www.LVTPR.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
2474 volgers blijven op de hoogte!
PR: MCS PR

Nederlandse retailers laten kansen liggen op het gebied van e-mailmarketing voor ‘connected commerce’

Consument wil graag e-factuur na dagje shoppen, volgens onderzoek Bronto Software

• De helft van de Nederlandse consumenten (49%) wil graag een digitale factuur (e-factuur) per e-mail ontvangen; twee derde staat open voor promotionele content op die e-factuur
  • Ruim vier op de vijf Nederlandse consumenten (83%) klikt wel eens op een aanbieding in een e-mail
  • Bijna twee derde (62%) heeft wel eens een product dat via e-mail werd aangeboden ook daadwerkelijk gekocht
Londen, (VK), 8 september 2016 - E-mail is een belangrijke bron van omzet voor Nederlandse retailers, maar er blijven kansen onbenut. Dit is een van de bevindingen in het rapport ‘E-mailmarketing biedt omzetkansen voor connected commerce’ van Bronto Software, marktleider op het gebied van commerce marketing automation en een Netsuite-onderneming (NYSE: N). Maar liefst 83% van de Nederlandse consumenten klikt wel eens op een aanbieding, terwijl niet minder dan drie op de tien (30%) minstens een keer per dag op een link in een e-mail klikt. Nog interessanter is hoe vaak zo’n klik uiteindelijk resulteert in een aankoop. Ook hier scoort de Nederlandse consument hoog: bijna twee derde (62%) heeft wel eens product aangeschaft dat werd aangeboden in een e-mail, terwijl een op de tien (10%) zo minstens een keer per week iets koopt. Gemiddeld kopen Nederlanders 34 keer per jaar een product op basis van een e-mail aanbieding. Het onderzoek laat daarbij zien dat mannen op dit gebied het meest actief zijn: zij kopen gemiddeld 43 keer per jaar iets via e-mail; vrouwen 26 keer per jaar.

Bronto infographic 'connect commerce'-onderzoek: klik voor volledige afbeelding

Gezien deze uitkomsten is het verrassend dat Nederlandse retailers omzetkansen laten liggen op het gebied van ‘connected commerce’: de integratie van de verschillende marketing- en verkoopkanalen, waarbij de shoppingervaring van de fysieke winkel en online naadloos in elkaar overgaan. Zo ontvangt op dit moment slechts 15 procent van de Nederlandse consumenten altijd of regelmatig een digitale factuur via e-mail nadat ze een product in een fysieke winkel hebben gekocht, terwijl bijna de helft (49%) van de respondenten aangeeft graag zo’n e-factuur te willen ontvangen. Een e-factuur biedt uitstekende mogelijkheden om de online- en winkelaankoophistorie van klanten met elkaar te combineren, terwijl zo aanbiedingen en andere promotionele content onder de aandacht van de klant kan worden gebracht. Een ruime meerderheid (66%) van de respondenten staat open voor dit soort additionele content; onder jongeren (16-24 jaar) is dit zelfs 81%.

Informatie over aankomende uitverkoopacties zou daarbij het meest op prijs worden gesteld (45%), gevolgd door aanbiedingen van gerelateerde producten (40%). Opvallend genoeg blijken relatief weinig Nederlandse consumenten (18%) geïnteresseerd in informatie over klantloyaliteitsprogramma’s op hun digitale factuur. Dit is aanzienlijk lager dan in andere Europese landen en zou voor marketeers wellicht een reden kunnen zijn om nieuwe klantloyaliteitsconcepten voor de Nederlandse markt te ontwikkelen en te testen.

“Dit onderzoek laat zien dat er in Nederland enorme kansen zijn voor retailers om klanten op nieuwe en effectieve manieren te bereiken, waarbij aankopen in de winkel en online engagement elkaar versterken”, zegt Saima Alibhai, Practice Manager – Professional Services bij Bronto. “Digitale facturen van aankopen in de winkel zijn handig en dat maakt ze zo populair onder consumenten. Daarbij biedt een e-factuur de mogelijkheid om waardevolle promotionele content aan te bieden, vooral aan consumenten jonger dan 45 jaar. Aangezien er zo veel Nederlanders op e-mails klikken om daadwerkelijk te shoppen en velen dit ten minste eenmaal per dag doen, zouden marketeers beter moeten inspelen op deze mogelijkheid. Andersom blijkt de e-factuur een prima middel om klanten zo ver te krijgen dat ze de fysieke winkel bezoeken, bijvoorbeeld met een aankondiging van een winkeluitverkoop. Het is aan marketeers om de rol van e-mailmarketing binnen de gehele marketingmix goed te beoordelen en op de juiste manier in te zetten. Dit onderzoek biedt daarvoor waardevolle aanknopingspunten.”

Download het volledige rapport ‘E-mailmarketing biedt omzetkansen voor connected commerce’.

Het onderzoek is in februari 2016 door Censuswide gehouden onder 1.004 Nederlanders van 16 jaar en ouder.

Over Bronto Software
Bronto Software, onderdeel van NetSuite (NYSE: N), biedt een op de cloud gebaseerd commerce marketing automation-platform voor mid-market en enterprise organisaties over de hele wereld. Bronto is de nummer één e-mail marketingprovider onder bedrijven in de Internet Retailer Top 1000, met toonaangevende merken zoals Björn Borg, Joseph Joseph, notonthehighstreet, Samsonite en Vivienne Westwood. Het Bronto Marketing Platform is vergaand geïntegreerd met commerce platforms, zoals NetSuite, Magento, Demandware en Kibo. Het hoofdkantoor is gevestigd in Durham, North Carolina, met kantoren in Londen, Sydney, New York en Los Angeles. Kijk voor meer informatie op www.bronto.co.uk.

Contactpersonen voor de pers
MCS PR, Bronto Persdesk, e-mail bronto@mcspr.nl, tel. 023 - 562 8208.