Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl
Datum: (5 jaar en 40 dagen geleden)
PR: LVTPR

Nieuw onderzoek van BSA: bijna een kwart van de Nederlandse software is ongelicentieerd

Amsterdam, 25 mei 2016 — Ondanks de link tussen ongelicentieerde software en cyberaanvallen, gebruiken Nederlandse computergebruikers veel pc-software waar zij niet de juiste licenties voor hebben. Dat blijkt uit de Global Software Survey, een onderzoek onder consumenten, IT-managers en mensen die gebruikmaken van bedrijfs-pc’s, uitgevoerd door BSA | The Software Alliance.

Het onderzoek, Seizing Opportunity Through License Compliance, wees uit dat in Nederland een daling van 1 procentpunt is opgetreden ten opzichte van het vorige peilmoment uit 2013. Dat betekent dat momenteel 24 procent van de pc-software in Nederland ongelicentieerd is. Internationaal gezien een relatief goede score, te danken aan de volwassen, vlakke markt in Nederland. Dat er een daling optrad, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat bedrijven vaker software asset management (SAM) toepassen en software steeds meer wordt afgenomen op abonnementsbasis.

Toch is een aandeel van bijna een kwart van alle pc-software in Nederland dat niet over de juiste licenties beschikt, nog steeds hoog. Gezien de sterke connectie tussen cyberaanvallen en incompliant pc-software, spelen individuen en bedrijven met vuur wanneer ze software zonder licenties installeren. De kans dat de gebruiker malware tegenkomt wordt hiermee namelijk veel groter, en de kosten van het omgaan met malware-incidenten zijn hoog: zo kostten cyberaanvallen bedrijven alleen al in 2015 meer dan vierhonderd miljard dollar. Er is dan ook nog ruimte voor verbetering.

Victoria A. Espinel, president en CEO van BSA |The Software Alliance: “Ons onderzoek benadrukt dat het voor bedrijven erg belangrijk is zich bewust te zijn van wat pc-software op het bedrijfsnetwerk doet. Veel CIO’s weten de volledige omvang van software op hun systemen niet, laat staan of die software compliant is.”

Belangrijke bevindingen uit het onderzoek:
  • In 2015 was 39 procent van de geïnstalleerde software op computers wereldwijd niet juist gelicentieerd. Dat is maar een kleine afname ten opzichte van de 43 procent die naar voren kwam in BSA’s vorige wereldwijde onderzoek in 2013.
  • Zelfs in bepaalde kritische branches was ongelicentieerd gebruik opvallend hoog. Wereldwijd hebben banken, verzekeringsmaatschappijen en de beveiligingssector hierin een aandeel van 25 procent.
  • CIO’s vermoeden dat 15 procent van hun werknemers pc-software op het netwerk zetten zonder dat ze daar weet van hebben. Maar ze onderschatten het probleem aanzienlijk: het percentage dat aangeeft ongeautoriseerde software op het netwerk te zetten is met 26 procent van de werknemers bijna twee keer zo hoog.
Ondanks deze cijfers, laten de resultaten zien dat er wel degelijk veel bewustzijn is voor het probleem. CIO’s maken zich vooral zorgen om dataverlies naar aanleiding van dit soort beveiligingsincidenten. Daarnaast geven ze aan dat het vermijden van beveiligingsdreigingen voor hen een belangrijke reden om ervoor te zorgen dat de pc-software op hun netwerken legitiem en volledig gelicentieerd is. In de bredere enquête onder werknemers, zegt 60 procent dat het beveiligingsrisico van ongelicenseerde pc-software een belangrijke reden is om legitieme, volledig gelicentieerde software te gebruiken.

Het onderzoeksrapport voegt hieraan toe dat bedrijven de cybersecurityrisico’s van ongelicentieerde pc-software kunnen beperken door zich ervan te verzekeren dat alle software aangekocht wordt bij legitieme bronnen en door het instellen van een in-house software asset management-programma (SAM). Organisaties die SAM succesvol implementeren, weten wat op hun netwerk zit, en of dit legitiem en gelicentieerd is. Ze kunnen zo hun gebruik optimaliseren door software te implementeren die het best bij hun business past. Op die manier beschikken ze tevens over beleid en procedures die de inkoop, implementatie en het verwijderen van software.

Per regio waren dit de meest opvallende resultaten van het onderzoek:
  • De regio met het hoogste percentage aan ongelicentieerde software was Azië-Pacific met 61 procent; een daling van één procentpunt ten opzichte van de vorige enquête in 2013.
  • Het op één na hoogste percentage komt met 58 procent uit Midden- en Oost-Europa (drie procentpunten lager dan in 2013), gevolgd door het Midden-Oosten en Afrika met 57 procent (twee procentpunten lager dan in 2013).
  • Noord-Amerika heeft met 17 procent nog steeds het laagste percentage, al blijft dit met een commerciële waarde van tien miljard dollar nog steeds aanzienlijk.
  • In West-Europa ging het algemene percentage met één procentpunt omlaag naar 28 procent.

Seizing Opportunity Through License Compliance, BSA’s Global Software Survey is, inclusief een uitsplitsing in gegevens per land, beschikbaar op http://www.bsa.org/globalstudy.

Over BSA | The Software Alliance BSA |
The Software Alliance (www.bsa.nl) is de belangrijkste pleitbezorger van de software-industrie ter wereld. De aangesloten leden van de BSA investeren jaarlijks miljarden dollars in de ontwikkeling van softwareoplossingen die de economie stimuleren en het moderne leven verbeteren. De BSA verbreedt de horizon van de digitale wereld door relaties met internationale overheden, het naleven en afdwingen van intellectueel eigendom, en onderwijsactiviteiten. Daarnaast vergroot de organisatie het vertrouwen in de nieuwe technologieën die deze wereld stimuleren. Meer informatie: www.bsa.org of www.bsa.nl.

Voor meer informatie:
LVTPR
Metta van Straten / Gijs van Beek
Tel: 030 – 65 65 070
E-mail: bsa@lvtpr.com

Laatste van BSA | The Software Alliance
Pure as-a-Service ziet sterke klantadoptie in verschillende regio's en sectoren voor een breed scala aan toepassingen

Nemesys en MCS werken samen om veilige IoT-oplossingen te implementeren

Auth0 benoemt Lucy McGrath tot vicepresident Privacy

Extreme Networks benoemt John Abel tot Chief Information Officer

Uw ERP-systeem - een achteruitkijkspiegel of een periscoop?

Oracle Cloud Infrastructure kondigt integratie met ServiceNow aan voor beter multi-cloud management

Seeders en Made by Mouses starten samen Amazon-agency Reachers

Entrust-onderzoek onthult dat organisaties de beveiliging van klantdata prioriteren, maar deze blijven blootstellen aan dreigingen

Onderzoek wagenparkbeheerders: 75% is bezorgd dat slecht rijgedrag leidt tot reputatieverlies
3,9 miljoen Ziggo klanten genieten van een volledig digitaal tv-aanbod in super scherpe beeldkwaliteit

SAP benoemt Rojo Consultancy als exclusieve OEM-partner voor de levering van cloud adapters en content

FUJIFILM en Valid Managed Services hernieuwen hun samenwerking

SurveyMonkey lanceert AI-oplossingen voor merk- en branchemonitoring voor flexibeler marktonderzoek

De kracht van SMS voor het IJsselland Ziekenhuis

Schneider Electric lanceert de meest compacte driefase-UPS in zijn categorie: Galaxy VL

NorthC Datacenters breidt uit in Zuid-Holland

Mendix: de volgende stap in procesautomatisering is ‘hyperautomatisering’

Sentia nieuwe cloudpartner SURF voor IaaS-diensten

RS Components kiest Orange Business Services als exclusieve managed service provider om de zakelijke flexibiliteit wereldwijd te verbeteren

Robots, cloud en dienstverlening op afstand: echte waarde ligt in de totaalervaring

KnowBe4 Research presenteert onderzoeksrapport over Security Culture

Info Support behaalt Kubernetes on Microsoft Azure advanced specialization

Celonis lanceert nieuwe Execution Management innovaties

CyberArk introduceert aanvalstool om container-omgevingen te testen

De Clickdrive-app wil de ‘Independer’ worden in de rijschoolmarkt
Verstreken tijd: 5 jaar en 40 dagen

Logo LVTPR
BSA | The Soft.. contact

Logo BSA | The Software Alliance

bsa.nl
BSA | The Soft.. sociaal

BSA | The Soft.. tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Protime BV
Logo Pegasystems
Logo Thales