www.LVTPR.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
Datum: (4 jaar en 26 dagen geleden)

Kwart Nederlanders heeft Spotify-app op zijn smartphone

Houten, The Netherlands, 17 June 2016 - Bijna de helft van de Nederlanders met een smartphone heeft een muziek-applicatie op zijn telefoon geïnstalleerd. Deze apps zijn vooral populair onder tieners. Verder blijken Nederlandse mannen vaker muziek-applicaties op hun smartphone te hebben staan dan vrouwen. Zo is de muziek-app Spotify door 26 procent van de mannen geïnstalleerd op de smartphone, ten opzichte van 23 procent van de vrouwen. De app van Deezer is een uitzondering. Deezer is vaker te vinden op de smartphone van vrouwen. Dit zijn enkele highlights uit het Dutch Apps Market-rapport van Telecompaper over mei.

Het meest recente Dutch Apps Market-rapport toont aan wat de meest populaire muziek-applicaties op de smartphone zijn. Uit het rapport blijkt dat Spotify de meest geïnstalleerde muziek-app is: hij is door een kwart van de Nederlandse smartphonebezitters geïnstalleerd. Op de tweede plaats volgt de app van Shazam. Een vijfde van de Nederlandse smartphonegebruikers heeft deze applicatie op zijn smartphone staan. iTunes en Google Music eindigen op een gedeelde derde plaats. Soundcloud, Apple Music, Deezer en Napster zijn op nog geen tien procent van de smartphones te vinden.

Ook qua gebruik steekt Spotify er bovenuit. Van de in het rapport meegenomen muziek-applicaties wordt deze app het meest frequent gebruikt op de smartphone. Spotify wordt door mensen die de app hebben geïnstalleerd, gemiddeld 15 dagen per maand gebruikt - versus bijvoorbeeld zeven dagen per maand voor iTunes. Spotify scoort tevens het hoogste van de muziek-applicaties op waargenomen kwaliteit door de gebruikers.

Het rapport toont ook dat een vijfde van de Nederlanders met een smartphone een applicatie heeft geïnstalleerd die informatie over sport biedt. Het afgelopen jaar laat dit segment een lichte stijging in penetratie zien. Applicaties die informatie bieden over sport - zoals Voetbal International, Sportnieuws.nl, NUsport en Telesport - zijn niet geheel verrassend populairder onder mannen. Bijna een derde van de mannen heeft zo’n applicatie op zijn smartphone geïnstalleerd (32%), versus nog geen tien procent van de vrouwen (8%). Dit ligt voor mannen dus vier maal zo hoog.

De sportinformatie-apps blijken in mindere mate leeftijdsafhankelijk te zijn. Zij zijn wat vaker geïnstalleerd op smartphones van twintigers (27%). Nederlandse smartphonebezitters zijn het afgelopen jaar de sportinformatie-apps frequenter gaan gebruiken. In mei bleek dat deze applicaties gemiddeld 21 dagen per maand worden geraadpleegd. Een jaar geleden was dit nog 19 dagen per maand.

Voor de redactie
Het Dutch Apps Market-rapport is een maandelijks rapport dat inzicht geeft in het app-downloadgedrag van consumenten. Het biedt ook informatie over het gebruik van de apps en de waardering ervan. Apps die worden meegenomen, zijn 15 communciatie-apps (waaronder WhatsApp, Facebook en Snapchat), acht apps voor mobiel bankieren (waaronder ING Mobiel Bankieren en Rabobankieren), 13 video-apps (waaronder FOX Sports GO, Netflix en RTL XL), acht muziek-applicaties (waaronder Spotify, iTunes en Apple Music) en 24 gaming-apps (waaronder Candy Crush Soda, Hayday en Wordfeud). Prijs van het rapport is EUR 3.950.

Het is ook mogelijk om een specifiek deel van het rapport aan te schaffen, zoals bijvoorbeeld alleen het gedeelte over videoapplicaties. Mocht u geïnteresseerd zijn in een specifiek onderdeel van het rapport, neem dan contact met ons op (research@telecompaper.com).
Laatste van Telecompaper
Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1

Sterke groei T-Mobile beperkt omzetdaling mobiele markt tot 1,4% in Q1

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal, daling van ruim 1% in 2020 verwacht
Verstreken tijd: 4 jaar en 26 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo myBrand
Logo Arlington Research
Logo Unit4