www.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
Datum: (5 jaar en 23 dagen geleden)

Online bestedingen aan producten groeien met 22%

Nederlandse consument geeft in Q1 bijna € 5 miljard uit via webshops

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2016 voor € 4,89 miljard gewinkeld via websites, verdeeld over 40,82 miljoen online shopping trips. De online bestedingen laten hiermee een groei zien van 13% ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen* in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org, en mogelijk gemaakt door PostNL.

In totaal werd er in het eerste kwartaal € 2,34 miljard online uitgegeven aan producten, een groei van 22% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De Nederlandse consument is vooral meer online gaan spenderen aan producten, zoals schoenen, speelgoed en elektronica. Vooral de online bestedingen aan food/nearfood-artikelen (+57%) en schoenen en accessoires (+47%) stegen explosief. Ook voor speelgoed, huishoudelijke elektronica en telecomproducten wist de Nederlandse consument vaker het online kanaal te vinden: de online bestedingen aan deze producten groeiden met 26%.

De groei van het online kanaal zit dus voornamelijk in de online bestedingen aan producten. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De opnieuw stijgende trend van online productaankopen is opvallend. Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van € 23,48 miljard euro in Q1 20161, dan bedraagt het online aandeel van € 2,34 miljard inmiddels 10%. De opkrabbelende cijfers in de detailhandel worden in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.”

Ook het online dienstenkanaal groeit nog steeds, maar wel minder hard dan de online bestedingen aan producten. In totaal gaf men in het eerste kwartaal € 2,55 miljard uit aan diensten, zoals reizen, verzekeringen en tickets voor attracties en evenementen, een groei van 6% ten opzichte van Q1 vorig jaar. In totaal vindt nu bijna drie kwart van alle uitgaven aan diensten via het online kanaal plaats.

De verwachting is dat de groei van bestedingen via het online kanaal zich in de rest van het jaar voortzet en de online omzet over 2016 de € 18 miljard ruimschoots passeert.

Veel nieuwe online kopers van food/ nearfood artikelen
Het online verkopen van food zit in de lift. Waar in 2015 al een flinke groei in de online bestedingen aan food/nearfoodartikelen te zien was, is dit in het eerste kwartaal van 2016 ook goed terug te zien in een toename van het aantal online kopers. 17% van alle Nederlanders (15+) heeft in Q1 2016 een of meerdere online aankopen binnen de categorie food/nearfood/health gedaan. In Q1 2015 was dit nog 13%.

Joop Holla, Research Director FMCG bij GfK: “Enerzijds is er steeds meer online aanbod vanuit de foodretailers. Anderzijds groeit de groep consumenten die zowel in de fysieke winkels als in de online shop van de supermarktformule kopen. Van deze groep omnichannel consumenten weten we dat ze zwaardere besteders zijn, die daarnaast ook trouwer zijn aan de supermarktformule.”

Forse groei online aankopen met de smartphone
Het aantal mobiele aankopen stijgt fors. In het eerste kwartaal van 2016 werden er ruim 3,1 miljoen aankopen via de smartphone gedaan, wat neerkomt op 8% van alle online aankopen. Vorig jaar was dit nog slechts 5%. De toename van het gebruik van de smartphone als aankoopdevice gaat ten koste van de aankopen via de desktop.

Het gebruik van de smartphone voor het doen van online aankopen varieert wel sterk per product- of dienstencategorie. Zo wordt de smartphone nog nauwelijks gebruikt voor het boeken van reizen en/of vliegtickets; slechts 2% van alle reizen wordt met de smartphone geboekt. Voor aankopen in de categorie media & entertainment is het al wel gebruikelijker om de smartphone te gebruiken en wordt 12% van de aankopen via de smartphone gedaan. Ook schoenen bestelt men relatief vaak via de smartphone (10%).

Voor meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor en het bestellen van het rapport kunt u contact opnemen met Gino Thuij, GfK (Gino.Thuij@gfk.com).

Download hier de infographic Thuiswinkel Markt Monitor Q1 2016

* zoals deze zijn gedefinieerd binnen de Thuiswinkel Markt Monitor.
Laatste van Thuiswinkel.org
Opkomst voice heeft meer impact dan ontstaan webwinkels

Duurzaamheidsinformatie in check-out van webwinkel leidt tot bezorgkeuze met minder CO2-uitstoot

Nederlanders deden ruim kwart meer online aankopen in 2020
Verstreken tijd: 5 jaar en 23 dagen
Thuiswinkel.or.. contact

Logo Thuiswinkel.org

Thuiswinkel.or.. sociaal

Thuiswinkel.or.. tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Alleeninkt.nl
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo BarTrack
Logo Techone B.V.
Logo PQR