www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (5 jaar en 21 dagen geleden)

Mobiele prijzen in West-Europa lager in Q1, inclusief meer data en roaming

Houten, The Netherlands, 21 April 2016 - De kosten voor mobiele telefonie zijn over het algemeen gedaald in de meeste landen in West-Europa in Q1 2016. Daarnaast bevatten de mobiele pakketten vaak meer data en diensten zoals roaming, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Telecompaper EU Benchmark-rapport. Voor dit onderzoek zijn de postpaid-prijzen voor mobiele telefonie in 16 EU-landen met elkaar vergeleken. De prijzen zijn gemiddeld lager in vergelijking met een half jaar eerder, zowel voor pakketten met een high end-toestel als sim only.

Terwijl de smartphone-penetratie in alle Europese landen stijgt, neemt ook data een steeds belangrijkere plek in het aanbod van operators in. In de meeste landen – 12 van de 16 – nam het aandeel pakketten toe dat 2 GB data of meer per maand biedt. Niettemin blijven de verschillen tussen de landen groot. Zo komt in Denemarken en Finland meer dan 90 procent van de mobiele pakketten met meer dan 2 GB data per maand, terwijl dit in Griekenland en Portugal respectievelijk 15 en 10 procent is. In de 16 landen gezamenlijk bevatte 36 procent van de sim only-pakketten 2 GB data of meer, terwijl dit 47 procent was voor de pakketten met een high end-toestel.

Het rapport kijkt niet alleen naar de totale kosten van de verschillende mobiele postpaid-pakketten, maar ook naar de extra diensten die worden geboden. Daaruit blijkt dat steeds meer operators een gratis vorm van EU-roaming in hun pakket aanbieden, in aanloop naar de gereguleerde prijsdaling vanaf 30 april. Meer dan een vijfde (22%) van de pakketten bevatten een vorm van EU-roaming, tegenover 17 procent in Q3 2015. Pakketten inclusief roaming waren beschikbaar in alle 16 landen en in toenemende mate in Denemarken, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Dit zijn echter over het algemeen wel plannen met een hogere maandprijs.

Wat betreft de totale kosten voor mobiele telefonie in Q1 2016 bleven Denemarken, Finland en Noorwegen de goedkoopste landen, terwijl Frankrijk, Italië en Zweden over het algemeen aan de goedkopere kant waren. Griekenland en Portugal bleven het duurst, hoewel de prijzen in Portugal iets zijn gedaald. Finland en het Verenigd Koninkrijk zijn ook goedkoper geworden in vergelijking met Q3 2015. Oostenrijk behoorde tot de goedkopere landen wanneer gekeken wordt naar de prijzen voor mobiele telefonie inclusief toestel, terwijl de prijzen in het sim only-segment gevarieerder waren. De prijzen in de overige landen – België, Duitsland, Spanje, Ierland, Nederland en Zwitserland – varieerden, met soms goedkopere en soms duurdere pakketten, afhankelijk van het aanbod.

In totaal werden er in het eerste kwartaal van 2016 bijna 1.700 mobiele postpaid-pakketten aangeboden, 10 procent meer in vergelijking met het vorige onderzoek in Q3 2015. Dit komt voornamelijk door een stijging van het aantal pakketten in Duitsland, Finland en Italië, terwijl het aantal pakketten in Portugal en Zwitserland juist is gedaald.

Voor de redactie
Het EU Mobile Benchmark 2016 Q1-rapport biedt een gedetailleerde vergelijking van prijzen voor mobiele telefonie in Europa. Het rapport bevat data en analyses van mobiele pakketten op basis van sim only of in combinatie met een high end-handset. Het volledige onderzoek is verkrijgbaar voor EUR 4.900 voor één of twee gebruikers en voor EUR 6.900 voor drie tot en met tien lezers, inclusief database met alle prijzen en pakketten. Deze database is ook apart verkrijgbaar voor EUR 3,300.
Laatste van Telecompaper
Nederlanders willen na coronacrisis graag vanuit huis blijven werken, maar hebben meer ondersteuning voor samenwerking nodig

Omzet uit tv en video steeg met 8 procent in 2020, helft huishoudens heeft SVOD omarmd

T-Mobile snelste stijger op mobiele markt in 2020, KPN nog de grootste
Verstreken tijd: 5 jaar en 21 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis