www.marcommit.nlContentbureauwww.LVTPR.nlwww.lubbersdejong.nl
2472 volgers blijven op de hoogte!
PR: MCS PR

DevOps antwoord op digitale disruptie volgens VINT van Sogeti

Laatste trendrapport in reeks over disruptie geeft traditionele organisaties advies

Volgens het vandaag gelanceerde trendrapport van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti is DevOps de manier voor traditionele organisaties om disruptie de baas te blijven. DevOps gaat uit van het principe dat ontwikkeling (Development) en beheer (Operations) van (digitale) producten en diensten samen optrekken. Dit trendrapport van VINT met de titel ‘Digitale disruptie de baas met DevOps’ is de laatste in de reeks van vier ‘Design-to-Disrupt’ onderzoeksnotities.

Organisaties die volgens de DevOps-methode werken, weten op voorhand dat hun nieuwe digitale product een succes wordt omdat klanten vanaf de geboorte actief betrokken zijn bij de ontwikkeling. Dezelfde bedrijven werken niet meer langs de lijnen van de traditionele organisatiestructuren van silo’s en afdelingen. Multidisciplinaire teams van deze bedrijfsmedewerkers zijn zo betrokken en gemotiveerd alsof ze voor hun eigen startup werken. Met de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor zowel ontwikkeling van nieuwe producten en diensten als de gehele levenscyclus daarvan, komt er een einde aan het elkaar de schuld geven als het misgaat. De obsessieve focus op klantwaarde zorgt ervoor, dat tijd besteden aan eindeloos vergaderen, doelloze rapporten invullen of andere bureaucratische processen ook voorbij is.

Volgens het rapport kan het niemand zijn ontgaan dat onze economie verschuift van technology push naar customer pull, van disconnected klanten naar klanten die altijd en overal verbonden zijn, van overspannen verwachtingen van aandeelhouders naar hooggespannen klanteisen, van leveren naar ontdekken, van langzame adoptiecurves naar razendsnelle marktintroducties, van oude naar nieuwe verdienmodellen en van het niet exact begrijpen wat men met de technologie aan moet naar ‘everybody gets it’. Kortom, het tijdperk van de digitale onderneming die alle digitale mogelijkheden benut op elke plek in de organisatie. Een dergelijk bedrijf is bestand tegen snelle veranderingen, is datagedreven waardoor ze slim kan opereren, zit dicht op de huid van de klant en opereert in ecosystemen. Het rapport meldt dat dergelijke organisaties een andere manier van werken vereisen.

“DevOps mag dan niet erg sexy klinken, het is wel de meest holistische aanpak voor managementinnovatie. Het is het einde van het traditionele top-down management. Multidisciplinaire teams gaan bureaucratisering te lijf, maken medewerkers zelf verantwoordelijk en stellen alles in dienst van de klant. Snelheid, medewerkersbetrokkenheid en klantobsessie zijn typische kenmerken van succesvolle start-up bedrijven. Met de DevOps werkwijze worden deze kenmerken ook toegankelijk voor traditionele organisaties. Bedrijven als de ING bank en Spotify hebben inmiddels aantoonbare successen geboekt met de DevOps manier van werken”, vertelt Menno van Doorn, een van de auteurs van het rapport en directeur van VINT van IT-dienstverlener Sogeti.

Het rapport beschrijft de belangrijkste elementen van DevOps op het vlak van cultuur, het automatiseren van de automatisering, het tegengaan van verspilling en het voortdurend meten en delen van kennis en ervaringen binnen en buiten de organisatie. Aan de hand van een aantal praktijksituaties komen ook de uitdagingen bij het implementeren van DevOps aan bod.

Het ‘Digitale disruptie de baas met DevOps’ rapport is te downloaden via http://bit.ly/1SubOqS.

Erik van Ommeren, Menno van Doorn, John Dial en Dave van Herpen zijn de auteurs van dit VINT trendrapport.

Vier disruptierapporten
Het vierluik over disruptie is hiermee afgesloten. De eerste drie ‘Design-to-Disrupt’ rapporten zijn te vinden op:

1. Design to disrupt - Een executive introductie: http://bit.ly/1Csi6Ma
2. Design to disrupt - Nieuwe digitale concurrentie: http://bit.ly/1RvO7cX
3. Design to disrupt – De sterkste schakel: http://bit.ly/1daTzV6.

Over VINT
Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van IT-dienstverlener Sogeti doet onderzoek naar belangrijke technologische ontwikkelingen. Afgelopen jaren heeft VINT onderzoek gedaan naar Open-Source innovatie en Crowdsourcing (2006), social media (2008), de crisis en paradigmaverschuiving (2010), het App Effect (2012), Big Data (2013) en Internet-of-Things (2014) en disruptie (2015). VINT is opgericht in 1994 en heeft inmiddels ook meer dan 10 boeken en een groot aantal videoproducties gelanceerd.

Over Sogeti Nederland B.V.
Sogeti is een vooraanstaande IT-dienstverlener actief in applicatiebeheer, management van infrastructuren en High-Tech engineering. De oplossingen van Sogeti voor mobiel werken, security, de cloud, Internet-of-Things en business intelligence dragen bij aan het realiseren van de strategische doelstellingen van haar klanten in de grootzakelijke markt. Op het gebied van software testen is Sogeti marktleider zowel wereldwijd als in Nederland. Passie voor het vakmanschap zit in de genen van de meer dan 2500 Sogetisten werkzaam (dicht)bij de klant. Sogeti Nederland B.V. maakt deel uit van de wereldwijde Sogeti groep met zo’n 20.000 IT-professionals in 15 landen met meer dan 100 vestigingen in Europa, de VS en India. Meer informatie is beschikbaar op www.sogeti.nl.

Noot voor de redactie: neem voor meer informatie contact op met Jolanda Peek,
06-52327513.