www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2475 volgers blijven op de hoogte!
PR: Lubbers De Jong

Blijvende tweedeling tussen kleine en grote IT-dienstverleners dreigt

• Defensieve opstelling dwingt kleinere IT service provider in de rol van niche-speler
  • Grotere IT-dienstverlener zet met adoptie van het hybride model in op uitbreiding én integratie van hun dienstenaanbod
Schiphol-Rijk, 27 januari 2016 – Er dreigt een blijvende tweedeling te ontstaan als het gaat om het dienstenaanbod van kleine en grote IT service providers. Waar de kleinere spelers door hun defensieve opstelling verworden tot een niche-speler met een beperkt, maar op maat gesneden aanbod, zetten de grotere IT-dienstverleners juist in op uitbreiding en integratie van hun product- en dienstenportfolio. Dit blijkt uit een marktinventarisatie van business development- en onderzoeksbureau Velocitas in opdracht van Interxion, een toonaangevende Europese leverancier op het gebied van cloud- en carrier-neutrale datacenterdiensten, onder IT-consultants en salesverantwoordelijken van meer dan zeventig kleine, middelgrote en grote Nederlandse IT-dienstverleners.

Uit de rondgang langs de bedrijven blijkt dat kleine IT-dienstverleners (<20 mensen) vooral lokaal georiënteerd zijn. Ondanks dat ze zich bewust zijn van ontwikkelingen in de markt, zoals publieke en hybride cloud-diensten, en het feit dat ook de sales een toenemende vraag naar dit soort diensten signaleert, gaan ze er niet toe over deze diensten ook in hun portfolio op te nemen. Eén van de beweegredenen die hieraan ten grondslag ligt is dat ze de voorgaande jaren volop hebben geïnvesteerd in hun eigen datacenter en het ontwikkelen van een private cloud-dienst. Deze investeringen willen de kleine IT-dienstverleners eerst terugverdienen. Een ander argument dat veelvuldig wordt gehoord, is dat ze in een private cloud de privacy en informatiebeveiliging beter denken te kunnen waarborgen. Een derde reden is dat ze van mening zijn dat hun IT-infrastructuur niet geschikt is om een koppeling tot stand te brengen met de publieke cloud en ze opzien tegen het migratietraject.

Door hun defensieve opstelling dwingen de kleinere IT-dienstverleners zichzelf in de rol van niche-speler, met een beperkt, maar hoogwaardig en gericht product- en dienstenaanbod. Zowel de IT-consultants als de sales-afdelingen van de kleine bedrijven geven aan dat ze hun onderscheidend vermogen halen uit diepgaande marktkennis, hoogwaardige dienstverlening en vooral persoonlijk contact met hun klanten.

Volgens Michael van den Assem, Algemeen Directeur van Interxion Nederland, laten de kleinere IT-dienstverleners hierdoor wel kansen liggen. ‘Er is absoluut een markt voor IT-dienstverleners die zich op een specifiek marktsegment richten met diensten die honderd procent zijn afgestemd op de klant. Maar aan de andere kant doen ze zichzelf op deze manier ook tekort. Ze gaan voorbij aan het feit dat met de nieuwste technologische ontwikkelingen, ze hun eigen infrastructuur en private cloud tegenwoordig eenvoudig, veilig en kostenefficiënt kunnen ontsluiten naar het onafhankelijke datacenter, en kunnen koppelen met de publieke cloud. Op deze manier hoeven ze hun investeringen in hun private cloud en het eigen datacenter niet af te schrijven, maar kunnen ze volop profiteren van het hybride model. Ze kunnen hier echter niet te lang mee blijven wachten, want anders worden ze op een onoverbrugbare achterstand gezet.’

Hybride model
Want dat het hybride model de toekomst heeft, staat voor alle respondenten buiten kijf, of ze nu werkzaam zijn voor een kleine of een grote IT-dienstverlener. Het verschil is dat de grotere IT-dienstverleners al langer bezig zijn om hun businessmodel om te vormen en tevens meer mogelijkheden hebben om de stap naar het onafhankelijke datacenter en het hybride model te maken. Deze partijen (>100 mensen) geven aan dat ze hun toegevoegde waarde niet zozeer halen uit de diversificatie, maar meer uit de uitbreiding en integratie van hun producten- en dienstenaanbod. Ze willen voor hun klanten een optimale wisselwerking realiseren tussen de workloads die draaien op eigen dedicated infrastructuur, workloads in de private cloud en workloads in de publieke cloud. Hiertoe maken ze om verbinding te maken met de publieke cloud meer en meer gebruik van directe connecties, zoals Microsoft ExpressRoute voor een koppeling met Azure, de publieke cloud van Microsoft.

Van den Assem: ‘Door het gebruik van Cloud Connect kunnen directe verbindingen worden gerealiseerd met hogere service levels als het gaat om latency, doorvoersnelheden en beveiliging. Ondanks dat infrastructuur en workloads op verschillende locaties ondergebracht zijn, functioneert het toch als ware het één geheel. Dit is voor de partijen die het onafhankelijke datacenter en het hybride model al geadopteerd hebben een duidelijke meerwaarde ten opzichte van partijen die dit nog niet hebben gedaan.’

Voor de grotere IT-dienstverleners is klantgerichtheid echter minstens even belangrijk, zo vinden zij zelf. Zij willen dit doen door hun klanten zo veel mogelijk extra diensten te kunnen bieden. Diensten die ze niet altijd zelf in huis hoeven te hebben, maar die door de stap naar het onafhankelijke datacenter wel binnen handbereik komen. Door de directe nabijheid van andere cloud service providers, carriers en system integrators zijn gemakkelijke samenwerkingen tot stand te brengen, waarmee een nieuw businessmodel of extra diensten kunnen worden ontwikkeld.

- EINDE -

Over Interxion
Interxion (NYSE: INXN), een toonaangevende Europese leverancier op het gebied van cloud- en carrier-neutrale colocatie datacenterdiensten, bedient een breed scala aan klanten vanuit 40 datacenters in 11 Europese landen. De uniform ontworpen en energie-efficiënte datacenters van Interxion bieden klanten uitgebreide zekerheden en beschikbaarheid voor hun bedrijfskritische applicaties. Meer dan 500 connectiviteitsproviders, 20 Europese internet exchanges en toonaangevende cloud- en digital-mediaplatforms bieden hun netwerkverbindingen aan in de Interxion datacenters. Interxion heeft hierdoor ware cloud-, content, financiële en connectiviteit hubs gecreëerd, die de groei van communities of interest stimuleren.

Interxion is in 1998 opgericht in Nederland en het Europese hoofdkantoor bevindt zich in Schiphol-Rijk. Interxion heeft 7 datacenters in de regio Amsterdam. Al deze datacenters maken gebruik van 100% duurzame energie. Meer informatie kunt u vinden op www.interxion.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

Lubbers De Jong
Wilco Rutenfrans
Telefoon: 020 2050421
Email: wilco@lubbersdejong.nl
Twitter: @WilcoLDJ

Interxion Nederland
Floor Stam-Lammers
Telefoon: 06 11620239
Email: floors@interxion.com
Twitter: @Interxion_NL

Velocitas
www.velocitas-group.com
Telefoon: 040 745 0011
Email: info@velocitas.be
Reduitlaan 33
4814 DC Breda
Eerder van Interxion
Persberichten van maandag 18 november 2019
NetApp Reports Second Quarter of Fiscal Year 2020 Results

Riverbed zet nieuwe standaard voor SD-WAN voor meer schaalbaarheid en betere prestaties

Workiva winnaar op het gebied van klanttevredenheid in onderzoek van Chartis

Zyxel’s nieuwe geavanceerde firewall geeft kleine bedrijven controle over hun cybersecurity

NTT Ltd. deelt cybersecuritytrends die in 2020 bepalend zijn voor businesstechnologielandschap

NTT Ltd. ‘Future Disrupted’ voorspellingen voor 2020

Zie ginds komt de Sintbot

Toucan Toco zoekt partners in Benelux om groei te versnellen

Volledig waterdichte RVS-panels van essentieel belang in chemische en voedingsmiddelenindustrie

McCoy gaat samen met Flow en lanceert beheer- en transformatiediensten 2.0

Global Client Programma van Nedap wint GIT Security Award

Kaspersky gaat nu ook klantgegevens uit VS en Canada verwerken en opslaan in Zwitserland

5G in de logistiek: voorbereiden op de toekomst

Onderzoek Fortinet: Cybercriminelen maken vaker gebruik van Ransomware-as-a-Service (RaaS)-oplossing
Knowliah erkend als representatieve aanbieder wereldwijd in Enterprise Legal Management Solutions

Paskal van Lomm wint Digital Transformers Awards 2019 met medisch platform Duxxie

Eerste Startupbootcamp Media accelerator 2019 met thema Going Beyond

Effectory is wederom FD Gazelle 2019 en wint de Award in regio West

Nieuwe Bluetooth-headsets van Poly bieden meer connectiviteitsopties en gebruiksvrijheid

Nieuwe financieringsronde versnelt groei Textmetrics

Za-Zo:  Alleen aanleveren

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl