www.LVTPR.comwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
Datum: (5 jaar en 77 dagen geleden)

Geef extra liefde aan je Valentijnscampagne met tips van optivo voor de e-mail nieuwsbrief

Haarlem, 2 februari 2016 – Over een kleine twee weken is het Valentijnsdag. De meeste tv-reclames spelen daar nu al handig op in. Valentijnsdag biedt ook kansen voor e-mailmarketeers. Voor de marketeer die nu al druk bezig is met zijn nieuwsbriefplanning zijn hier een aantal nuttige tips en ideeën van René Kulka, e-mail evangelist bij optivo, om perfect in te spelen op de gekte rondom Valentijnsdag.

Een belangrijke basis voor seizoensgebonden e-mailmarketing is de verzendkalender. Om een nieuwsbrief op tijd klaar te hebben, moeten alle banners ruim voor de deadline van verzenden klaar zijn. Ook de shop-functionaliteiten moeten uitvoerig getest en geïmplementeerd zijn. Het is belangrijk om inzicht te hebben in de belangrijkste data en tijden, zoals de dag en het uur waarop een artikel nog op tijd besteld kan worden. Het tijdig communiceren van bestel-deadlines helpt de traditioneel last-minute winkelende Valentijnshopper op tijd in actie te komen.

Testen loont
Hoe dichterbij 14 februari komt, hoe vaker en prominenter je te zien moet zijn. Het is sterk aan te bevelen om aan het begin van de Valentijnscampagne de aandacht te trekken met banners en speciale Valentijnsaanbiedingen. Je zult moeten afwegen of je in wil zetten op puur grafische banners of HTML-banners: die laatste omzeilen de beeldonderdrukkers van e-mailprogramma’s en zijn dus al in het voorbeeldscherm zichtbaar. Het is duidelijk dat uitvoerig testen aan te raden is. Daarnaast is het aan te bevelen de best verkopende producten of cadeaugidsen uit te lichten in de nieuwsbriefnavigatie. Zo vindt iedereen die op zoek is naar een cadeau direct zijn weg naar de webshop.

Om gerichte aanbiedingen te doen, kan de marketeer zijn nieuwsbrief segmenteren naar de verschillende klantprofielen. Mocht hij of zij niet de beschikking hebben over de juiste informatie, dan is het zaak de relevante categorieën te bundelen en een cadeauzoeker naar de webshop te plaatsen. Ook een goede optie is de best verkopende producten van het afgelopen jaar in een verlanglijstje zetten. Om het Postvak In wat meer schwung te geven, kan de marketeer goed vormgegeven GIFs meesturen. Maar let op: sommige e-mails worden hierdoor erg zwaar en bepaalde e-mailaanbieders weergeven de GIFs misschien niet correct. Ook hier geldt: uitvoerig testen loont.

Maak het Valentijnsgevoel compleet
Om het ‘instant’ Valentijnsgevoel in de mailbox compleet te maken kan de e-mail marketeer symbolen gebruiken die passen bij de dag van de liefde. Daarbij kun je denken aan de pijl van Amor om te wijzen op de interessante delen van de nieuwsbrief. De Valentijnsstemming versterk je nog verder door warme kleuren te gebruiken in de nieuwsbrief: vuurrood, warm oranje of ‘rose quartz’.

Personaliseer je nieuwsbrief door de naam van de klant in een mooi lettertype te weergeven. En laat de onderwerpregel en preview van de nieuwsbrief liefde uitstralen met gepaste emoticons. Maar probeer wel uit of de gebruikte symbolen bij alle e-mailaanbieders juist weergeven worden. De kers op de taart zijn gepersonaliseerde beelden, persoonlijke columns of een meegestuurde, handgeschreven brief voor elke klant.
Laatste van Optivo
Onderzoek Episerver en Optivo wijst uit: 92 procent bezoekers retailwebsites komt een eerste keer niet om te kopen

Effect Google-update op het verzamelen van e-mailadressen

Optivo waarschuwt voor vertekende webmarketing-resultaten: ‘Dark Social’ e-mailverkeer misleidt
Verstreken tijd: 5 jaar en 77 dagen
Optivo contact

Logo Optivo

info@optivo.nl
  www.optivo.nl
Optivo sociaal

Optivo tweets

Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo SurveyMonkey
Logo Schneider Electric
Logo NorthC Datacenters