ContentbureauContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2483 volgers blijven op de hoogte!

Onderzoekers meten motoriek Amsterdamse schooljeugd met iPad-app op maat

Grootschalig onderzoek professionaliseert beroepsgroep en registreert motorische ontwikkeling bij Amsterdamse schoolkinderen

Utrecht, 12 juli 2016 – Amsterdamse basisschoolkinderen bewegen steeds minder. Als kinderen minder bewegen en evenveel blijven eten, leidt dat tot overgewicht. De vraag is of kinderen met een slechte motoriek minder bewegen en daardoor dik worden of dat ze op een andere wijze dik worden waardoor ze minder bewegen en een slechtere motoriek krijgen. Lector Bewegingswetenschappen Huub Toussaint wil meer inzicht krijgen in de motorische ontwikkeling bij kinderen. “Kinderen die slecht bewegen komen vaak minder goed mee met leeftijdsgenoten.”

MAMBO-onderzoek
Om inzicht te krijgen in de problematiek en de gevolgen van achterblijvende motorische ontwikkeling bij kinderen op Amsterdamse basisscholen, is het noodzakelijk om te kijken naar het effect van gymnastieklessen. Bij het MAMBO-onderzoek van Toussaint wordt de motoriek van 5.000 kinderen in het basisonderwijs gemeten. Gymleraren gebruiken de zogenaamde Van Gelder Test om de motorische vaardigheden van kinderen te testen. Die test registreert hoe kinderen onder meer met een bal stuiteren, gooien, hoe ze lopen, hinkelen, springen en stilstaan. Tot een aantal jaren geleden werden deze testen op papier ingevuld en vervolgens overgetypt op de computer. Bij het overzetten slopen er veel fouten in de onderzoeksdata. Toussaint zocht een alternatief dat digitaal en handzaam was en tegen een stootje kon. Hij kwam uit bij de iPad. Onderzoekers in het MAMBO-project maken nu gebruik van een gebruiksvriendelijke en veilige app op maat van FileMaker. Met de app kunnen ze snel en veilig de onderzoeksgegevens registreren.

App op maat
In samenwerking met ontwikkelpartner Lesterius werd de intuïtieve en gebruiksvriendelijke FileMaker-app op maat ontwikkeld waarmee studenten van de Academie voor Lichamelijke Opvoeding de motorische ontwikkeling van basisschoolkinderen kunnen registreren. Door de ontkoppeling van persoonsgegevens en onderzoeksdata zijn er geen eenvoudige verbanden te leggen naar de privacy gevoelige meetgegevens zoals de ontwikkeling van individuen. “Het gaat om onderzoeksgegevens van zo’n 5.000 kinderen op 32 Amsterdamse basisscholen”, vertelt Toussaint. “Om zo veilig mogelijk te kunnen werken, zijn we op zoek gegaan naar een manier om de onderzoeksgegevens en de persoonsgegevens te ontkoppelen.” Dat wordt gedaan door twee separate databases: eentje met de meetgegevens en eentje met de gegevens van de kinderen die zijn voorzien van een uniek nummer. Deze sleuteldatabase staat op een aparte server.

Veilige procedure
Door persoonsgegevens en onderzoeksdata te splitsen hoeft er geen ingewikkelde procedure ontwikkeld te worden om ervoor te zorgen dat de data niet op een verkeerde plek terecht komt. “Dat is namelijk dodelijk voor onderzoek; het maken van fouten”, zegt Toussaint. “De mens is altijd de zwakste schakel in het proces en met FileMaker hebben we er nu voor gezorgd dat fouten vrijwel uitgesloten worden. Daarmee is de kwaliteit van onze procedure enorm beschermd.”
Laatste van FileMaker
FileMaker helpt kleine bedrijven afscheid te nemen van pen en papier

FMSummit brengt Nederlandstalige ontwikkelaars bijeen

Onderzoekers meten motoriek Amsterdamse schooljeugd met iPad-app op maat
FileMaker contact

Logo FileMaker

+31/(0)30 7600570
  nld_sales@filemaker.com
  www.filemaker.com/nl
FileMaker sociaal

FileMaker tweets

Logo Camarate ICT
Logo Synobsys
Logo Distology Nederland B.V.
Logo BTG
Logo Cicerosoftware - INFORMA Europe
Logo Art Of Automation
Logo Copernicus
Logo Webhosters.nl
Logo Marcommit
Logo NEG-ITSolutions
Logo Maunt
Logo Ifective
Logo SoftApp-distribution
Logo MatrixMind
Logo TenderApp
Logo Belcentrale.nl
Logo Art Of Automation
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Belcentrale.nl
Logo tradeinterop
Logo Nalanda Technology
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo myBrand
Logo NetApp
Logo Schneider Electric
Logo Intermax
Logo Thinkwise
Logo ZyXEL
Logo Liquit
Logo Schneider Electric
Logo IKUU
Logo Dutchitchannel.nl
Logo Poly
Logo Cumulus Networks
Logo Eaton
Logo Competence Factory
Logo Ymor

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl