www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl
2475 volgers blijven op de hoogte!
PR: MCS PR

Independer verbetert continuïteit door uitbesteding aan Cegeka

Veenendaal, 19 april 2016Independer is met bijna 20 miljoen views per jaar online veruit de grootste vergelijker en aanbieder van financiële producten van Nederland. Het bedrijf gaat gefaseerd zijn volledige ICT uitbesteden aan Cegeka. In de zomer van 2016 worden alle systemen voor de website en de backoffice overgebracht naar twee datacenters van Cegeka. De komende jaren zal Independer ICT steeds meer vanuit de cloud afnemen en zodra een systeem is afgeschreven zal Cegeka die als dienst leveren.

Consumenten kunnen bij Independer allerlei soorten verzekeringen vergelijken en direct afsluiten, maar ook onder meer spaarrekeningen, leningen en energiecontracten. Het optimaal functioneren van de website en de achterliggende systemen is dan ook van cruciaal belang voor een goede dienstverlening aan klanten. Daarnaast is het belangrijk dat de website een snelle responstijd heeft en dat ook sterk schommelende bezoekersaantallen goed kunnen worden opgevangen. Om dit beter voor elkaar te krijgen zocht Independer een betrouwbare partner die op termijn de volledige ICT-infrastructuur kan overnemen en als dienst kan aanbieden.

“Kortom, we waren op zoek naar een shared datacenter”, vat Serge van Lier, CIO en CFO van Independer, samen. In plaats van een traditionele aanbesteding organiseerde Independer workshops met enkele leveranciers. Zij gingen (ieder apart) met de technische mensen van Independer om de tafel om een oplossing uit te denken. Van Lier: “We hadden meteen een goede klik met Cegeka. Zij hadden de wil om echt te luisteren en zich in onze zorgen en uitdagingen te verdiepen. Zij denken mee, maar zijn ook sterk sturend als ze vinden dat wij in een verkeerde richting denken. Daardoor zijn we tot creatieve oplossingen gekomen. Doorslaggevend was ons gevoel dat wij erop kunnen vertrouwen dat zij mee blijven denken op momenten dat het spannend wordt. Want je weet zeker dat die momenten gaan komen.”

Jan Willem van den Bos, commercieel directeur outsourcing Cegeka, ziet de samenwerking met veel vertrouwen tegemoet: “Onze dienstverlening past precies bij de vraag van Independer. Daarnaast passen beide bedrijven ook qua ambitie goed bij elkaar. Beide bedrijven zijn innovatief, hebben een ‘no nonsense’ cultuur en groeien hard in de Nederlandse markt.”

Independer heeft op dit moment zijn systemen in twee verschillende datacenters staan. Beide datacenters hosten de bedrijfskritische systemen, waaronder de website. Daarnaast host het ene datacenter de backofficesystemen en het andere de ontwikkel/testsystemen. In de zomer van 2016 worden alle systemen voor de website en de backoffice overgebracht naar twee datacenters van Cegeka. Deze oplossing is deels redundant. Als een van de twee datacenters uitvalt draaien alle primaire systemen gewoon door, maar vallen de ondersteunende processen tijdelijk uit.

Nadat een systeem is afgeschreven levert Cegeka het in de vorm van een clouddienst. “Zo kunnen we geleidelijk overgaan naar de ‘shared’-gedachte”, zegt Van Lier.

De voordelen voor Independer:
  • betrouwbaarheid: het risico op uitval is heel klein;
  • financiële flexibiliteit: Independer hoeft in de toekomst geen grote investeringen meer te doen;
  • wendbaarheid: omdat Independer ICT na afschrijving gaat afnemen als dienst kunnen gedane investeringen geen belemmering meer vormen voor vernieuwing. Sterker, ICT wordt de aanjager van innovatie.

Over Independer
Independer is de grootste online aanbieder van verzekeringen, andere financiële producten en energie. Wij willen dat consumenten deze producten met een gerust gevoel bij ons kunnen aankopen. Daarom helpen wij ze graag met het vergelijken en afsluiten ervan. Ook onderhandelen wij met banken, verzekeraars en energieleveranciers over de beste voorwaarden en de laagste premies. Daardoor kunnen wij onze bezoekers altijd de beste deals aanbieden. Bezoekers kunnen op onze site gratis verzekeringen, andere financiële producten en energie vergelijken. Voor klanten die rechtstreeks via onze site een product afsluiten, ontvangen we een vergoeding. Vanaf 1 januari 2012 heeft Achmea een meerderheidsbelang in Independer. Independer ontleent haar bestaansrecht aan het objectief vergelijken van financiële producten en energie. Onze Raad van Toezicht waakt ervoor dat dat zo blijft. Kijk voor meer informatie op www.independer.nl.

Over Cegeka
Cegeka is een onafhankelijke ICT–dienstverlener die klanten in heel Europa helpt met hun digitale transformatie, agile ontwikkeling, trusted cloudoplossingen en 24/7 managed services. Cegeka heeft vestigingen in België, Duitsland, Frankrijk, Italië Nederland, Luxemburg, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Slowakije en Tsjechië. Cegeka heeft 3.500 medewerkers. In 2014 realiseerde Cegeka Groep een omzet van 280 miljoen euro, een groei van 17% ten opzichte van 2013. Voor 2015 verwacht Cegeka een omzet van ongeveer 375 miljoen euro. Aan klanten in heel Europa levert Cegeka diensten voor softwareontwikkeling, 24-uurs servicedeskbeheer, begeleiding van agile transformaties, integratie van cloud software en omnichannel marketing.

Bezoek www.cegeka.com voor meer informatie.

Contact voor journalisten:
MCS PR