Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
2476 volgers blijven op de hoogte!

Vóór 1811 geen burgerlijke stand

Mensen die geïnteresseerd zijn in familiegeschiedenis zullen eerst een kijkje nemen op de websites als ‘openarchieven’, ‘zoekakten.nl’ of ‘WieWasWie’. Daar kan men terecht voor de belangrijkste gebeurtenissen in het leven van de mens. Op die sites kan men op zoek naar geboorteakten, huwelijksakten (soms ook echtscheidingsakten) en overlijdensakten, wanneer die gegevens inmiddels zijn ingevoerd. Maar hoe kan men nu nog verder terug in de tijd, dus vóór 1811, want in dat jaar werd onder het regime van koning Lodewijk Napoleon in Nederland de burgerlijke stand ingevoerd?

Op die vragen probeert de interessegroep stamboomonderzoek van de Hobby Computer Club HCC!genealogie opzaterdag 24 september a.s. een antwoord te vinden. Zij organiseert dan weer een van haar gratis toegankelijke landelijke bijeenkomsten.

’s-Ochtends zalmr. A.H.G. Verouden, voorzitter van de Hollandse Vereniging voor Genealogie ‘Ons Voorgeslacht’een lezing geven met als titel ‘Zoekmogelijkheden vóór 1650’. Iedereen die in Nederland onderzoek naar familie verricht, moet met niet al te veel moeite tot ca. 1650 kunnen komen. De Burgerlijke Stand en bevolkingsregisters brengen de onderzoeker vrijwel moeiteloos tot het 1e kwart van de 19e eeuw. Daarna is men aangewezen op de doop-, trouw- en begraafregisters, aangevuld met oud-rechterlijke archieven en notariële registers.

Dankbare bronnen van onderzoek in de 17e en 18e eeuw vormen ook allerlei soorten van belastingregisters. In heel wat gevallen nemen die al een aanvang aan het einde van de 16e eeuw. Om de kerkboeken maar niet te vergeten.
De periode van de 80-jarige oorlog (1568-1648) vormt voor de meeste onderzoekers een onneembare horde. Veel archieven zijn door oorlogshandelingen, brand of watersnood in die tijd verloren gegaan. En daarvóór wordt het alleen maar nog lastiger.
Toch zijn er in elke provincie nog wel wat zoekmogelijkheden, die door de volhardende onderzoeker kunnen worden geraadpleegd.

Zoek akten
In de middag zal Jacques Verheijden, beheerder van de website ‘zoekakten.nl’ een korte toelichting geven op de verschillende informatie die op zoekakten.nl te vinden is. Daarnaast zal hij ook aandacht besteden aan het belang van de geleverde indexen en het melden van fouten. Aan de orde komen bijzondere collecties zoals: de Franse jaarkalender; gemeentelijke herindelingen; zoeken op plaatsnamen; DTB-informatie; wat is er nieuw?; problemen met uw browser; "snel zoeken" en speciale films, etc.

Ook aan de site van FamilySearch zal de nodige aandacht besteedt worden. Wat is daar zoal te vinden en scans van welke akten kunnen wij in de (nabije) toekomst nog verwachten. Uiteraard zal er ook aandacht gegeven worden aan het zoeken in de grotere plaatsen en dan vooral de huwelijksbijlagen.

De landelijke bijeenkomst van HCC!genealogie wordt gehouden op zaterdag 24 september a.s. in het zalencentrum Brandpunt van de Gereformeerde Paas- of Kruiskerk, Oude Utrechtseweg 4a, 3743 KN Baarn. Aanvang 11 uur. Toegang gratis.

Interessegroep Genealogie
De Interessegroep Genealogie van HCC is sinds 1986 een levendige groep die adviseert over bijvoorbeeld genealogische softwarepakketten en de mogelijkheden van internet op dit gebied. De groep biedt een omvangrijk netwerk om kennis en ervaringen uit te wisselen en geeft presentaties en cursussen door heel het land. Nu is het een grote groep mensen die elkaar steunen en stimuleren in hun onderzoek. Daarnaast exploiteert zij een tweetal websites: de nieuwssite www.genealogie.hcc.nl en www.stamboom.nl

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Nadere informatie over het bovenstaande wordt u gaarne verstrek door Cees Heystek, voorzitter van HCC!genealogie, telefonisch bereikbaar via 0416 279 373 of via a.c.w.heystek@kader.hcc.nl en/of bij Frank Lether, persvoorlichter die telefonisch via 033 245 05 10 of per e-mail publicrelations@genealogie.hcc.nl is te bereiken.
Eerder van HCC!genealogie

Logo Remain Software
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo PQR B.V.
Logo Belcentrale.nl
Logo Totaalbesparen.com
Logo Veeam Software
Logo Flanderijn
Logo Solar Nederland B.V.
Logo devolo
Logo Citrix
Logo BCT
Logo Onguard
Logo Palo Alto Networks
Logo maincubes B.V.
Logo QA Consulting
Logo Pegasystems
Logo Shippeo
Logo Protime BV
Logo Intermax

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com