www.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2472 volgers blijven op de hoogte!
PR: Marcommit

Jonge generatie zelfstandigen is toch money minded

Onderzoek FastFlex laat verschillen tussen generaties zelfstandigen zien

Amsterdam, 17 mei 2016 – Zelfstandige professionals van Generatie Y en Z zijn meer gefocust op geld dan eerdere generaties zelfstandigen. Op de vraag wat zij onder groei verstaan, antwoordt bijna driekwart (73%) ‘meer winst’. Deze focus op geld is minder zichtbaar bij voorgaande generaties, waar slechts 47 procent de vraag met ‘meer winst’ beantwoordt. Dit blijkt uit onderzoek van sourcingpartner FastFlex onder ruim 660 zelfstandige professionals. Een opvallende uitkomst, omdat van de jongere generatie werkende professionals wordt verwacht dat geluk en een goede work-life-balance belangrijke pijlers zijn. Slechts 17 procent van de respondenten ziet meer vrije tijd als groei indicatie.

Beoordelingscriteria
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat er een duidelijk verschil is in de manier waarop verschillende generaties zelfstandigen beoordeeld willen worden door hun opdrachtgevers. Generaties Y en Z hechten minder waarde aan een professionele uitstraling dan eerdere generaties zelfstandigen. Slechts 30 procent vindt dit een belangrijk beoordelingscriterium, tegenover meer dan de helft (56%) van de oudere generaties. Persoonlijkheid (31%) en flexibiliteit (41%) is voor jonge generaties belangrijk, terwijl oudere generaties hier met respectievelijk 13 procent en 33 procent minder waarde aan hechten.

Niels Huismans, Business Developer bij FastFlex: “Van Generatie Y en Z wordt vaak gezegd dat geluk en zingeving centraal staan in hun professionele carrière. Hoewel dit vaak het geval is, speelt geld echter ook een grote rol als we kijken naar hoe zij tegen de groei van hun ondernemerschap aankijken. Wel wil deze generatie zelfstandigen als flexibel gezien worden en speelt persoonlijkheid en de zzp’er als individu mee. Aan organisaties de taak om in te spelen op deze profielen. Een groot deel van Generatie Y en Z gaat namelijk aan de slag als zzp’er. Verwacht wordt dat collectieven bestaand uit zelfstandige professionals steeds meer functies binnen grote bedrijven overnemen. Organisaties moeten dit vooral faciliteren en hier de ruimte voor bieden.”

Wet DBA
Tot slot stelt Huismans dat de invoering van de Wet DBA deze ontwikkeling niet zal tegengaan. “De Wet DBA geeft naast een grotere verantwoordelijkheid juist ook meer vrijheid aan zelfstandige professionals. Juist op die manier kunnen zij voor de broodnodige innovatie en vernieuwing zorgen binnen organisaties”, aldus Huismans.

Over FastFlex
FastFlex is een onafhankelijke sourcing partner en managed service provider op het gebied van resource management. Hierbij streeft FastFlex naar een zo’n kort mogelijke keten, met een transparante kostenstructuur. Zo weten het inhurende bedrijf én de professional altijd waar zij aan toe zijn. FastFlex draagt zorg voor de volledige keten van inhuur: van het proactief benchmarken van de inhuurtarieven tot het afwikkelen van alle contract gerelateerde zaken. Voor advies over de inrichting van de flexibele schil tot het selecteren van professionals. Daarnaast biedt FastFlex innovatieve en duurzame aanvullende oplossingen voor de professionals, zoals e-invoicing en digital contract signing. FastFlex gaat voor een langdurig partnership en helpt opdrachtgevers het hoogste rendement te behalen. FastFlex is gevestigd in Amsterdam en tevens actief in België. Kijk voor meer informatie op www.fastflex.nl.

Marcommit
Bob Bruinenberg