www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl
2489 volgers blijven op de hoogte!
PR: LEWIS

ANWB Reisverzekering: Nederlanders weten niet goed wat wordt gedekt door reisverzekering

Vakantiegangers riskeren onverwachts hoge kosten

Nederlandse vakantiegangers weten niet goed wanneer zij nu wel of geen beroep kunnen doen op hun reisverzekering. Zo weten zij vaak niet goed wat binnen de standaard dekking valt en wat een aanvullende verzekering voor hen kan betekenen. Dit blijkt uit onderzoek van ANWB Reisverzekering*:

Op de vraag welke situaties vallen binnen de dekking van de reisverzekering:
  • 67 procent weet niet dat een vergoeding voor extra verblijfkosten bij het verlies van een paspoort binnen de reisverzekering valt.
  • 77 procent weet niet dat een vergoeding voor levensmiddelen bij onverwacht langer (ver)blijven op een vliegveld of vakantiebestemming binnen de reisverzekering valt.
  • 47 procent weet niet dat een (dag)vergoeding voor levensmiddelen of accommodatie door staking van vliegtuigpersoneel binnen de reisverzekering valt.
  • 44 procent weet niet dat een vergoeding vanuit de reisverzekering geldt voor het vervoer naar huis als de reispartner ziek wordt en de verzekerde geen rijbewijs heeft.
  • 40 procent weet niet dat een vergoeding vanuit de reisverzekering geldt voor extra verblijfskosten als de partner in een buitenlands ziekenhuis belandt.
Verder zijn er misverstanden over of bepaalde zaken standaard onder de dekking vallen of dat men zich hier aanvullend voor moet verzekeren. Het betreft zaken als een verloren koffer, kapotte smartphone, een gipsvlucht naar huis, reddingsactie op de piste en vergoeding van verplicht eigen risico van de zorgverzekering.

Het gebrek aan kennis over de reisverzekering kan er toe leiden dat vakantiegangers schades niet claimen en hiervoor dus ook geen vergoeding ontvangen. Ook kan het betekenen dat de kans op bepaalde schades helemaal niet wordt verzekerd, en men daarmee ongewild een risico loopt.

Mannen hebben meer kennis van hun reisverzekering
Uit het onderzoek blijkt dat mannen hun reisverzekering iets beter kennen dan vrouwen. De grootste verschillen doen zich voor bij ‘vergoeding bij verlies van reisdocumenten’: 39 procent van de mannen weet dat dit binnen de reisverzekering valt tegenover 26 procent van de vrouwen. Bij ‘vergoeding voor onverwacht langer blijven als je reispartner in het ziekenhuis ligt’: weet 68% van de mannen de reisverzekering te vinden, tegenover 52 procent van de vrouwen.

Twee derde denkt gipsvlucht wintersport is afgedekt met reisverzekering
En ook de kennis over de vergoedingen tijdens de wintersport is onderzocht. Op de vraag of de kosten van een gipsvlucht naar huis en een reddingsactie van de piste worden vergoed door de reisverzekering, denkt respectievelijk 67% en 49% dat dit het geval is. Voor wintersportliefhebbers is het belangrijk om te weten dat alleen een een standaard reisverzekering vaak niet voldoende is, maar dat hiervoor vaak aanvullende dekkingen nodig zijn. Wintersporters zijn gebaat bij een wintersportdekking mét de dekking medische kosten. Een reddingsactie met een helikopter van de piste kost gemiddeld tussen de 3.000 en 4.000 euro. Vakantiegangers zonder wintersportdekking draaien zelf voor deze kosten op.

‘Zorgverzekering dekt medische kosten’ is grote misvatting
ANWB Verzekeren adviseert altijd voor vertrek te kijken of de huidige reisverzekering goed aansluit op de vakantiebestemming en -activiteiten en de persoonlijke situatie.
  • Bekijk vooraf goed de polisvoorwaarden om te bepalen welke dekking wenselijk is. maar ook om te zien waar men recht op heeft in geval van schade, ziekte of pech.
  • Voor mensen die op wintersportvakantie gaan, is het belangrijk om een  wintersportdekking met dekking medische kosten af te sluiten.
  • Veel vakantiegangers die naar het buitenland gaan, denken onterecht dat medische kosten via de zorgverzekeraar altijd volledig worden vergoed. Het betreft vaak een vergoeding tot Nederlands prijspeil. Zijn de medische kosten in het buitenland hoger, dan betalen vakantiegangers dat verschil zelf. Voor een ziekenhuisopname van een week of twee in een privékliniek in Turkije kan dit oplopen tot 15.000 euro. Meer over de dekking van medische kosten is hier terug te lezen. Het is daarom ook altijd raadzaam om de polisvoorwaarden van de zorgverzekering na te lopen.
Meer achtergronden bij het onderzoek en meer misverstanden van vakantiegangers zijn terug te zien in deze interactieve infographic.

* Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Multiscope onder 1.000 respondenten, oktober/november 2015.

ANWB Reis

Over ANWB Verzekeren: Uw hulpverlener bij schade
De ANWB is sinds 1883 dé hulpverlener van Nederland op het gebied van mobiliteit en verkeer. De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB is een vereniging van bijna vier miljoen leden en behartigt de belangen van haar leden op het gebied van recreatie, toerisme, verkeer en vervoer. De ANWB biedt een breed pakket aan producten en diensten waaronder verzekeringen, reizen, verkeersinformatie en ANWB Wegenwacht. De ANWB gaat een stap verder in hulpverlening, ook met verzekeren. Geen standaard verzekeraar, maar degene die klanten helpt bij schade, ook ter plekke.

Saskia Versneij, LEWIS
Telefoon: +31(0)20 220 0220
Email: anwb@teamlewis.com
Laatste van ANWB

ANWB Reisverzekering: Nederlanders bereiden vakantie goed voor

Lage kilometerstand en bouwjaar doorslaggevend bij aanschaf auto
ANWB contact

Logo ANWB

ANWB sociaal

ANWB tweets

Logo Remain Software
Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo WIBU-SYSTEMS

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl