www.marcommit.nlwww.LVTPR.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl
2472 volgers blijven op de hoogte!
PR: PublieksWerk

HZPC realiseert groei en ligt op koers voor ambitieuze plannen

Aardappelveredelaar HZPC publiceert resultaten en dividend boekjaar 2015/16

Europees marktherstel en toegenomen licentievolumes resulteren in € 7,0 miljoen winst

Joure (NL), 10 oktober 2016 – HZPC, wereldleider in aardappelveredeling, maakt bekend dat tijdens de aandeelhoudersvergadering van 6 oktober jl. de geconsolideerde nettoomzet over het boekjaar 2015/16 is vastgesteld op € 289,5 miljoen. De brutomarge bedraagt € 48,1 miljoen en het nettoresultaat bedraagt € 7,0 miljoen. Het dividend op HZPC-certificaten is bepaald op € 5,75, en ligt hiermee ruim boven het vijfjaarsgemiddelde van € 4,60. HZPC realiseert hiermee zijn groeidoelstellingen, met behoud van nettoresultaat.

De bovengemiddelde winst en de recordniveaus van omzet en marge duiden op een goed handelsjaar. CEO Gerard Backx zegt: ”HZPC stuurt onder meer op de brutomarge. Onze groeikoers hebben we langjarig uitgezet richting een brutomarge van € 50 miljoen voor boekjaar 2017/18. Doel hiervan is, dat we onderzoeksinvesteringen en marktuitbreidingen buiten Europa kunnen blijven doen om onze koppositie te verstevigen als innovatief wereldmarktleider in pootgoed.”

Ook een goed rendement op eigen vermogen (ROE) en een concurrerende uitbetalingsprijs voor HZPC´s pootgoedtelers zijn belangrijke doelstellingen voor het bedrijf.

Backx: ”HZPC is er trots op dat ons wereldwijde team de jaardoelstellingen heeft behaald.”

Terugblik en toekomstperspectief
Na het moeilijke pootgoedseizoen 2014/15, herstelde de Europese markt zich in boekjaar 2015/16 volgens de verwachting. Gerard Backx: ”HZPC heeft geprofiteerd van het herstel van de Europese markt, maar ook van onze inspanningen op de internationale markten, wat resulteerde in toegenomen licentie-inkomsten op andere continenten. Het lopende oogst- en handelsseizoen 2016/17 is een jaar met lagere pootgoedopbrengsten in Nederland, maar dat geldt niet voor geheel Europa. De vraag zal naar verwachting vergelijkbaar zijn met die van het seizoen 2015/16. De handel met het Midden-Oosten blijft uitdagend vanwege grote politieke en economische onzekerheden.”

Dividendrendement 4,2%
Op 6 oktober jl. hebben de aandeelhouder (de Vereniging HZPC) en de Raad van Commissarissen de jaarrekening besproken en vastgesteld, en een bedrag van € 4,5 miljoen beschikbaar gesteld voor dividend. Dit resulteert in een dividenduitkering van € 5,75 per certificaat van aandeel, wat staat voor een dividendrendement van 4,2 procent bij een certificaatkoers van € 136,90 (mei 2016). De eerstvolgende beursdag is op 18 november 2016.

Over HZPC
HZPC is de innovatieve wereldleider in aardappelveredeling en pootgoedhandel. HZPCveredelaars ontwikkelen aardappelrassen die optimaal aansluiten bij de plaatselijke teeltomstandigheden. Lokale aardappeltelers kunnen met HZPC-rassen dynamisch inspelen op de behoeften in hun markt en marktsegmenten, zoals de processing industrie, het supermarkt kanaal en de versmarkt.

HZPC heeft meer dan 300 medewerkers in meer dan 10 landen, en is in eigendom van een groot deel van zijn 800 internationale pootgoedtelers en medewerkers. Met HZPC-rassen en -pootgoed realiseren aardappeltelers wereldwijd een duurzame, gezonde groei, die rekening houdt met mens en milieu.

Meer media-informatie
HZPC Holding B.V.
Gerard Backx
info@hzpc.com
www.hzpc.com

PublieksWerk bv
Piet van Reeuwijk
HZPC@publiekswerk.nl

*** Noot voor de redactie ***
Eind oktober 2016 publiceert HZPC zijn digitale jaarverslag via de website.