www.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl
2479 volgers blijven op de hoogte!
PR: LVTPR

Oracle-onderzoek: ondanks Brexit-onzekerheid willen bedrijven investeren in groei

40 procent van de financieel managers in Nederland zet investeringen door ondanks schok over referendum

Hoewel finance directors aangeven dat de uitslag van het Britse EU-referendum van eerder dit jaar resulteert in een onzekere economische omgeving, blijkt uit nieuw onderzoek van Oracle dat Nederlandse bedrijven blijven investeren in kansen om te groeien. Deze bedrijven zijn zich ervan bewust dat zij de onzekere omstandigheden niet kunnen afwachten als ze competitief willen blijven en hun marktaandeel willen uitbreiden.

Stepping into the Unknown, zoals het onderzoek van Oracle heet, werd geïnitieerd met het doel om in kaart te brengen welke impact de Brexit-uitslag en een onzekere toekomst hebben op bedrijfsstrategieën en op de verwachtingen die bedrijven hebben van hun financieel managers.

Verrassing
Van de voor het onderzoek ondervraagde organisaties in Nederland geeft 44 procent toe dat het de uitkomst van het Britse EU-referendum niet zag aankomen en nu werkzaamheden moet inhalen. Een vergelijkbaar percentage (46 procent) geeft aan dat zijn planning voor de toekomst sindsdien complexer is geworden. 40 procent heeft zelfs meerdere noodplannen ontwikkeld, die regelmatig worden bijgewerkt om veranderingen vóór te blijven met het bedrijf.

Nederlandse financieel managers verwachten onder de huidige omstandigheden significante veranderingen in hun markt te zien. 44 procent gelooft dat meer organisaties in zwaar weer zullen komen, terwijl 61 procent meer fusies, overnames en consolidaties voorziet.

Afwachten is geen optie
Hoewel Nederlandse organisaties zich erbij neerleggen dat de toekomst onzeker is, erkent een groot deel dat in verband met de toenemende concurrentie wachten geen optie is. Zij zien de noodzaak van het doorgaan met strategische investeringen.

Vier op de tien financieel managers zijn van plan te investeren in groei als zich een sterke businesscase voordoet, zelfs nu voorzichtigheid geboden is. Een even groot percentage geeft daarentegen aan uitgaven momenteel te beperken tot het noodzakelijke minimum.

Dee Houchen, Senior Director of Product Marketing EMEA bij Oracle, zegt over de resultaten: “Onzekerheid zorgt niet voor een einde aan marktdisruptie. Sterker nog, het zorgt juist voor nieuwe kansen voor organisaties die kansen pakken. Toen de financiële crisis in 2008 uitbrak, is een aantal van de meest succesvolle organisaties van vandaag de dag ontstaan door te reageren op veranderend consumentengedrag en door flexibele processen te implementeren, die zich aanpassen aan de groei van een bedrijf.”

Steunen op de CFO
Nederlandse bedrijven wenden zich tot hun financieel managers voor hulp bij het identificeren en najagen van kansen in de markt van na de Brexit-uitslag.

52 procent van de financieel managers geeft aan dat de onzekerheid na de Brexit-uitslag finance in het middelpunt van de belangstelling heeft gezet, en 54 procent geeft aan dat zijn rol momenteel vooral draait om het adviseren van de business over het behalen van groeidoelen. Een vergelijkbaar percentage (51 procent) geeft aan dat zijn rol nu meer vooruitkijkend is dan ooit.

Nederlandse CFO’s erkennen verder dat een meer onzekere omgeving vraagt om een betere planning en meer flexibiliteit. 40 procent van de financieel managers stelt planningen op voor meerdere scenario’s, en een even groot percentage past meer databronnen toe in zijn modellen.

Over Stepping into the Unknown
Voor dit onderzoek ondervroeg Oracle samen met Coleman Parkes Research 800 financieel managers in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, Zweden en de Verenigde Arabische Emiraten/Saoedi-Arabië.

Interessante links:

Over Oracle
Oracle biedt een uitgebreide, volledig geïntegreerde reeks cloudapplicaties en platformdiensten. Voor meer informatie over Oracle (NYSE: ORCL): www.oracle.com.

Handelsmerken
Oracle en Java zijn geregistreerde handelsmerken van Oracle en/of zijn dochterondernemingen. Andere namen zijn handelsmerken van hun respectievelijke eigenaren.

Meer informatie:

Ria Lagerweij
Oracle
ria.lagerweij@oracle.com

cellcontent:
Michael Ros
LVTPR
oracle@lvtpr.com

Tags bij dit bericht
Eerder van Oracle
14 nov 2019 Oracle opent Gen 2 Cloud-regio in Nederland

17 jan 2019 Rabobank wint Business Rules Excellence Award voor Risk Detection Assessment

16 jan 2019 Eno kiest voor Oracle Health Insurance Back Office

Logo Cumulus Networks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl