www.marcommit.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
Datum: (4 jaar en 60 dagen geleden)

Dienstenomzet Nederlandse mobiele markt daalt 5,6% in tweede kwartaal

Houten, The Netherlands, 01 September 2016 - Dienstenomzet Nederlandse mobiele markt daalt 5,6% in tweede kwartaal Mobiele operators in Nederland hebben in het tweede kwartaal van dit jaar 1,2 miljard euro aan dienstenomzet gegenereerd. Dat is een daling van 5,6 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van 2015, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Het marktonderzoeksbureau heeft vanwege een zwakker dan verwachte eerste helft van 2016 voor de mobiele markt zijn outlook voor heel 2016 verlaagd. Er wordt nu een omzetdaling van 4 procent voorzien.

Het rapport ‘Dutch Mobile Operators Q2 2016’ toont dat van de vier mobiele netwerkoperators T-Mobile het slechtst heeft gepresteerd op het gebied van dienstenomzet, met een daling van 10 procent jaar-op-jaar. Als gevolg hiervan is het marktaandeel van T-Mobile gedaald naar net iets meer dan 21 procent. KPN scoorde bovengemiddeld in het tweede kwartaal, met een daling van de dienstenomzet met 3,9 procent. De operator verstevigde zijn marktleiderschap met een aandeel van 42 procent.

Ook Vodafone zag de kwartaalomzet in vergelijking met het tweede kwartaal van 2015 dalen. De omzetdaling van 5,5 procent resulteerde in een stabile marktaandeel van ruim 33 procent. Nieuwkomer Tele2 heeft ook het afgelopen kwartaal zijn mobiele-dienstenomzet zien groeien en zag zijn marktaandeel stijgen naar 3,5 procent eind juni.

Het tweede kwartaal is over het algemeen sterker dan het eerste kwartaal als het gaat om omzet uit mobiele diensten. Dit jaar toonde de markt echter geen groei op kwartaalbasis. De daling van de dienstenomzet versnelde zelfs op jaarbasis, vergeleken met het voorgaande eerste kwartaal.

Operators wezen op prijsdruk en zware concurrentie als oorzaken. Minder buiten-de-bundel-omzet, regulering zoals de recente verlaging van de maximale roamingtarieven in de EU per eind april en veranderend consumentengedrag (zoals het groeiend gebruik van IP-gebaseerde messagingdiensten) blijven een negatieve invloed uitoefenen op de omzet uit mobiele diensten.

Op basis van de zwakker dan verwachte eerste jaarhelft heeft Telecompaper besloten zijn outlook voor heel 2016 en voor de komende vijf jaar te verlagen. Voor 2016 voorziet Telecompaper een omzet uit mobiele diensten die met 4,7 miljard euro 4 procent lager ligt dan in 2015. Voor de periode van 2015-2020 verwacht de marktonderzoeker nu dat de mobiele-dienstenmarkt een gemiddelde jaarlijkse daling zal meemaken van 1,5 procent. Dat betekent een jaaromzet van circa 4,6 miljard euro in 2020.

De marktvoorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de concurrentie verder zal toenemen en dat de groei van de omzet uit datadiensten onvoldoende is om de structurele daling van de omzet uit spraak en sms volledig te compenseren. Andere negatieve factoren zijn regulering, transparantie van mobiele kosten en het combineren van mobiele diensten met vaste diensten, evenals het toenemend gebruik van OTT (over-the-top) diensten.

“Mobiel dataverkeer blijft in volume met dubbele cijfers groeien, al lijkt de groei iets te vertragen," stelt Research Analist Alejandra van de Roer, auteur van het Dutch Mobile Operators rapport. “Operators worstelen ook met de vertaling van de vraag naar datadiensten in hogere tarieven en omzetten. De sterke concurrentie laat hier ook weinig ruimte voor over.”

Inclusief de vier operators en de MVNO’s, telde de Nederlandse markt 20,1 miljoen simkaarten (exclusief M2M-simkaarten) aan het einde van juni 2016. Dit aantal is goed voor een groei van 1,3 procent jaar-op-jaar en 0,7 procent sequentieel. De groei is vooral afkomstig uit een stijging in postpaid. Het aantal gebruikers van prepaid simkaarten daalde naar 30,2 procent van de totale markt in het tweede kwartaal van 2016.

Voor de redactie
Het Dutch Mobile Operators 2016 Q2 rapport is gebaseerd op voortgaand onderzoek van Telecompaper naar ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor mobiele communicatiediensten. Het rapport bekijkt de Nederlandse mobiele netwerkoperators KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2, inclusief MVNO's. Het analyseert de resultaten van het tweede kwartaal van 2016, zowel de inkomsten als het aantal klanten, en vergelijkt de bevindingen met de resultaten uit het tweede kwartaal van 2015 (jaar-op-jaar) en het eerste kwartaal (sequentieel) van 2016. Een uitsplitsing van postpaid/prepaid en MNO/retail-omzet en ARPU voor elke operator is inbegrepen. Het rapport geeft ook een prognose van vijf jaar voor de inkomsten en het aantal klanten voor de Nederlandse markt. Het rapport kost 595 euro voor één gebruiker.
Laatste van Telecompaper
Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1

Sterke groei T-Mobile beperkt omzetdaling mobiele markt tot 1,4% in Q1

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal, daling van ruim 1% in 2020 verwacht
Vijf finalisten Present Your Startup Alkmaar bekend

Thinkwise introduceert Automated Machine Learning in nieuwe versie low-code platform

Sharp Builds Mega Solar Power Plant in Ninh Thuan Province, Vietnam

T-Mobile optimaliseert dienstverlening met geautomatiseerde netwerkomgeving van Telindus

myBrand migreert fabriek Ausnutria naar SAP

Techsector schrijft open brief aan Nederland

HMD Global opent nieuw ‘Centre of Excellence’ voor R&D in Finland als onderdeel van transitie naar leverancier van hardware én diensten

Relined Fiber Network verbindt CyrusOne in Amsterdam met eigen netwerk

Media Distillery verkoopt media monitoring activiteiten aan SoundAware Group
Ivanti benoemt Nayaki Nayyar tot Executive Vice President en Chief Product Officer

AnyLinQ stelt Gerben Verheul aan als Vendor Manager

Tech Data lanceert ‘Dell Dinsdag’, met aantrekkelijke kortingen en speciale acties

bunq steunt nieuw talent vanuit Common Goals

SecureMe2 groeit en verhuist naar nieuw kantoor

Slim noodverlichtingssysteem Eaton in nieuwe distributiehal vanHaren

ZeroPlex versterkt telecom-activiteiten met overname Trimaxx

MediaMyne en The Others Online gaan samen verder

Proofpoint introduceert nieuw cloud-gebaseerd ObserveIT Insider Threat Management-platform

Trend Micro: 63% van de Nederlandse thuiswerkers is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity

Orange Business Services levert collaboration- en contactcenterdiensten voor ZIM om klantervaring in vrachtverzending te verbeteren

Rabo Frontier Ventures partners with HV Holtzbrinck Ventures

Experian investeert in de toekomst met meerderheidsbelang in Risk Management-divisie Arvato Financial Solutions

Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?

ICT GROUP NOMINATES JANNEKE NIESSEN FOR APPOINTMENT TO SUPERVISORY BOARD
Verstreken tijd: 4 jaar en 60 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo Thinkwise
Logo Sharp Electronics Nederland
Logo Telindus