www.marcommit.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2488 volgers blijven op de hoogte!
PR: Yellow Communications

Britse automakers botsen met Brexit

Utrecht, 3 augustus 2016 - De Britse auto-industrie loopt grote risico’s door de voortdurende onduidelijkheid rond het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. De UK exporteert 1.2 miljoen auto’s per jaar, waarvan de helft naar Europa. PA Consulting Group voorspelt dat het aanbod en de autoverkopen in het Verenigd Koninkrijk met 5 tot 10 procent kunnen teruglopen. Bovendien loopt een deel van de industrie in de komende twaalf maanden het risico de investeringen voor de periode 2018-2020 te zien opdrogen.

De autobranche in het Verenigd Koninkrijk heeft volgens PA in de afgelopen zes jaar een groeiperiode meegemaakt. Na jaren van malaise trok de markt net weer aan: 2015 kende een productiegroei van 5,2%, de werkgelegenheid steeg met 3,15% en de omzet nam met 7,3% toe tot 71,6 miljoen GBP. Een op de vijf auto’s die in 2015 in Europa op naam werden gezet, werd aan de andere kant van het Kanaal gebouwd.

Door de onzekerheid over de gevolgen van de Brexit en de toekomst van het vrije verkeer van goederen en mensen, ziet het lot van de Britse auto-industrie er echter plots een stuk minder rooskleurig uit. In een tijd waarin autotechnologie grote veranderingen doormaakt, met name door de opkomst van elektrisch of hybride aangedreven en autonoom voortbewegende voortuigen, staat de auto-industrie op het punt grote investeringen te doen. Regio’s waarvan onduidelijk is hoe gunstig het economisch klimaat er voor de branche zal blijven, lopen daarbij het risico te worden overgeslagen.

In een marktanalyse ziet PA Consulting drie groepen leveranciers, die elk op hun manier de impact van de Brexit zullen voelen. Voor typisch Britse merken als Aston Martin, Bentley en Jaguar Land Rover (JLR) zal de Brexit, ongeacht het verloop van de onderhandelingen met Europa, waarschijnlijk grotendeels zonder gevolgen blijven. Deze merken zijn weliswaar zeer afhankelijk van de Europese markt, maar hebben hun productieproces in Groot-Brittannië geconcentreerd.

Het grootste risico ligt volgens PA bij Honda en Toyota. Deze Japanse merken zijn zeer afhankelijk van de Europese markt en werken met lage marges. Dat betekent dat zij de grootste risico’s lopen, en naar verwachting binnen twee tot drie jaar moeten besluiten of en hoe ze hun Britse investeringen zullen voortzetten.

Daarnaast is er een middengroep, bestaande uit Mini, Nissan en Vauxhall, waarvoor de gevolgen moeilijker zijn in te schatten. Deze merken hebben weliswaar sterke Britse wortels, maar hebben ook uitwijkmogelijkheden naar het Europese vasteland.

Een eventueel vertrek van Mini uit het Verenigd Koninkrijk zou bijvoorbeeld zomaar gunstig kunnen uitpakken voor VDL NedCar in het Nederlandse Born. Dit bedrijf produceert sinds 2014 BMW Mini’s en zou de extra opdrachten goed kunnen gebruiken. Sinds november 2015 produceert VDL NedCar ook Mini Cabrio’s, een indicatie dat moedermaatschappij BMW in elk geval vertrouwen heeft in de productiecapaciteit van Born.

Tim Lawrence, hoofd maakindustrie bij PA Consulting Group: "Het gebrek aan zekerheid over de tarieven plaatst een vraagteken boven de toekomst van een groot aantal Britse fabrieken en de werkgelegenheid. Omdat de investeringen in de supply-chain meebewegen met de productie-volumes van de OEM´s (Original Equipment Manufacturers), zullen de economische gevolgen voor de werkgelegenheid in het Verenigd Koninkrijk ook buiten de auto-industrie voelbaar zijn. Deze onzekerheid komt op een moment dat de autotechniek ook snel aan het veranderen is. Een gebrek aan buitenlandse investeringen in nieuwe technologieën, zoals de autonome en elektrische voertuigen, kan een lange termijn impact hebben op de concurrentiepositie van de Britse industrie."

Lees hier het volledige rapport ‘Brexit: The Impact on Automotive Manufacturing in the UK’ van PA Consulting.

Over PA Consulting Group
PA Consulting is een onafhankelijk bedrijf met meer dan 2600 medewerkers, wereldwijd opererend vanuit kantoren in Noord-Amerika, Europa, Scandinavië, de Golfstaten, en het Azië-Stille Oceaan gebied.

PA Consulting heeft expertise opgebouwd in de sectoren: energie, financiële dienstverlening, gezondheidszorg, biowetenschappen, consumenten en maakindustrie, overheid, defensie en veiligheid, transport en logistiek.

De diepgaande industriekennis gecombineerd met management advies vaardigheden, technologie en innovatie, stelt PA Consulting in staat om conventioneel denken binnen organisaties te doorbreken en uitzonderlijke resultaten te bereiken met een blijvende impact.

Meer informatie: www.paconsulting.com.

PA Consulting Persdesk
Jennifer Schouten
paconsulting@yellow-communications.com
www.paconsulting.com
Laatste van PA Consulting
PA Consulting boekt recordomzet van £500 miljoen in 2019

PA Consulting benoemt Panos Kakoullis als CEO-elect

PA Consulting: € 14,5 miljard boete dreigt voor autofabrikanten door gemiste EU CO2 emissiedoelstellingen
RPA Robotic Process Automation-marktleider UiPath meldt uitstekende resultaten en is de stuwende kracht achter wat Gartner ´Hyperautomatisering´ noemt

Xerxes Group neemt Document House Limburg over

Infoblox kondigt partnerschap aan met Nutanix

Red Hat OpenStack Platform 16 biedt continue community-innovatie en langdurige enterprise-ondersteuning

KnowBe4 presenteert tweede seizoen van spannende videoserie voor security awareness-training: ‘The Inside Man 2’

Thales maakt einde aan wachtwoordtijdperk met een badge die zowel pc’s ontgrendelt als veilige toegang tot cloud biedt

Xerox introduceert PrimeLinkTM B9100 serie multifunctionele printers

4 kansen in process excellence die je in de gaten moet houden

SentinelOne haalt 200 miljoen dollar op in nieuwe investeringsronde
Duidelijkheid over vakmanschap installatiebranche in Centraal Register

PA Consulting boekt recordomzet van £500 miljoen in 2019

Gezamenlijke oplossing van Cloudian en Veeam voor ransomware-bescherming

Previder versterkt landelijke positie na samenvoeging met Platani

LEO neemt Nederland mee in de wereld van de logistiek op SBS 6

USoft zet in op low-code groeistrategie met nieuwe investeerder Holland Capital

WiFi-gebruik tijdens Super Bowl LIV voor zevende jaar op rij gestegen

Scheiding tussen IT en Business kan negatieve impact hebben op de klantervaring, blijkt uit onderzoek van Pegasystems

MeetingpointAdvies breidt dienstverlening bij vergelijkers voor schade particulier verder uit

Nieuwe LANCOM Enterprise SD-WAN-gateway om maximaal drieduizend externe locaties te verbinden

Orange Business Services selecteert Ekinops en Dell Technologies voor uCPE-platforms

AntTail realiseert logistieke doorbraak voor farmaceutische industrie met IoT-app gebouwd met Mendix

Kaspersky behaalt ISO 27001 certificering

Fujitsu presenteert end-to-end retailmogelijkheden tijdens Euroshop 2020

Panasonic Toughbook-tablets optimaliseren Zwitsers openbaar vervoer

Yourhosting reset preventief wachtwoorden van e-mailaccounts

Dell Technologies presenteert innovatieve oplossingen voor de edge

Zorgservice XL ontzorgt ziekenhuizen met inzet Qlik Sense

Logo Yellow Communications
PA Consulting contact

Logo PA Consulting

www.paconsulting.com
PA Consulting sociaal

PA Consulting tweets

Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo Cisco

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl