www.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
2488 volgers blijven op de hoogte!

Nederlanders shoppen voor € 513 miljoen via buitenlandse webwinkels

Bijna een kwart van de Nederlanders koopt in 2015 via anderstalige websites

Nederlandse consumenten hebben in 2015 voor € 513 miljoen gekocht via buitenlandse, oftewel anderstalige, webwinkels. De cross-border bestedingen laten hiermee een groei zien van 31% ten opzichte van 2014. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen* in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org, en mogelijk gemaakt door PostNL.

23% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in 2015 een of meerdere aankopen via cross-border webwinkels gedaan. Deze worden binnen de Thuiswinkel Markt Monitor gedefinieerd als websites die in een andere dan de Nederlandse taal zijn geschreven. Kijkend naar het profiel van de cross-border koper is te zien dat mannen in de leeftijd tot 49 jaar en hoogopgeleiden bovengemiddeld binnen deze groep vallen.

Deze 3,2 miljoen cross-border kopers geven in 2015 in totaal € 513 miljoen uit via anderstalige webwinkels, een groei in uitgaven van 31% ten opzichte van 2014. De cross-border bestedingen groeien hiermee harder dan de totale online bestedingen in 2015 (+16%).

Hiermee is het cross-border kanaal verantwoordelijk voor 3% van de totale online bestedingen in 2015. Bijna een kwart van deze uitgaven wordt besteed op Chinese websites. Duitsland (16%) en Groot-Brittanië (15%) volgen op de tweede en derde plaats.

Europese en Amerikaanse webshops scoren op productkwaliteit en presentatie, Aziatische op prijs en uitgebreidheid assortiment

Eind vorig jaar voerde GfK voor ShoppingTomorrow een onderzoek uit onder 5.000 Nederlandse consumenten naar de verschillen tussen Aziatische, Europese en Amerikaanse cross-border webwinkels. Hieruit blijkt dat Amerikaanse en Europese webwinkels het best worden gewaardeerd onder de consumenten die weleens via een dergelijke website hebben geshopt. Gemiddeld krijgen zij respectievelijk een 7,2 en 7,1 als algemeen rapportcijfer terwijl Aziatische webwinkels met een 6,7 aanzienlijk lager scoren. Vergeleken met Aziatische webwinkels, presteren Europese en Amerikaanse webshops beter op productkwaliteit en de presentatie van het aanbod op de sites. De Aziatische webwinkels blinken juist weer uit in de uitgebreidheid van hun assortiment en de prijs van hun producten.

Consumenten die op dit moment (nog) niet via cross-border webwinkels shoppen, worden vooral tegengehouden omdat ze het gemakkelijker vinden om via Nederlandse websites te bestellen. Ook het feit dat ze niet bekend zijn met cross-border winkelen, en het daardoor nog niet hebben overwogen, wordt veel genoemd als reden om niet cross-border te kopen. Op de derde plaats staat de angst om de geplaatste order niet te ontvangen. In het geval van Aziatische webwinkels wordt het niet vertrouwen van de productkwaliteit ook veel genoemd als reden om daar niet te bestellen.

Voor meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor en het bestellen van het rapport kunt u contact opnemen met Gino Thuij, GfK (Gino.Thuij@gfk.com).

* zoals deze zijn gedefinieerd binnen de Thuiswinkel Markt Monitor.
Laatste van Thuiswinkel.org
Sinterklaas bereidt zich goed voor op online aankopen

Black Friday helemaal ingeburgerd; 95% jongeren overweegt aankoop

Thuiswinkel.org stuurt brandbrief over online identificatie naar minister
Thuiswinkel.or.. contact

Logo Thuiswinkel.org

Thuiswinkel.or.. sociaal

Thuiswinkel.or.. tweets

Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo OutSystems

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.LVTPR.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com