www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nl
2489 volgers blijven op de hoogte!

Aantal Nederlandse huishoudens met quad play naar 775.000 in eerste kwartaal

Houten, The Netherlands, 21 June 2016 - 775.000 Nederlandse huishoudens hadden een quad play-pakket in het eerste kwartaal van 2016. Dat blijkt uit het Telecompaper-rapport Dutch Consumer Multiplay Market, over 2016 Q1. In een quad play-pakket zitten de drie vaste diensten (breedband, tv en vaste telefonie) en mobiele telefonie.

De quad play-aansluitingen waren eind eerste kwartaal goed voor een aandeel van meer dan 11 procent in de totale markt van breedbandaansluitingen. Een jaar eerder lag dit nog op 7,3 procent. Met de groei in het aantal quad play-aansluitingen stijgt ook de omzet. In het eerste kwartaal van 2016 had quad play een marktaandeel van 17 procent van alle multiplay-omzet, vergeleken met bijna 11 procent een jaar eerder.

Hoewel quad play groeit, heeft het merendeel van de huishoudens nog altijd een triple play-aansluiting (drie diensten, zoals tv, internet en vaste of mobiele telefonie) bij hun provider. In Nederland combineren 3,9 miljoen huishoudens drie diensten (vast of mobiel) bij één aanbieder. Het aantal huishoudens met triple play daalt echter omdat steeds meer mensen overstappen naar quad play.

Verder blijkt uit het rapport dat het aantal huishoudens dat twee diensten in één pakket afneemt bij dezelfde aanbieder (dual play), langzaam daalt sinds een piek in het vierde kwartaal van 2014. Steeds minder vaak wordt breedband met vaste telefonie gecombineerd, terwijl het combineren van breedband met televisie of mobiele telefonie juist steeds populairder wordt.

KPN is de grootste quad play-aanbieder, met 87 procent marktaandeel. Ziggo is hier op afstand de nummer 2 met bijna 11 procent. Op de triple play-markt zijn de rollen omgekeerd: Ziggo is marktleider met 62 procent, gevolgd door KPN met 27 procent. Dit laat 10 procent over voor andere spelers, voornamelijk Caiw, M7, Tele2, Delta en Vodafone.

De omzet uit multiplay-diensten is gegroeid naar 999 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2016, 4,9 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in 2015. De omzet groeit doordat steeds meer huishoudens ervoor kiezen om televisie, vaste telefonie en/of mobiele telefonie met breedband van dezelfde aanbieder te bundelen. Verder groeien triple play-huishoudens door naar quad play, wat leidt tot een hogere omzet per abonnement.

Voor de redactie
Dual play-, triple play- en quad play-pakketten zijn in Nederland inmiddels de norm. Telecompaper komt daarom met het kwartaalrapport Dutch Consumer Multiplay Market. Het rapport geeft een (bijna) volledige blik op de Nederlandse multiplay-markt. Het bevat analyses van de abonnee-aantallen van de vier single plays (breedband, vaste telefonie, tv, mobiel), verdeeld over de diverse multiplays en de acht grootste aanbieders op de Nederlandse markt. Bovendien bevat het rapport ook de analyses van de service revenues uit deze multiplays, tevens uitgesplitst naar de acht aanbieders. Het rapport is verkrijgbaar voor EUR 2.500.
Laatste van Telecompaper

Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo WIBU-SYSTEMS

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comContentbureau