www.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
Datum: (5 jaar en 81 dagen geleden)
PR: Clarity Benelux

Britse automakers botsen met Brexit

Utrecht, 3 augustus 2016 - De Britse auto-industrie loopt grote risico’s door de voortdurende onduidelijkheid rond het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. De UK exporteert 1.2 miljoen auto’s per jaar, waarvan de helft naar Europa. PA Consulting Group voorspelt dat het aanbod en de autoverkopen in het Verenigd Koninkrijk met 5 tot 10 procent kunnen teruglopen. Bovendien loopt een deel van de industrie in de komende twaalf maanden het risico de investeringen voor de periode 2018-2020 te zien opdrogen.

De autobranche in het Verenigd Koninkrijk heeft volgens PA in de afgelopen zes jaar een groeiperiode meegemaakt. Na jaren van malaise trok de markt net weer aan: 2015 kende een productiegroei van 5,2%, de werkgelegenheid steeg met 3,15% en de omzet nam met 7,3% toe tot 71,6 miljoen GBP. Een op de vijf auto’s die in 2015 in Europa op naam werden gezet, werd aan de andere kant van het Kanaal gebouwd.

Door de onzekerheid over de gevolgen van de Brexit en de toekomst van het vrije verkeer van goederen en mensen, ziet het lot van de Britse auto-industrie er echter plots een stuk minder rooskleurig uit. In een tijd waarin autotechnologie grote veranderingen doormaakt, met name door de opkomst van elektrisch of hybride aangedreven en autonoom voortbewegende voortuigen, staat de auto-industrie op het punt grote investeringen te doen. Regio’s waarvan onduidelijk is hoe gunstig het economisch klimaat er voor de branche zal blijven, lopen daarbij het risico te worden overgeslagen.

In een marktanalyse ziet PA Consulting drie groepen leveranciers, die elk op hun manier de impact van de Brexit zullen voelen. Voor typisch Britse merken als Aston Martin, Bentley en Jaguar Land Rover (JLR) zal de Brexit, ongeacht het verloop van de onderhandelingen met Europa, waarschijnlijk grotendeels zonder gevolgen blijven. Deze merken zijn weliswaar zeer afhankelijk van de Europese markt, maar hebben hun productieproces in Groot-Brittannië geconcentreerd.

Het grootste risico ligt volgens PA bij Honda en Toyota. Deze Japanse merken zijn zeer afhankelijk van de Europese markt en werken met lage marges. Dat betekent dat zij de grootste risico’s lopen, en naar verwachting binnen twee tot drie jaar moeten besluiten of en hoe ze hun Britse investeringen zullen voortzetten.

Daarnaast is er een middengroep, bestaande uit Mini, Nissan en Vauxhall, waarvoor de gevolgen moeilijker zijn in te schatten. Deze merken hebben weliswaar sterke Britse wortels, maar hebben ook uitwijkmogelijkheden naar het Europese vasteland.

Een eventueel vertrek van Mini uit het Verenigd Koninkrijk zou bijvoorbeeld zomaar gunstig kunnen uitpakken voor VDL NedCar in het Nederlandse Born. Dit bedrijf produceert sinds 2014 BMW Mini’s en zou de extra opdrachten goed kunnen gebruiken. Sinds november 2015 produceert VDL NedCar ook Mini Cabrio’s, een indicatie dat moedermaatschappij BMW in elk geval vertrouwen heeft in de productiecapaciteit van Born.

Tim Lawrence, hoofd maakindustrie bij PA Consulting Group: "Het gebrek aan zekerheid over de tarieven plaatst een vraagteken boven de toekomst van een groot aantal Britse fabrieken en de werkgelegenheid. Omdat de investeringen in de supply-chain meebewegen met de productie-volumes van de OEM´s (Original Equipment Manufacturers), zullen de economische gevolgen voor de werkgelegenheid in het Verenigd Koninkrijk ook buiten de auto-industrie voelbaar zijn. Deze onzekerheid komt op een moment dat de autotechniek ook snel aan het veranderen is. Een gebrek aan buitenlandse investeringen in nieuwe technologieën, zoals de autonome en elektrische voertuigen, kan een lange termijn impact hebben op de concurrentiepositie van de Britse industrie."

Lees hier het volledige rapport ‘Brexit: The Impact on Automotive Manufacturing in the UK’ van PA Consulting.

Over PA Consulting Group
PA Consulting is een onafhankelijk bedrijf met meer dan 2600 medewerkers, wereldwijd opererend vanuit kantoren in Noord-Amerika, Europa, Scandinavië, de Golfstaten, en het Azië-Stille Oceaan gebied.

PA Consulting heeft expertise opgebouwd in de sectoren: energie, financiële dienstverlening, gezondheidszorg, biowetenschappen, consumenten en maakindustrie, overheid, defensie en veiligheid, transport en logistiek.

De diepgaande industriekennis gecombineerd met management advies vaardigheden, technologie en innovatie, stelt PA Consulting in staat om conventioneel denken binnen organisaties te doorbreken en uitzonderlijke resultaten te bereiken met een blijvende impact.

Meer informatie: www.paconsulting.com.

PA Consulting Persdesk
Jennifer Schouten
paconsulting@yellow-communications.com
www.paconsulting.com
Laatste van PA Consulting
PA Consulting boekt recordjaar dankzij vindingrijkheid

PA Consulting, PulPac en Seismic Solutions bundelen krachten om wegwerpplastic te vervangen

PA Consulting rondt investering door Jacobs af
Verstreken tijd: 5 jaar en 81 dagen

Logo Clarity Benelux
PA Consulting contact

Logo PA Consulting

www.paconsulting.com
PA Consulting sociaal

PA Consulting tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo BarTrack