Datum: (974 dagen oud)

Onderzoek PARSHIP: Kind zonder partner? Dat kan bijna één op drie single vrouwen zich wel voorstellen

Driekwart singles wil kinderen, maar zonder juiste partner is dit voor meesten onbespreekbaar

Idealiter worden kinderen geboren bij twee ouders die een goede relatie met elkaar hebben. Toch kan de kinderwens voor een alleenstaande zo groot zijn, dat ze ook zonder die grote liefde een kind zouden willen opvoeden. Uit Europees onderzoek van online datingsite PARSHIP* blijkt dat dit bij bijna één op de drie vrouwen (29%) het geval is. Zij willen liever op een andere manier, dus zonder vaste relatie, zwanger raken dan helemaal geen kinderen krijgen.

‘Naar de donorbank gebeurt steeds vaker’
Nicole Vening, relatiecoach bij PARSHIP: “Mijn ervaring is dat single vrouwen met een kinderwens soms compleet in de stress schieten als ze richting midden- eind dertig gaan. Ik heb de afgelopen jaren regelmatig een intake gehad met een vrouw die voor de dag erop een intake had met de donorbank. Ik begrijp het goed. Het is tegenwoordig meer dan goed mogelijk om een kinderwens van een partnerwens te scheiden. En heel eerlijk gezegd: Je wilt jezelf noch een mogelijke toekomstige partner toch niet de druk opleggen van het samen krijgen van kinderen?”

Mannen alleen kind met partner
Mannen denken toch iets anders over het vervullen van een kinderwens zonder vaste partner. Slechts 11 procent van de alleenstaande mannen zou ook een kind groot willen brengen zonder partner, ondanks dat ook bij de meerderheid van hen de kinderwens groot is.

Driekwart jonge singles vindt: ‘kind zonder vaste partner is ondenkbaar’
Bij de keuze van een levenspartner spelen niet alleen goede looks, een leuke baan en een gezellig sociaal leven mee. Ook of de potentiële partner een kinderwens heeft, wordt gewogen in het selectieproces. Want bij bijna driekwart (72%) van de kinderloze singles tussen 18 en 39 jaar staat het al vast: zij willen graag kinderen. Veertig procent van deze jonge singles geeft aan het te betreuren dat ze niet al moeder of vader zijn.

PARSHIP-coach Nicole Vening ziet dat laatste vaker bij vrouwen: “Vrouwen hebben nu eenmaal die biologische klok, waardoor uitstel vaak overgaat in afstel. Simpelweg omdat het niet meer kan. Ik zie dat als één van de redenen voor het grotere gemis en ontevreden gevoel bij vrouwen tussen de 30 en 40 jaar.”

Mannen tevredener zonder kinderen
Wat verder opvalt is dat mannen over het algemeen iets tevredener zijn met hun kinderloze situatie. Zo is 30 procent van de mannen tevreden met het feit dat hij -ondanks de vurige kinderwens- nu nog geen kinderen heeft. Vrouwen hebben het hier beduidend lastiger mee: slechts 23 procent is tevreden met het leven zonder kids.

Nicole Vening: “Mijn ervaring is dat relaties in de breedste zin van het woord (met ouders, vrienden, vriendinnen en ook kinderen) voor vrouwen belangrijker zijn dan voor mannen. Vanuit deze optiek is het niet in vervulling zien gaan van een kinderwens, naast het ontbreken van een partner vaak extra pijnlijk. Ik krijg regelmatig vrouwen die aangeven dat ze zich misschien wel verdrietiger voelen over het gebrek aan kinderen dan over het gebrek aan een partner. Ze voelen zich als vrouw falen door het uitblijven van het moederschap.”

*Onderzoek uitgevoerd onder 2.270 leden van PARSHIP Europa (18 tot 69 jaar), januari 2016.

Over PARSHIP
PARSHIP is een van de grootste online datingsites van Europa voor personen die op zoek zijn naar een serieuze, duurzame relatie. PARSHIP biedt singles in dertien landen een matchingsmethode met een persoonlijkheidstest. Na het invullen van deze test ontvangen leden, op basis van hun persoonlijkheidskenmerken, passende partnervoorstellen. De datingsite ondersteunt leden tijdens het gehele proces met onder meer een Singles Coach en een blog voor datingadvies en coaching.

Met een succesratio van 38%, een persoonlijkheidstest en website met datingtips en -adviezen is PARSHIP dé matchmaker en datingsite voor hogeropgeleiden in Nederland.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Femke van der Hoeven (Country Manager PARSHIP.NL)
Telefoon: +31(0)20  240 2523
Email: femke.vanderhoeven@parship.com