www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2483 volgers blijven op de hoogte!

Nederlandse tv markt daalt gestaag, bijna 90% is digitaal

Houten, The Netherlands, 09 June 2016 - De Nederlandse televisiemarkt daalde voor het vierde kwartaal op rij, om maart 2016 te eindigen met iets meer dan 7,8 miljoen aansluitingen. Dat blijkt uit het meest recente kwartaalrapport van Telecompaper over de tv-markt. In het eerste kwartaal van 2016 daalde de markt met 0,1 procent, ofwel 8.000 aansluitingen, ondanks een groei van 0,4 procent in het aantal digitale tv-aansluitingen. Die groei was onvoldoende om de daling in het aantal analoge tv-aansluitingen (4,7%) te compenseren. Digitale tv groeide wel naar bijna 90 procent van alle tv-aansluitingen op 31 maart 2016.

KPN won op de tv-markt weer terrein ten koste van kabelaanbieder Ziggo. KPN steeg 0,3 procentpunten in marktaandeel gedurende het eerste kwartaal, naar 29,2 procent Ziggo verloor 0,5 procentpunt en eindigde het eerste kwartaal met 51,7 procent. KPN’s groei was vooral afkomstig uit de plus van 2,8 procent voor IPTV via DSL- of glasvezelaansluitingen (naar 1,93 miljoen aansluitingen). KPN’s totale tv-klantenbestand (inclusief Digitenne-abonnees en analoge tv via glasvezelklanten van voormalig aanbieder Lijbrandt) steeg met 1,3 procent naar 2,28 miljoen stuks op 31 maart. Op de digitale televisiemarkt had KPN een marktaandeel van 32,2 procent na 0,4 procentpunt te hebben gewonnen in het kwartaal.

“Het is Ziggo niet gelukt om de voortdurende daling van kabeltelevisie een halt toe te roepen,” stelt Telecompaper analist Kamiel Albrecht, auteur van het rapport over de tv-markt. “Het nieuwe Ziggo Sport kanaal, exclusief voor Ziggo tv-klanten, helpt misschien bij het vasthouden van klanten, maar lijkt niet voldoende om de groei bij het bedrijf te laten terugkeren.”

Ondanks het klantenverlies in het eerste kwartaal blijft Ziggo de onbetwiste marktleider, met meer dan 4 miljoen tv-klanten. Ziggo’s digitale tv-klantenbestand daalde voor het vierde kwartaal in successie naar 3,3 miljoen, waarmee 47,1 procent van de digitale tv-markt bereikt wordt.

KPN en Ziggo zullen in de toekomst een steeds kleinere vijver hebben om in te vissen. Telecompaper verwacht dat het aantal tv-aansluitingen zal blijven dalen. In de komende vijf jaar tot 2020 bedraagt de verwachte gemiddelde daling per jaar 0,6 procent. Bijna alle Nederlandse huishoudens hebben al een tv-aansluiting en steeds minder huishoudens nemen een extra aansluiting voor een tweede tv. In plaats daarvan kijken zij tv en video via tablets, laptops en andere apparaten. Tegelijkertijd groeit het aantal cord-cutters (mensen die het tv-abonnement opzeggen) en cord-nevers (zij die nooit beginnen aan een traditioneel tv-abonnement) die alleen tv en video via internet kijken.

Telecompaper schat de totale omzet voor tv-diensten * op 456 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2016. De omzetgroei bedroeg 1 procent. Voor de vijf jaren tot 2020 wordt een gemiddelde jaarlijkse daling verwacht van 0,1 procent om op een jaaromzet van rond de 1,8 miljard euro uit te komen.

Voor de redactie
*De omzet is afkomstig van de tv-abonnementen op de massamarkt (consumenten en SOHO). Het geheel omvat omzet uit standaard tv-abonnementen (digitaal en analoog), betaal tv-diensten en VoD (Video on Demand)-diensten. Niet meegenomen worden de omzet uit verkoop van settopboxen of andere randapparatuur en installatie- en verzendkosten.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse televisiemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen.

Telecompaper’s ‘Dutch TV Market 2016 Q1’ rapport bevat gedetailleerde in formatie over het eerste kwartaal van 2016, een vergelijking met voorgaande kwartalen en vijfjaarsvoorspellingen voor aansluitingen, omzet en marktaandelen per technologie. Het rapport kost 495 euro voor 1-2 gebruikers of 795 euro voor 3-10 gebruikers.
Laatste van Telecompaper
Meerderheid Nederlanders kijkt positief naar toepassingen 5G

VRiend wint 5G Innovation Challenge

Nederlanders willen wel snel 5G-internet, maar gaan niet zelf investeren
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo ConoScenza
Logo Camarate ICT
Logo Synobsys
Logo Distology Nederland B.V.
Logo BTG
Logo Cicerosoftware - INFORMA Europe
Logo Art Of Automation
Logo Copernicus
Logo Webhosters.nl
Logo Marcommit
Logo NEG-ITSolutions
Logo Maunt
Logo Ifective
Logo SoftApp-distribution
Logo MatrixMind
Logo Belcentrale.nl
Logo Art Of Automation
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Belcentrale.nl
Logo tradeinterop
Logo Nalanda Technology
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo UiPath
Logo Conclusion Zuyd
Logo IFS
Logo Cisco
Logo Solipsis b.v.
Logo Collibra
Logo Genesys
Logo Dell Boomi
Logo AEB
Logo Dutchitchannel.nl
Logo Zircon
Logo myBrand
Logo NetApp
Logo Schneider Electric

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl