www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl
2476 volgers blijven op de hoogte!
PR: Lubbers De Jong

ZP Facts: Steeds jonger startende zzp’er is geen schijnzelfstandige

Hoofddorp, 17 maart 2016 – Uit onderzoek van ZP Facts, de marktmonitor voor zelfstandig professionals (zzp’ers) in de zakelijke dienstverlening, blijkt dat professionals onder de 36 jaar op jongere leeftijd starten met het zelfstandig ondernemerschap dan hun oudere collega-zp’ers dat voorheen deden. De jongste generatie hoogopgeleide kennisprofessionals heeft een sterke drang om eigen baas te zijn, een grote behoefte aan het uitvoeren van hun werk naar eigen inzicht en aan flexibele werktijden. Van schijnzelfstandigheid, een verkapt dienstverband tussen zzp’er en opdrachtgever, en ‘gedwongen’ zelfstandigheid is haast geen spraken onder jonge zelfstandigen.

Het aantal startende ondernemers in de leeftijdscategorie 20 tot 35 is enorm gegroeid de afgelopen jaren, zo blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Reden voor marktmonitor ZP Facts deze beroepsgroep nader te onderzoeken, gespecificeerd naar de zelfstandige kenniswerker. Uit het onderzoek onder honderden zp’ers blijkt dat de zelfstandig professional tegenwoordig gemiddeld eerder start met zijn onderneming dan de zp’er voorheen deed. De gemiddelde leeftijd van de jonge zp’er (35 jaar of jonger) is 31,5 jaar en hij is gemiddeld werkzaam als zelfstandige sinds hij 27 jaar was. De ervaren zp’er van ouder dan 35 is gemiddeld 52,5 jaar en startte op 41-jarige leeftijd. Door de bank genomen starten zp’ers nu dus gemiddeld 14 jaar jonger dan de oudere generatie deed.

Startmotieven
De motieven die jonge zp’ers in het onderzoek van ZP Facts het meeste noemen zijn ‘de wil om eigen baas te zijn’ (61%) en ‘de mogelijkheid om het werk naar eigen inzicht in te vullen’ (43%). De flexibiliteit in werktijden wordt ook belangrijk geacht (23%). “Binnen de voor ZP Facts onderzochte populatie van jonge hoogopgeleide kenniswerkers signaleren we een sterke trend van flexibilisering. Steeds meer young professionals, met name in de IT en de creatieve sector, starten zelfs al vanuit de schoolbanken als zp’er,” aldus prof. dr. Arjan van den Born van de Universiteit van Tilburg, één van de onderzoekers.

Discrepantie
Bij de jongere zp’ers geeft 5% aan te zijn gestart omdat hij geen passende baan in loondienst kon vinden. Slechts 1% geeft aan door de werkgever gedwongen te zijn om als zp’er te starten. Onder oudere zp’ers van ouder dan 35 jaar is dit respectievelijk 14% en 4%. Voor de meeste zp’ers is teruggaan in loondienst geen optie, slechts 2% heeft die wens.

“Het toont aan dat van schijnzelfstandigheid nauwelijks sprake is onder zp’ers, met name onder jongeren niet. Ook het aantal ‘gedwongen’ zelfstandigen, die bij voorkeur in loondienst zouden willen werken, is minimaal. De meeste zelfstandig hoogopgeleide kenniswerkers starten uit eigen overtuiging en vol enthousiasme. En eenmaal gestart, wil men niet meer terug”, aldus Boy Kruiswijk, directeur van ZP Zaken, waar ZP Facts onderdeel van uitmaakt. “Hiermee onderscheiden deze zelfstandig professionals zich wezenlijk van de grote groep zzp’ers in Nederland. Terwijl met wetgeving zoals de nieuwe Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) wel op gefocust wordt op ‘gedwongen’ zelfstandigen en schijnzelfstandigheid. Deze discrepantie is een zorgelijke ontwikkeling.”

Het laatste rapport van ZP Facts is hier te downloaden.

Over ZP Facts
ZP Facts is de monitor voor de markt van zelfstandig professionals (zp’ers) in de zakelijke dienstverlening, voortgekomen uit een samenwerking tussen kennisbemiddelaar HeadFirst en de Universiteit van Tilburg. Duizenden online profielen van bij HeadFirst aangesloten professionals en ontvangen en uitgevoerde opdrachten zijn wetenschappelijk geanalyseerd door de Universiteit van Tilburg. Hiermee biedt het een unieke kijk op de markt, dat veel verder gaat dan onderzoek uit enquêtes en interviews. ZP Facts verschijnt elk kwartaal.

Dit persbericht is ook te vinden op: https://www.lubbersdejong.nl/voor-de-pers/headfirst/zp-facts-steeds-jonger-startende-zzper-is-geen-schijnzelfstandige/.

Meer informatie voor de pers:

Lubbers De Jong

Logo Google
Logo ICT-Partners
Logo NEG-ITSolutions
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo Valid
Logo Cegeka
Logo Schneider Electric
Logo Uniserver
Logo Barracuda Networks
Logo Telindus
Logo Ictivity
Logo Nuance
Logo Palo Alto Networks
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo SecureMe2
Logo Schneider Electric
Logo Fellowes Benelux
Logo I.R.I.S.
Logo Klarna

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl