Digitale koppel- en toerentalmeting met een nauwkeurigheid tot 0.01

HBM Test and Measurement heeft een nieuwe module aan de QuantumX-lijn toegevoegd. De QuantumX MX460B digitale puls- en frequentieversterker maakt dynamische en betrouwbare metingen van koppel en toerental mogelijk, die tegemoet komen aan de uiteenlopende eisen die gesteld worden aan het testen en meten van verschillende soorten aandrijvingen. Dat geldt niet alleen voor verbrandingsmotoren, maar zeker ook voor elektrische of hybride aandrijvingen.

Het groeiende aantal moderne aandrijvingen vraagt om flexibele en betrouwbare meettechnologie voor testbanken. De MX460B 4-kanaals digitale puls- en frequentiemodule, een onderdeel van het QuantumX meetversterkersysteem van HBM, kan heel nauwkeurig en dynamisch koppel, toerental, rotatiehoek, positie en verplaatsing meten.
Veranderingen in de meetwaarden met een maximale bandbreedte van 40 kHz kunnen zonder problemen in een hoge nauwkeurigheidsklasse tot 0.01 geanalyseerd worden. De module lost digitale frequentiesignalen van koppel en toerental op door ze te interpoleren en te extrapoleren bij datarates van 100 kS/s per meetkanaal. Daardoor wordt een digitaal meetkanaal gegarandeerd, waarin geen data verloren gaan.

De QuantumX-productlijn bestaat uit zeer compacte modules voor data-acquisitie, die gebruikt kunnen worden voor het meten van fysische grootheden als kracht, koppel, toerental, druk, temperatuur, verplaatsing, positie, snelheid, stroom of spanning. De QuantumX-modules kunnen individueel gebruikt worden of in combinatie voor het opzetten van uitgebreide meetsystemen. Alle inputkanalen van de verschillende QuantumX-modules zijn elektrisch geïsoleerd en kunnen individueel geconfigureerd worden. De uitwisseling van digitale data vindt plaats met een resolutie van 24 Bit. QuantumX-modules acquireren de sensordata met een snelheid tot wel 96 kHz per kanaal realtime. Via een EtherCAT-netwerk of een Ethernet TCP/IP verbinding worden de meetgegevens naar een dataserver gestuurd, waar de meetgegevens worden opgeslagen en geanalyseerd.

-----------------------------

Noot voor de pers: meer informatie over HBM is te vinden op www.hbm.com. U kunt ook contact opnemen met Curtvin Bacuna, telefoon: 0416-286040 of per e-mail: info@bnl.hbm.com.

Nederlands perscontact: Theo Snijders van Wisse Kommunikatie, telefoon: 026-4431523 of per e-mail: theo.snijders@wisse-worldcom.nl.

Indien u persberichten over HBM op een ander adres wenst te ontvangen of niet meer wenst te ontvangen, dan kunt u dat via een reply op deze mail aangeven.

Over HBM
Hottinger Baldwin Messtechnik (HBM) is al sinds 1950 één van de toonaangevende fabrikanten van innovatieve meetapparatuur. HBM levert complete oplossingen - van sensor tot software - voor zowel industriële als laboratoriumtoepassingen. De apparatuur wordt onder meer gebruikt door onderzoeksinstituten, in de automotive-, metaal- en procesindustrie, de machine-, vliegtuig- en scheepsbouw, in de offshore en de agrarische sector. HBM biedt haar klanten oplossingen voor het verbeteren van hun product life cycle.

HBM is actief in meer dan 80 landen. Bij het bedrijf werken ongeveer 2.000 mensen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Darmstadt. De R&D- en productievestigingen bevinden zich in Darmstadt, Marlborough (VS) en Suzhou (China). In Rotherham (UK) en Waalwijk (NL) zijn ontwikkelingscentra gevestigd.
HBM is een volledige dochter van Spectris plc, dat zich volledig heeft toegelegd op elektronische test- en meetapparatuur.

Bijlagen:
- HBM MX460B.jpg