Datum: (848 dagen oud)

Facebook Messenger geïnstalleerd op 7 miljoen smartphones

Houten, The Netherlands, 25 March 2016 - De populariteit van bel- en instant messaging-apps in Nederland blijft groeien. De top drie van deze apps, WhatsApp, Facebook en Facebook Messenger, laat het afgelopen jaar een stabiele groei zien voor wat betreft het aantal installaties op smartphones. Facebook Messenger staat geïnstalleerd op 57 procent van de Nederlandse smartphones, wat overeenkomt met ongeveer zeven miljoen toestellen. Deze app is daarmee de op de twee na populairste bel- en instant messaging-app in Nederland, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Apps Market-rapport van Telecompaper.

Volgens het maandelijks gehouden onderzoek zijn de Facebook-apps vooral populair onder vrouwen, met name Facebook Messenger. De Android-gerelateerde apps Hangouts en Google+ worden juist vaker gebruikt door mannen. De apps van Facebook staan daarnaast vaker geïnstalleerd op iPhones dan op Samsung-smartphones. De algemene Facebook-app staat op 74 procent van de Nederlandse smartphones, oftewel ongeveer negen miljoen toestellen. De penetratie van WhatsApp steeg van 87 procent in februari 2015 naar 92 procent een jaar later.

Niet alleen bel- en instant messaging-apps laten een toenemende penetratie zien onder Nederlandse smartphone-gebruikers. Ook andere app-categorieën doen het goed, zoals muziek-apps. Uit het rapport blijkt dat steeds meer Nederlanders één of meerdere muziek-apps op zijn of haar toestel hebben staan. In februari van dit jaar had bijna de helft van de Nederlandse smartphone-gebruikers een muziek-app geïnstalleerd, tegenover 41 procent een jaar eerder.

Muziek-apps zijn populairder bij mannen dan bij vrouwen en worden vooral vaker gebruikt door jongeren. Het gemiddelde gebruik van muziek-apps ligt op zestien dagen per maand. Dit gemiddelde gebruik ligt echter lager dan een jaar geleden, ondanks een stijging van het aantal installaties. Een mogelijke verklaring is dat nieuwe gebruikers van muziek-apps deze minder vaak gebruiken dan consumenten die deze apps al een tijdje gebruiken.

Voor de redactie
Het Dutch Apps Market-rapport is een maandelijks rapport dat inzicht geeft in het app-downloadgedrag van consumenten. Het biedt ook informatie over het gebruik van de apps en de waardering ervan. Apps die worden meegenomen zijn vijftien communicatie-apps (waaronder WhatsApp, Facebook en Snapchat), acht apps voor mobiel bankieren (waaronder ING Mobiel Bankieren en Rabobankieren), dertien video-apps (waaronder FOX Sports GO, Netflix en RTL XL) en 24 gaming-apps (waaronder Candy Crush Soda, Hayday en Wordfeud). De data is afkomstig van het Telecompaper Consumer Panel, waarin maandelijks 1.750 Nederlandse consumenten worden ondervraagd. Prijs van het rapport is EUR 3.950.

Het is mogelijk om delen van het rapport te kopen, bijvoorbeeld alleen het onderdeel over apps voor mobiele bankieren. Bent u geïnteresseerd in een specifiek deel van het rapport, neemt u dan contact met ons op via onderstaand mailadres.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.