www.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2501 volgers blijven op de hoogte!

Aandeel KPN groeit naar bijna 29% van tv-markt, Ziggo nog steeds marktleider met 52%

Houten, The Netherlands, 03 April 2016 - KPN heeft in 2015 alweer terrein gewonnen op de Nederlandse televisiemarkt, ten koste van kabelaar Ziggo. KPN won 2,3 procentpunten in marktaandeel gedurende 2015 om het jaar te eindigen met 28,7 procent van de tv-aansluitingen. Ziggo verloor 2,4 procentpunt om het jaar te eindigen met een aandeel van 52,2 procent. Dat blijkt uit het meest recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt.

“Een jaar na de fusie met UPC is het Ziggo niet gelukt om de voortdurende daling van kabeltelevisie een halt toe te roepen, aldus Telecompaper analist en auteur van het rapport Kamiel Albrecht. “Het nieuwe Ziggo Sport-kanaal, dat exclusief voor Ziggo tv klanten is, helpt misschien bij het vasthouden van klanten, maar lijkt niet voldoende om de groei bij het bedrijf te laten terugkeren.”

KPN profiteert van een grote vraag naar televisie via glasvezel en DSL, waarmee het verlies van Digitenne-klanten ruimschoots kon worden gecompenseerd. Het bedrijf eindigde 2015 met meer dan 2,2 miljoen tv-klanten, waarvan bijna 1,9 miljoen IPTV-diensten afnemen. Op de digitale tv-markt groeide het marktaandeel van KPN met 0,5 procentpunt om 2015 te eindigen met 31,5 procent.

Ondanks het klantenverlies in het vierde kwartaal is Ziggo nog steeds de onbetwiste marktleider met 4,1 miljoen tv-klanten. Het aantal digitale tv-klanten van Ziggo daalde voor het vierde kwartaal op rij, naar 3,3 miljoen. Dit is goed voor een aandeel van 47,5 procent van de digitale tv-markt.

De hele Nederlandse televisiemarkt daalde met 6.000 aansluitingen in het vierde kwartaal naar 7,835 miljoen aan het einde van 2015, waarvan meer dan 89 procent digitale tv afneemt. Het aantal digitale tv-aansluitingen groeide met 0,5 procent in het vierde kwartaal, niet voldoende om de 4,8 procent daling van analoge tv-klanten te compenseren.

KPN en Ziggo zullen in de toekomst een steeds kleinere vijver hebben om in te vissen, aangezien Telecompaper verwacht dat het aantal tv-aansluitingen zal blijven dalen. In de komende vijf jaar tot 2020 is de verwachte gemiddelde daling 0,6 procent per jaar. Bijna alle Nederlandse huishoudens hebben al een tv-aansluiting en steeds minder huishoudens nemen een extra aansluiting voor een tweede tv, om in plaats daarvan tv en video te kijken via tablets, laptops en andere apparaten. Tegelijkertijd zullen zogenoemde cord-cutters en cord-nevers hun tv-abonnement opzeggen of nooit een tv-abonnement nemen om alleen tv en video via internet te kijken.

De totale omzet uit tv-diensten * wordt door Telecompaper geschat op 452 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2015. In het kwartaal groeide de omzet met 1,1 procent. Voor heel 2015 genereerden de tv-aansluitingen een omzet van 1,797 miljard euro, een groei van 2,9 procent ten opzichte van 2014. Voor de vijf jaren tot 2020 wordt een gemiddelde jaarlijkse groei verwacht van 1,1 procent, om tot een jaaromzet van rond de 1,9 miljard euro te komen.

Voor de redactie
*De omzet komt van de tv-abonnementen op de massamarkt (consumenten en SOHO). Het geheel omvat omzet uit standaard tv-abonnementen (digitaal en analoog), betaal tv-diensten en VoD (Video on Demand) -diensten. Niet meegenomen worden de omzet uit verkoop van settopboxen of andere randapparatuur en installatie- en verzendkosten.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse televisiemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in de berekeningen.

Het Dutch Television Market 2015 Q4-rapport biedt een gedetailleerde voorspelling van de omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de komende vijf jaar, naast informatie over Q4 2015. Het rapport kost 395 euro voor 1 gebruiker of 595 euro voor 1-10 gebruikers.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Kamiel Albrecht
Research Analyst
E-mail: kamiel@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Triple play klanten van Delta, KPN en Ziggo het meest honkvast

Een vijfde Nederlandse huishoudens gebruikt glasvezelaansluiting

Omzet mobiele markt krimpt 4% in 2019, T-Mobile presteert beter en claimt tweede plaats in Q4
Fullstaq en Venafi bestrijden malware met Jenkins plugin voor Next-Gen Code Signing

Datacenter NorthC Oude Meer wordt aangesloten op het eigen netwerk van Relined Fiber Network in Amsterdam

Gezondheidsorganisaties, overheden en bedrijven omarmen de robot in hun strijd tegen het coronavirus

Digitaal thuisonderwijs: tips van devolo

Wat is het beste moment om boodschappen te doen?

Unisys Always-On Access™ powered by Stealth biedt medewerkers snelle en veilige toegang op afstand

Werkend Nederland stelt veel vrije tijd boven een hoog inkomen

PragmatiQ versnelt digitale transformatie van bedrijven met Thinkwise low-code platform

Pega lanceert Pega kickstart services voor versnelde digitale transformatie

Markteffect bij beste drie onderzoeksbureaus van Nederland!

Trend Micro verkozen tot ‘2019 Google Cloud Technology Partner of the Year voor Security’

VMware behaalt ruimschoots zijn belangrijkste Virtual Cloud Network-mijlpalen

Nieuwe MSSP’s zetten Secure SD-WAN van Fortinet in om klanten van onderscheidende netwerk- en beveiligingsdiensten te voorzien

Vertixo lanceert gratis encrypted video conference tool
NewChannel bouwt aan gecertificeerd Clavister reseller kanaal in Benelux

Contactloos visitekaartje extra in belangstelling door coronacrisis

Veeam Cloud & Service Provider-programma viert 10 jaar succes met 33% jaarlijkse groei en release van Veeam Service Provider Console v4

Extreme Networks zet snelle uitbreiding cloud-footprint voort

commercetools introduceert Accelerator voor het uitrollen van commerce-initiatieven binnen twee weken

Eén op de vijf Nederlandse bedrijven heeft zwaar te lijden onder huidige coronacrisis

DP World verbetert productiviteit en klantenservice met Panasonic Toughbooks

Xebia. One of the best companies in e-business 2020.

Fast forward: ALSO’s online event Channel Trends + Visions wordt internationaal uitgerold

Eerste Expertwebinar Het Houtblad zeer goed bekeken

Uitbreiding naar acht vreemde talen corona-persconferentie Rijksoverheid

Onderzoek: Gesloten Efteling en Rijksmuseum gaan we het meest missen met Pasen

Logo CloudSuite B.V.
Logo PlanMen
Logo True B.V.
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo HubSpot

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl