www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl
Datum: (4 jaar en 88 dagen geleden)
PR: Marcommit

Werkzoekende ziet slechte aansluiting tussen opleiding en praktijk

Almere, 31 augustus 2016 – 40 procent van de werkzoekenden is het erover eens: wat zij op hun opleiding geleerd hebben, sluit onvoldoende aan op het werkende leven. Niet alleen de werkzoekenden, maar ook de werkgevers zien de kloof. Bijna de helft van de werkgevers (44%) zegt dat kandidaten vanuit hun opleiding onvoldoende zijn voorbereid op de huidige arbeidsmarkt. Deze gegevens blijken uit het jaarlijkse kandidatenonderzoek en de MKB marktmonitor van Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.161 werkzoekenden en 2.142 MKB’ers.

Loes Dingemans, algemeen directeur Unique: “De discussie over de kloof tussen de arbeidsmarkt en opleidingen is één die al jaren voortduurt. Ondanks vele initiatieven vanuit de overheid, het onderwijs en ondernemend Nederland, lijkt de kloof niet veel kleiner te worden. Potentieel werkzoekenden doen er daarom goed aan hun blikveld tijdens de studie al te verbreden. Denk hierbij aan een bijbaan, bestuurscommissie of het volgen van extra vakken. Door dergelijke activiteiten houdt de werkzoekende nog enigszins grip op het effect dat een dergelijke kloof kan hebben. Er is immers niets vervelender dan verwachtingen, die niet stroken met de werkelijkheid. Dat geldt zowel voor de werknemer, als voor de werkgever.”

Over het kandidatenonderzoek
Het kandidatenonderzoek, gehouden in mei 2015 onder 1.161 respondenten geeft de resultaten weer van een kwantitatief, online onderzoek van Unique Nederland in samenwerking met Motivaction. De respondenten van het onderzoek bestaan uit recent werklozen en latent/potentieel werkzoekenden onder de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 18 tot 60 jaar. De resultaten van het onderzoek zijn gekoppeld aan het zogeheten Mentality-model van Motivaction. Met het Mentality-model worden Nederlanders opgedeeld in acht groepen van mensen die op een vergelijkbare manier in het leven staan. Dit model blijkt effectiever te zijn om het gedrag van mensen te verklaren en te begrijpen dan de traditionele indelingen op basis van leeftijd, geslacht, opleiding en inkomen.

Over MKB Marktmonitor 2015
Het onderzoek van Unique en Motivaction richt zich op bedrijven met maximaal 500 medewerkers. In deze zevende editie van de MKB Marktmonitor zijn Unique en Motivaction nagegaan wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn op het gebied van omzet, personeel en duurzame inzetbaarheid. Tussen maart en mei van 2015 namen medewerkers van Unique en Technicum persoonlijke of digitale interviews af bij 2.142 ondernemers. Het rapport is aan te vragen via: http://www.unique.nl/marktmonitor

Over Unique
Unique startte ruim 40 jaar geleden als uitzender met een bijzonder oog voor het talent van mensen en onderscheidde zich met haar persoonlijke en kwalitatieve dienstverlening. Vandaag de dag is Unique uitgegroeid tot een brede HR-dienstverlener. Nog steeds actief in arbeidsbemiddeling, maar biedt daarnaast een breed palet aan HR-diensten en producten. Unique stelt zich als doel om alle HR vraagstukken van ondernemers in te vullen. Online en offline, tijdens kantooruren en daarbuiten. Onze grootste kracht is onze verbeeldingskracht. We kijken naar wat er is. En we kijken naar wat er kan komen, naar de wereld van morgen. Unique gelooft in innovatie en biedt een nieuw type HR-dienstverlening. Toegankelijk. Deskundig. Op maat.

Unique. Werk aan morgen.

Unique is onderdeel van USG People N.V. Kijk ook op www.unique.nl en op www.uniquehroffice.nl

Marcommit
Paulien de Visser
unique@marcommit.nl
Laatste van Unique
Unique gaat discriminatie tegen met de week van het anonieme cv

Op zoek naar een baan met vrijheid? Kies dan voor het mkb

Ontwikkeling medewerkers grootste personele uitdaging voor mkb-werkgevers
Verstreken tijd: 4 jaar en 88 dagen

Logo Marcommit
Unique contact

Logo Unique

info@unique.nl
  www.unique.nl
Unique sociaal

Unique tweets

Logo Aventeon BV
Logo Intergrid
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo Pegamento
Logo QuandaGo
Logo Humanwave B.V.
Logo RockingRobots
Logo Distology Nederland B.V.
Logo Signet
Logo SRC System Integrators BV