www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauwww.LVTPR.com
2478 volgers blijven op de hoogte!

Groei digitale tv kan daling totale tv-markt niet voorkomen

Houten, The Netherlands, 07 September 2016 - Terwijl analoge tv langzaam naar de achtergrond verdwijnt ten gunste van digitale tv, daalt ook het totaal aantal tv-aansluitingen geleidelijk. Digitale tv is gegroeid naar een aandeel van 90 procent van de Nederlandse tv-markt. Deze groei was onvoldoende om te compenseren voor de daling in aantal analoge aansluitingen, zo blijkt uit het meeste recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt.

De groei van het aantal aansluitingen op digitale tv bleef ook vrij beperkt, aldus het kwartaalrapport: slechts 0,2 procent. Het aantal aansluitingen op analoge tv daalde in het tweede kwartaal met 2,5 procent. Dat leidde tot een nettodaling met 3.000 tv-aansluitingen in het tweede kwartaal van 2016, naar 7,8 miljoen. Een belangrijke oorzaak is de verzadiging van de tv-markt in combinatie met de opkomst van online/OTT-video.

Bijna alle Nederlandse huishoudens hebben al een tv-aansluiting. Steeds minder huishoudens nemen een extra aansluiting voor een tweede tv. In plaats daarvan wordt steeds vaker naar online tv en video gekeken via tablets, laptops en andere apparaten. Dit wordt ook mogelijk gemaakt via applicaties die tv-aanbieders leveren. Tegelijk zullen zogenoemde cord-cutters en cord-nevers hun tv-abonnement opzeggen of zelfs nooit een tv-abonnement nemen om alleen tv en video via internet te kijken.

KPN heeft opnieuw terrein gewonnen op de Nederlandse tv-markt ten koste van kabelaanbieder Ziggo. De operator zag zijn marktaandeel groeien met 0,3 procentpunten gedurende het tweede kwartaal en eindigde juni 2016 met 29,6 procent van alle tv-aansluitingen. Ziggo verloor 0,3 procentpunt, om het kwartaal te eindigen met een marktaandeel van 51,4 procent.

KPN’s groei komt vooral voort uit de 1,7 procent groei (jaar-op-jaar) van tv-aansluitingen via IPTV DSL of glasvezel) naar 1,96 miljoen stuks. Zo groeide KPN’s totale tv-klantenbestand (inclusief Digitenne-abonnees (ether-tv) en analoge tv via glasvezelklanten van voormalig ISP Lijbrandt) met 1,3 procent naar 2,3 miljoen. Op de digitale televisiemarkt had KPN een marktaandeel van 32,6 procent, na een bovengemiddelde winst van 0,3 procentpunt.

Ondanks het klantenverlies in het tweede kwartaal is Ziggo nog steeds de onbetwiste marktleider met meer dan vier miljoen tv-klanten. Ziggo’s bestand van digitale tv-klanten daalde naar 3,3 miljoen, waarmee 46,8 procent van de digitale tv-markt bereikt wordt.

“KPN en Ziggo zullen in de toekomst een steeds kleinere vijver hebben om in te vissen,” aldus Telecompaper-analist Kamiel Albrecht, schrijver van het rapport. “Tot en met 2020 verwachten wij dat de televisiemarkt met gemiddeld 0,6 procent per jaar zal dalen.”

Telecompaper schat de totale omzet voor tv diensten* op 456 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2016, een groei jaar-op-jaar van 0,2 procent. Voor de vijf jaren tot 2020 wordt een gemiddelde jaarlijkse daling verwacht van 0,4 procent. In 2020 betekent dit een jaaromzet van rond de 1,75 miljard euro.

Voor de redactie
*De omzet komt van de tv-abonnementen op de massamarkt (consumenten en SOHO). Het geheel omvat omzet uit standaard tv-abonnementen (digitaal en analoog), betaal tv-diensten en VoD (Video on Demand) -diensten. Niet meegenomen worden de omzet uit verkoop van settopboxen of andere randapparatuur en installatie- en verzendkosten.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse televisiemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen.

Telecompaper’s ‘Dutch TV Market 2016 Q2’ rapport bevat gedetailleerde in formatie over het eerste kwartaal van 2016, een vergelijking met voorgaande kwartalen en vijf jaars voorspellingen voor aansluitingen, omzet en marktaandelen per technologie.

Het rapport kost 495 euro voor 1-2 gebruikers of 795 euro voor 3-10 gebruikers.
Tags bij dit bericht
Eerder van Telecompaper
28 nov 2019 VRiend wint 5G Innovation Challenge

28 nov 2019 Nederlanders willen wel snel 5G-internet, maar gaan niet zelf investeren

12 sep 2019 5G Innovation Challenge op 28 november - op zoek naar de beste ideeën! Inschrijving geopend!
Telecompaper contact

Logo ICT-Partners
Logo NEG-ITSolutions
Logo Remain Software
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo PQR B.V.
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo SecureMe2
Logo Schneider Electric
Logo Fellowes Benelux
Logo Klarna
Logo Totaalbesparen.com
Logo Veeam Software
Logo Flanderijn
Logo Solar Nederland B.V.
Logo devolo
Logo Citrix
Logo BCT
Logo Onguard
Logo Palo Alto Networks
Logo maincubes B.V.

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.nlContentbureau