www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl
Datum: (5 jaar en 72 dagen geleden)
PR: ItsaRep

SaaS populair in het publieke segment

Breda, 13 april 2016 – Bijna twee derde (63%) van de instellingen uit het publieke segment gebruikt software uit de cloud. Daarmee is het met voorsprong koploper in het SaaS-gebruik in Nederland. Vooral in het onderwijs ligt het gebruik van SaaS-toepassingen erg hoog, 86 procent van de locaties met 50 of meer medewerkers gebruikt een dergelijke toepassing. Het primair onderwijs valt hiermee buiten de ondervraagde doelgroep. Veruit de meeste software voor het onderwijs wordt in SaaS-vorm afgenomen. In de zorg ligt het gebruik van SaaS-toepassingen inmiddels op 50 procent. Het laagst is het SaaS-gebruik bij locaties van bedrijven met 50 tot 250 medewerkers. Hoewel ook dit segment snel groeit, ligt het huidige SaaS-gebruik op circa een derde. Dit blijkt uit 5.000 gesprekken die Computer Profile voerde met IT-verantwoordelijken van Nederlandse bedrijfsvestigingen.

De bouwsector blijft met 31 procent vooralsnog achter in de acceptatie van de cloud. Ook de transportsector en de industrie zitten nog onder de 40 procent. Segmentatie naar omvang laat zien dat het gebruik van SaaS-toepassingen het hoogst ligt bij bedrijven met 100-200 en 200-500 medewerkers (net boven de 50 procent). Onder de 100 en boven de 500 ligt het gebruik onder de 46 procent.

HR en office meest gebruikte cloudapplicaties
HR-software wordt het vaakst in SaaS-vorm afgenomen. 58 procent van de bedrijfsvestigingen gebruikt HR-software en 22 procent gebruikt dit uit de cloud. Daarna komen office-applicaties. Bij 21 procent van de bedrijfsvestigingen wordt een office-toepassing uit de cloud aangetroffen.

Het hoge SaaS-gebruik in het publieke segment blijkt onder andere uit het gebruik van ‘vertical’-software uit de cloud. Hieronder vallen de leerlingadministratiesystemen uit het onderwijs, systemen voor patiëntregistratie en ZIS-systemen in de gezondheidszorg.

Van de office-applicaties uit de cloud wordt veruit het grootste deel gevormd door Microsoft Office 365. Bijna 1 op de 5 locaties gebruikt inmiddels Office 365-toepassingen. Het onderwijs loopt ook hier ver vooruit op de overige sectoren.

Cloudleveranciers
De snelle toename in het gebruik van Office 365 is ook te zien als er naar de vendoren van SaaS-toepassingen wordt gekeken. Met een penetratie van 18 procent is Microsoft de meest voorkomende SaaS-vendor. Dat is meer dan een verdubbeling in de afgelopen twee jaar. Naast het gebruik van Office 365 vormt ook het gebruik van SharePoint Online een belangrijk deel van het Microsoft-cloudgebruik alsmede Exchange Online en CRM Online. Naast Microsoft scoren ook Raet en ADP hoog met hun HR-oplossingen. SchoolMaster is de meest voorkomende leverancier van onderwijstoepassingen uit de cloud.

Gezien de dominantie van Microsoft in office-applicaties en het toenemende gebruik van Office 365, zal de leidende positie van Microsoft als meest genoemde SaaS-vendor in de komende jaren alleen nog maar toenemen.

-----------------
Noot voor de redactie:
Bijschrift bij afbeeldingen:
Figuur 1: SaaS-ontwikkeling 2012-2016
Figuur 2: Penetratie applicaties en cloud
Figuur 3: Office-applicaties uit de cloud
Figuur 4: Penetratie vendoren cloudoplossingen

Over Computer Profile
Als zelfstandige database marketing organisatie helpt Computer Profile ICT-bedrijven met het in kaart brengen en gericht benaderen van de juiste doelgroep. Computer Profile beschikt over een database met de 30.000 belangrijkste locaties in het Benelux bedrijfsleven en de overheid. Van deze organisaties heeft Computer Profile een actueel overzicht van de 150.000 beslissers en de ICT-infrastructuur. Als initiatiefnemer van de European Market Intelligence Group (EMIG) biedt Computer Profile deze informatie ook over andere Europese landen.

Daarnaast ondersteunt Computer Profile met een team van gekwalificeerde telemarketing agents ICT-organisaties actief bij het vinden van relevante projecten door de inzet van Lead Nurturing en Demand Generation.

Computer Profile heeft vestigingen in Zaventem en Breda. Meer informatie is te vinden op www.computerprofile.com en www.emi-group.com. Of volg Computer Profile via Twitter

Meer informatie:
Marcommit
Rosalie Hage
computerprofile@marcommit.nl
Laatste van Computer Profile
VMware versterkt marktaandeel servervirtualisatie

Groot deel Nederlandse bedrijven heeft geen beleid voor flexwerken

Verheijen versterkt marketingteam Computer Profile
TOPdesk en Insocial komen met gezamenlijke dienst voor betere klantbeleving

Loopt een app vaak vast? Negen op de tien stapt over naar de concurrent

Workday voldoet aan groeiende vraag van klanten met recordaantal implementaties en hoogste klanttevredenheidsscore uit de sector