICT-medewerker kritisch over innovatief vermogen werkgever

ICT-medewerkers geven de innovatiekracht van hun werkgevers gemiddeld een 5,3. Een lichte onvoldoende dus. En dat niet alleen: de sector scoort meer dan een punt lager dan het landelijk gemiddelde (6,6). Dat is één van de meest opvallende resultaten uit het onderzoek van Effectory onder 4.159 medewerkers in de ICT-branche.

De score is vooral opvallend omdat innovatie een cruciaal thema is binnen de ICT. 'De ontwikkelingen in de branche gaan razendsnel. Als ICT-organisatie moet je dan ook constant innoveren om relevant te blijven in de markt. Bovendien maakt een achterstand je minder aantrekkelijk als potentiële werkgever op de arbeidsmarkt. Terwijl je júist talent nodig hebt om te innoveren,' licht Sanne Durieux, consultant bij Effectory, toe.

War for talent én talent behouden
En dat terwijl ICT-talent toch al schaars is, doordat de vraag het aanbod overstijgt. ICT'ers hebben hun werkgevers voor het uitkiezen. Sanne Durieux: 'Ze kunnen niet alleen terecht bij detacheerders, maar bijvoorbeeld ook bij een groeiend aantal organisaties dat ervoor kiest om producten en diensten online aan te bieden. Het grote aanbod zorgt voor een hoog verloop.' Met een heldere, inspirerende toekomstvisie kunnen organisaties hun identiteit versterken, en de betrokkenheid van medewerkers verhogen. Hier ligt voor het management nog een flinke uitdaging: 'ICT'ers beoordelen hun bereidheid om op korte termijn bij hun huidige werkgever te blijven, met een 7,3. Dat is bijna een punt lager dan het landelijk gemiddelde. Bovendien daalt hun score op betrokkenheid na het eerste jaar fors: van een 7,8 naar een 6,4. Medewerkers ervaren een gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden binnen de organisatie.'

Coachend leiderschap
Natuurlijk gaan er ook dingen goed in de branche. Zo kiezen steeds meer ICT-organisaties voor coachend leiderschap, een vorm van leidinggeven die goed bij de sector past. Sanne Durieux: 'ICT'ers zijn doorgaans hoogopgeleide vakmensen, die het liefst zelfstandig werken en niet geremd willen worden door te veel regels. Ze hebben behoefte aan leidinggevenden die hen uitdagen, eerlijke feedback geven en ze stimuleren in hun groei.' Op het gebied van leiderschap zitten de scores dan ook in de lift: met een 7,1 op tevredenheid over de leidinggevende scoort de ICT-branche ruim voldoende. Ook uitdagen (7,1), feedback geven (7,0) en stimuleren (6,8) scoren hoger dan voorgaande jaren. Een positieve beweging in de ICT-branche, die ook tot uiting komt in een mooie 7,8 voor 'vertrouwen in de toekomst'.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Lysan Pot. Ze is bereikbaar via 020 - 30 50 100 of lysan.pot@effectory.nl. Meer informatie over Effectory vind je op www.effectory.nl.
Laatste van Effectory

Logo SAP

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl