www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.LVTPR.com
2482 volgers blijven op de hoogte!
PR: ItsaRep

Groupware-oplossingen van Microsoft blijven meest gewild

Breda, 15 juni 2016 – Circa 92 procent van de Nederlandse bedrijfsvestigingen maakt gebruik van groupware- of collaboration-oplossingen. Dit percentage is de laatste jaren vrijwel onveranderd. Van de gebruikte oplossingen wordt het grootste deel gevormd door de software van Microsoft. Zo draaien bij circa 82 procent van de locaties een of meerdere versies van Microsoft Exchange Server. Daarnaast gebruikt circa 45 procent een SharePoint-omgeving. Daarmee is Microsoft met grote voorsprong de meest voorkomende leverancier. Een kleine 5 procent gebruikt IBM Notes en IBM Domino en nog eens 5 procent gebruikt Google Apps. Alle andere vendoren komen bij 2 procent of minder van de locaties voor. Naast het gebruik van groupware zijn ook de verschillende vendoren de laatste drie jaar vrijwel ongewijzigd gebleven. Dit en meer blijkt uit analyse van circa 6000 gesprekken die Computer Profile heeft gevoerd met IT-verantwoordelijken van Nederlandse commerciële en publieke bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers.

Exchange-versies
Exchange is de meest voorkomende groupware-toepassing en wordt op ruim acht van de tien locaties ingezet. Eind 2015 is er een nieuwe versie van Exchange op de markt verschenen, Exchange 2016. Deze versie is momenteel nog niet terug te zien op de locaties. De meest voorkomende versie is vooralsnog, het inmiddels ruim zes jaar oude, Exchange 2010 met circa 64 procent. Waar circa een jaar geleden ongeveer 12 procent van alle aangetroffen Exchange-oplossingen een Exchange 2013-variant betrof, is dat nu circa 22 procent van het totaal. De stijging van Exchange 2013 gaat ten koste van de oudere versies Exchange 2007 en Exchange 2003, dat nu bijna van de markt verdwenen lijkt. In de periode mei 2014-2015 was er een verschuiving in de gebruikte Exchange-versies waarneembaar van circa 10 procent.

SharePoint en de competitie
Circa 45 procent van de locaties gebruikt SharePoint, dit percentage is vrijwel gelijk aan een jaar geleden. Ook de andere platformen, van IBM en Google, laten vergelijkbare cijfers zien voor 2015 en 2016. Novell GroupWise, inmiddels onderdeel van het Micro Focus-portfolio, lijkt langzaam van de Nederlandse kaart te verdwijnen.

Open source groupware-varianten komen met name naar voren bij instellingen uit de overheid, gezondheidszorg en onderwijs. Binnen dit publieke domein geeft een kleine 5 procent aan dit te gebruiken. Als er naar de totale markt wordt gekeken, dan is dit circa 2 procent. De open source-groep wordt hoofdzakelijk gevormd door Alfresco, Zarafa en Zimbra.

Locatie groupware-software
Groupware-software wordt nog steeds in relatief hoge mate on-premise gebruikt (52%). Het percentage groupware-oplossingen dat op een andere locatie binnen de eigen organisatie draait, (remote) is aan het afnemen. Zowel het gebruik van groupware in een hosted omgeving als groupware uit de cloud, zit daarentegen juist in de lift. Private cloud-oplossingen vallen hierbij onder de noemer hosted.

-----------------
Noot voor de redactie:
Bijschrift bij afbeeldingen:
Figuur 1: Meest gebruikte groupware-/collaboration-oplossingen
Figuur 2: Huidige Exchange-versies in gebruik
Figuur 3: Gebruik SharePoint, Domino, Google, Open Source, GroupWise
Figuur 4: Locaties waar groupware draait

Over Computer Profile
Computer Profile is de strategische marketingpartner voor ICT-bedrijven die data omzet in business en meetbare resultaten. Alle relevante gegevens over de doelgroepen worden op permanente basis geactualiseerd, met als resultaat de meest rijke en inzichtelijke data over de IT- en telecomwereld. Computer Profile beschikt over een database met de 30.000 belangrijkste organisaties binnen het bedrijfsleven en de overheid in de Benelux en biedt actuele inzichten in hun ICT-projecten op basis van 180.000 contacten.

Op basis van deze data voert Computer Profile snelle en doeltreffende analyses uit waardoor ICT-organisaties de meest relevante doelgroep kunnen benaderen. Daarnaast kan een team van gekwalificeerde telemarketing agents worden ingeschakeld bij het vinden van relevante projecten door inbound en outbound Demand Generation-activiteiten. De bestaande expertise wordt bovendien aangewend voor het ontwikkelen en op de markt brengen van eigen softwaretools.

Computer Profile heeft vestigingen in Zaventem en Breda en biedt, als initiatiefnemer van de European Market Intelligence Group (EMIG), dezelfde standaard in kwaliteit en uitvoering ook in andere Europese landen. Meer informatie is te vinden op www.computerprofile.com en www.emi-group.com. Of volg Computer Profile via Twitter.

Meer informatie:
Marcommit
Rosalie Hage
computerprofile@marcommit.nl
Laatste van Computer Profile
VMware versterkt marktaandeel servervirtualisatie

Groot deel Nederlandse bedrijven heeft geen beleid voor flexwerken

Verheijen versterkt marketingteam Computer Profile
Computer Profi.. contact

Logo Computer Profile

Computer Profi.. sociaal

Computer Profi.. tweets

Logo ConoScenza
Logo Camarate ICT
Logo Synobsys
Logo Distology Nederland B.V.
Logo BTG
Logo Cicerosoftware - INFORMA Europe
Logo Art Of Automation
Logo Copernicus
Logo Webhosters.nl
Logo Marcommit
Logo NEG-ITSolutions
Logo Maunt
Logo Ifective
Logo SoftApp-distribution
Logo MatrixMind
Logo Belcentrale.nl
Logo Art Of Automation
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Belcentrale.nl
Logo tradeinterop
Logo Nalanda Technology
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Genesys
Logo Dell Boomi
Logo AEB
Logo Dutchitchannel.nl
Logo Zircon
Logo myBrand
Logo NetApp
Logo Schneider Electric
Logo Intermax
Logo Thinkwise
Logo ZyXEL
Logo Liquit
Logo Schneider Electric
Logo IKUU
Logo Dutchitchannel.nl

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureauContentbureau