Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau
2480 volgers blijven op de hoogte!
PR: Lubbers De Jong

Mobile search uitgaven nog nooit zo hoog

Amsterdam, 30 juni 2016 – Zoekmachinemarketeers geven meer budget dan ooit uit aan mobiele advertenties. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het Deloitte Report on Search Advertising 2016, uitgevoerd in opdracht van brancheorganisaties IAB en DDMA. Jeffrey Bleijendaal, voorzitter van de DDMA-commissie Search: “Adverteerders begrijpen dat mobiel adverteren anno 2016 onmisbaar is geworden voor hun business.”

In het onderzoek zijn Google-zoekopdrachten in de reis-, retail- en financiële sector uit december 2013, december 2014 en december 2015 met elkaar vergeleken. Uit de resultaten blijkt dat mobile search advertising belangrijk is dan ooit. 49 procent van het search budget in Travel en Retail ging in 2015 naar mobiele apparaten (telefoon en tablet). Voor de financiële sector ligt dit percentage met 38 procent iets lager. De totale uitgaven aan search advertising lagen in 2015 op 673 miljoen euro. Voor 2016 is de verwachting dat dit verder doorgroeit naar 733 miljoen. Dat is goed voor 45 procent van de online advertentiemarkt.

Strijd om topposities
Het grootste gedeelte van die uitgaven is gericht op de topplekken in Google. Maar liefst 86 procent van het budget wordt uitgegeven aan de top drie posities op de eerste pagina bij een zoekopdracht. Sinds januari van dit jaar heeft Google dit aantal uitgebreid naar vier posities. Arjen Hettinga, (voorzitter IAB Taskforce Search): “Het onderzoek van 2016 zal laten zien wat daar de precieze effecten van zijn. Eén verandering in Google kan van grote invloed zijn op de prestaties van organisaties. Daarom zijn terugkerende onderzoeken als deze ook zo belangrijk.”

Groei CPC afgenomen
De groei in de kosten per klik (CPC) voor de Google-topposities bij hoog volume keywords is in de reis- en financiële wereld afgenomen ten opzichte van vorig jaar. In retail is de CPC in 2015 zelfs gedaald en op hetzelfde niveau terechtgekomen als in 2013. Dit is een opvallende conclusie en laat zien dat adverteerders minder bereid zijn om op dure keywords met elkaar te concurreren.

Branded zoekwoorden
In alle drie de onderzochte sectoren is meer budget gespendeerd aan branded keywords (zoekwoorden met daarin de merknaam) dan vorig jaar. In de retailsector verdubbelde het aandeel hiervan zelfs bijna, van 6 procent in 2014 tot 11 procent in 2015.

Bekijk het volledige onderzoek op de website van DDMA of IAB.

Over IAB
Het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) is de brancheorganisatie voor de online advertising eninteractieve marketing industrie. IAB Nederland houdt zich primair bezig met de professionalisering en stimulering van deze sector. Secundair treedt IAB op als onafhankelijk kennisplatform en vraagbaak voor marketingprofessionals en vakpers. IAB Nederland vertegenwoordigt exploitanten, reclamebureaus, adverteerders, mediabureaus, tv- en mediabedrijven en mobiele telefonieaanbieders. De vier pijlers van IAB zijn Inspire, Educate, Regulate en Connect

Over DDMA
DDMA (Data Driven Marketing Association) is de brancheorganisatie voor marketing en data met 275 leden variërend van War Child tot Heineken, van Relay42 tot Vodafone. DDMA adviseert haar leden over privacy en wetgeving en informeert ze over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van data. Daarnaast is de brancheorganisatie actief in Brussel en Den Haag.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de contactpersonen achterin het onderzoek.

Dit persbericht is ook online te vinden.
Eerder van DDMA
21 jun 2019 Tempo-Team, Wehkamp en OMG winnaars DDMA E-mail Awards 2019

20 jun 2019 De National E-mail Benchmark 2019: Invoering AVG niet van invloed op open- en klikratio’s

15 mei 2019 Tempo Team, KPN en Pathé genomineerd voor Email Awards 2019

Logo Cumulus Networks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl